Gå til innhold

Ankommer Lima og San Jose etter midnatt - alene som jente


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er ei jente på 21 år som skal reise latin-amerika alene nå snart. Men min billigste reise-rute tilsier at jeg er nødt å lande på flyplassen i Lima kl.00.50 og senere i Panama City kl.01.00.

 

Bør jeg booke om dette, eller hva tror dere? Vet at i enkelte sør-amerikanske byer er det farlig for ei jente å ta taxi alene inn til Storbyen / i storbyen på kveldstid (utsettes for ran og kidnapping for løspenger). Men dette er ikke kveldstid engang, dette er NATTETID. tviler på det finnes noe som ala "gardemoen flyplasshotell". :dontgetit:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du ikke skal fly videre tidlig neste morgen er ikke flyplasshotell å anbefale. Anbefaler å bestille rom der hvor du ønsker å være. Du vil antagelig også få samme problem igjen neste morgen om du skal videre til et annet hotell.

 

Det vanlige i slike land er å kontakte hotellet for å bestille transport til hoteller, slik at noen står der ved ankomsten med navnet ditt på et skilt og så kjører de deg til hotellet. Det er en billig forsikring og luksus. Betalte i høst hotellet ca. 75 kr ekstra for dette da jeg ville annkome Cartagena i Colombia rundt midnatt.

 

Ja, du kan spare noen kroner på å sette deg godt inn i hvilke taxiselskap du skal stole på, hvordan bilene skal se ut, hvordan de lokale svindlene fungerer og på å være god på å forhandle pris, men det er kun tiere det er snakk om her og for de fleste ikke verdt jobben og risikoen.

 

Ved bestilling av hotell rett fra hotellet er dette vanligvis en opsjon ved bestillingen, oppgi flightnummer og tid og betal litt ekstra. Om du bestiller hotellet et annet sted kan du likevel prøve å kontakte hotellet for å få dette, men flere gjør dette kun om du bestiller rommet fra deres website.

Lenke til kommentar

Om du ikke skal fly videre tidlig neste morgen er ikke flyplasshotell å anbefale. Anbefaler å bestille rom der hvor du ønsker å være. Du vil antagelig også få samme problem igjen neste morgen om du skal videre til et annet hotell.

 

Det vanlige i slike land er å kontakte hotellet for å bestille transport til hoteller, slik at noen står der ved ankomsten med navnet ditt på et skilt og så kjører de deg til hotellet. Det er en billig forsikring og luksus. Betalte i høst hotellet ca. 75 kr ekstra for dette da jeg ville annkome Cartagena i Colombia rundt midnatt.

 

Ja, du kan spare noen kroner på å sette deg godt inn i hvilke taxiselskap du skal stole på, hvordan bilene skal se ut, hvordan de lokale svindlene fungerer og på å være god på å forhandle pris, men det er kun tiere det er snakk om her og for de fleste ikke verdt jobben og risikoen.

 

Ved bestilling av hotell rett fra hotellet er dette vanligvis en opsjon ved bestillingen, oppgi flightnummer og tid og betal litt ekstra. Om du bestiller hotellet et annet sted kan du likevel prøve å kontakte hotellet for å få dette, men flere gjør dette kun om du bestiller rommet fra deres website.

 

takk! hjalp litt. :) Prøver å lese litt om det, men det meste jeg leser om taxier generellt i mellom-amerika er at det er farlig å ta alene, med tanke på ran. men jeg tar altså ikke å praier en taxi på flyplassen da

 

Jeg tenker jo å bo på hostels hele turen min, siden jeg reiser alene. ser ikke vitsen med å bo på et finere hotell ensom.;P Men dette er vel noe jeg må spandere på meg første ankomst-dag. (Hørtes mye tryggere ut å bli hentet av hotellet.)

Kan jo hende at hostels også har denne servicen?

Lenke til kommentar

Hostels vil antagelig i mindre grad tilby dette, men du kan jo sjekke.

 

Når en person som helt tydelig er utlending praier taxi på flyplassen vet de at du ikke er vant med de lokale forholdene eller prisnivå og at du har alle eiendeler og verdier med deg. De vet også at du er sliten og forvirret. Du blir gjerne møtt av flere som sier "Taxi?" før du er helt ute av terminalen og følger du en av disse vil du antagelig blir dratt med langt bortpå parkeringsplassen til noe som slettes ikke er en godkjent taxi.

 

Selv om det ikke er ufarlig er det langt lavere risiko å ta en taxi inne fra byen dagen etter.

 

Regner med at du vet at pris alltid må avtales før du setter deg inn.

Lenke til kommentar

robertaas har gode tips. En jeg møtte i Peru kom også til Lima etter midnatt, og praiet en taxi. Han ble kjørt rett til en minibank og tvunget til å ta ut penger. Noen steder (sett det flere ganger, spes i Colombia) har man ofte bemannede taxi-stands, der taxinummeret registreres. Selv memorerer jeg av og til taxinumrene jeg bruker, mtp hvis det skjer noe (mest i spesielle tilfeller, som seint på kvelden). Jeg stemmer også for hotell første natta (hvis hostelene ikke kan bestille taxi), eller booke et annet fly.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Hvor i Lima skal du bo?

På flyplassen er det flere selskap som står og prøver og praie deg idet du kommer ut fra bagasje hallen, et av de som skal være sikre er GreenTaxi. De har en stand rett etter bagasje kontrollen.

Om du bor på Flying Dog Hostels i Miraflores Lima, henter de deg på flyplassen med egen bil og kjører deg til hotellet. De står med et skilt med ditt navn på :-)

 

Bor i Lima, så bare og spørre om det er noe mere du lurer på :-)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Drar til Peru for ca. en måneds tid selv nå. Hvordan synes du Lima er?

 

Jeg synes Lima er en bra by, mange stopper her bare en kort tid før dem reiser videre til Cusco og Machu Pichu, men jeg syns den er verdt et lengre stopp ;)

Det er store kontraster her i byen, fra fattige til rike, så ikke fare i dårlig strøk sent på natten ;)

Ellers er det et kjempebra uteliv her, mye discos og uteplasser, mye god mat, og mye spennede og prøve. Miraflores er turist distriktet, rimelig trygt her og har aldri følt meg utrygg i det heile tatt.

Mye bra info og finne på nettet før en ankommer, men om det er noe spesielt, så bare og spørre :-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...