Gå til innhold

Annbefaling av VDSL2 modem?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skulle gjerne vist om noen vet om et KRAFTIG vdsl2-modem, som ikke lar seg bøy i støvet. Jeg har over lengre tid hatt problemerer med å måtte restarte modemet opp til flere ganger dagen (noen ganger må den stå av i over 15 minutter).

 

Det var orginalt MER (MAC encapsulated routing), stilt inn i routeren. Altså ikke PPPoE, eller PPPoA, etc.. Men har satt den i Bridge-mode, for å bruke routeren min (dette hjelper LITT - Fra 5-8rs dagen, ned til 2-4rs pr DAG).

 

Modemet er av typen Inteno X5671!

Det er blitt testet en Inteno X5671, og en Comtrend CT-5372 -samme hardware. Modemet (som også er en router) er bridget til en dønn stabil router: Asus RT-n16. Routeren restartes utrolig kjeldent.

 

Det er mye trafikk på nettet... og veldig mange aktive koblinger: Opp til 15 aktive enheter på nettet med: Torrents, kravstore spill, HD video streaming, servere etc. Tror altså problemet er at den blir VELDIG varm, og dermed krasjer. (hjelper kansje å ta av dekslet OG slenge på en kjøleribbe? Men tviler på STOR forbedring, dermed lite til nytte. Om dere vet om et GODT alternativ, som privatperson kan kjøpe, så satser jeg heller på det, ikke tenk på pris. Det kan jeg heller tenke på.

 

Problemet har vi hatt siden vi fikk VDSL2 tilbake i 2009. Vi har kontaktet ISP (NAX), og de sier det ikke er noe de kan gjøre (evt. "kom å bytt modem"). Modemet er byttet ut opp til 4-5 ganger i denne perioden (09-12. Vi har akkurat fått nytt (av samme slag) uten at det var til hjelp.

 

Så jeg ser etter alternativ jeg kan kjøpe. Som da støtter HØY trafikk, og ikke lar seg overopphete. Noen forslag?

Endret av warpie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det står ikke noe om max upstream/downstream WAN for VDSL2, på den. Men den ser helt optimal ut! Nå lurer jeg bare på om den vil fungere med mitt nett(?). - Kan jo tenkes at den gjør det, om den støtter det samme som Dritenoen :)

 

Var heller ikke så ille pris:

http://www.amentio.no/P-2812HNU-F3-VDSL2-ADSL2-GE-multi-ZYXEL/cat-p/c/p4177446.html

http://www.multicom.no/P-2812HNU-F3-VDSL2-ADSL2-GE-multi-ZYXEL/cat-p/c/p4177446

 

Nå finnes det flere versjoner tror jeg. Ikke sikker på om det er akkurat den samme som telenor bruker.. Dette er en annen variant, som også var billigere:

http://www.bestbuy.no/product.asp?utm_source=hardware&utm_medium=prissokmotor&sku=100302&site=6

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Det bør gå greit så lenge den støtter Annex_B.

Når man setter de opp så er det stort sett VPI/VCI man må kontrollere.

NGT og Telenor har forskjellige verdier der.

 

Jeg måler 49/11 på mitt modem og det er max man får hos min ISP.

SPECS: VDSL connections with speeds of up to 100/45 Mbps

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Ja, men da skal det gå bare fint, husker jeg korrekt så er VPI verdien vår 8 :)

 

Har selv 50/20. Jeg har nå også fått inn 50/20mbit på speedtest(synker rundt 55/22mbit), men det skal være fine DB verdier, så er nok ikke noe problem å presse ut 70mbit ned.. Før så var det kjeldent mer en 33/13 mbit (avstanden var knappe 450meter), men det ble fikset for en måned siden, vet ikke hva som skjedde, men støyen på linjen forsvant, etter et lite "uhell" med noe graving mellom meg og sentralen.

 

Så da er det vel bare å hive seg i å bestille.. Så fort den kommer på lager. Mange takk! :)

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Telenor bruker normalt 8/35, mens NGT bruker 1/33 eller 1/32 normalt på DSL.

Du er heldig som får såpass bra hastighet. Her har jeg 360m kabel til sentralen, men Telenor har sitt regime og er eneste leverandør.

Er godt fornøyd med hastigheten ned, men kunne selvsagt tenkt meg 20Mbit opp. :innocent:

 

Utrolig kjekt å ha god båndbredde når man skal streame multimedia via www.

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Ja, men da skal det gå bare fint, husker jeg korrekt så er VPI verdien vår 8 :)

 

Har selv 50/20. Jeg har nå også fått inn 50/20mbit på speedtest(synker rundt 55/22mbit), men det skal være fine DB verdier, så er nok ikke noe problem å presse ut 70mbit ned.. Før så var det kjeldent mer en 33/13 mbit (avstanden var knappe 450meter), men det ble fikset for en måned siden, vet ikke hva som skjedde, men støyen på linjen forsvant, etter et lite "uhell" med noe graving mellom meg og sentralen.

 

Så da er det vel bare å hive seg i å bestille.. Så fort den kommer på lager. Mange takk! :)

Men husk a du kan få langt bedre modem fra ZyXeL. Har P2812 selv og er ikke så fornøyd med den. Men hvis du skal bare ha modem bør du gå med en av de versjonene på linken lengre opp på siden. Men P2812 har jeg selv, har merket litt ustabilitet :/ Fikk en ny en, men hvis jeg skulle ha kjøpt et nytt VDSL2 modem hadde jeg gått med et modem fra ZyXel er på linken :p Håper ZyXelen fungerer bra da :)

Lenke til kommentar

Telenor bruker normalt 8/35, mens NGT bruker 1/33 eller 1/32 normalt på DSL.

Du er heldig som får såpass bra hastighet. Her har jeg 360m kabel til sentralen, men Telenor har sitt regime og er eneste leverandør.

Er godt fornøyd med hastigheten ned, men kunne selvsagt tenkt meg 20Mbit opp. :innocent:

 

Utrolig kjekt å ha god båndbredde når man skal streame multimedia via www.

Haha :p Jeg ligger akkurat 360 meter fra sentralen også :p Men jeg har rævvva dB verdier. 5 dB støymargin i download og 6 i upload :( Men får 46Mbps , 48 Mbps, 50 Mbps og kan få høyere enn deten gang i blant :D Men i upload suger linjen min :( Får bare 8 Mbps i upload :( Hadde stabilt 11 Mbps - 12 Mbps :) Digger pingen på linjen min :) Får 4 ms - 5 ms i snitt :p

Endret av TechGuardian
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 1 år senere...

Selv om dette er en eldre tråd, så ønsker jeg å oppdatere denne med min erfaring.

Jeg skaffet meg tre nye modem for en stund siden, og resultatene er ikke hva jeg forventet. Alle består av et broadcom-chipset, men kun en av disse fungerte etter min standard. Alle ble testet i over 2 måneder.

ZyXEL P2812: Denne var enkel, og virket ved første øyekast robust, etter en periode så knelte denne for lasten. En eller flere restarter i uken ble nødvendig. Den var på nivå med X5671. Men førte til merkbar lavere upstream.

Zyxel P870: Jeg kjøpte denne da jeg tenkte at et modem ene og alene, må være bedre en et multimodem, jeg tok feil. Den har samme modem-chipset som DG201, men upstream minket med 20-30% på tross av samme chipset ("litt" for mye). daglig rebot av modemet ble nødvendig.

Inteno DG201: Denne var best etter min erfaring, knelte veldig kjeldent (aldri?), men trengte gjerne en restart i uken/annen hver uke, på den andre siden var den veldig vanskelig å bridge, så det fikk jeg ikke testet (noen med erfaring?). Portforwarding var utrolig enkelt når en først forsto systemet, for GUI-en var noe klumsete. Men, jeg ble nødt til å gå over til en av de over da jeg ikke klarte bridge denne... Men vet det er fult mulig, og skal etter hva jeg leser være lett.

-----

Jeg opplevde beklageligvis noe annet merkelig, men dette er uavhengig av bytte av modem. For tre-fire måneder siden så falt opplasting "på sekundet" fra 22mbit til 10mbit. Og slik har det holdt seg. Har vært i kontakt med ISP, og linjen er feilfri, og det påstår at det kun er støy som fører til dette..

Jeg hadde akseptert at det kun var støy hadde det ikke vært for at linjens "max-synk"/oppnåelig hastighet NED er nå ratet til rundt 70-80mbit, mens før vi mistet halve-opplastingen så var oppnåelig nedlasting ratet til 50-55mbit.

Kort: Oppnåelig nedlasting økte drastisk, så fort max oppnåelig opplastingen halvertes (fra 22 til 10mbit)...

Så vidt jeg husker så er det ikke så stort frekvens-spreding fra nedlasting til opplasting,
så at den ene frekvensen skal møte MINDRE støy (en før), samtidig som den andre frekvensen møter MER støy (en før) finner jeg vanskelig å forstå...

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...