Gå til innhold

Tips om studievalg på NTNU


sneipen92

Anbefalte innlegg

Først litt bakgrunn:

 

Er 19 år gammel og fullførte VGS ifjor med R2+FY2 og 6 i standpunkt i begge fag. Har nå et slags hvileår hvor jeg tar et ettårsstudium i Musikk. Men til høsten skal jeg starte med en ordentlig utdannelse. Å velge NTNU har vært ganske åpenbart lenge for meg, jeg tok matte og fysikk veldig fort på VGS og jeg antar at jeg har gode forutsetninger for å klare meg greit på et høyere realfagsstudium.

 

Det jeg ikke klarer å finne ut av er hvilken linje jeg skal velge på NTNU.

 

De jeg har tenkt på.

 

Teknisk Kybernetikk

- Har egentlig avskrevet det, hørt at det er litt for "nerdete" miljø og litt for mye data for min smak. Men min far anbefaler det varmt

 

Energi og miljø

- Virker som et greit studie, er dog litt usikker på hva slags jobber man blir kvalifisert til etter endt studie men

 

Petroleumsfag

- Det er vel dette som jeg har peilet meg inn på. Jeg kunne gjerne tenkt meg å jobbe i olje/gass-næringen. Har lyst på en jobb med mulighet for reising eller jobb på platform. Jeg hører også at det er et stort behov for ingeniører innenfor dette fagfeltet.

 

De andre linjene vet jeg ikke så mye om, og jeg vet ikke om jeg kan se for meg selv der.

 

Det jeg lurer på er hvordan miljøet er på de forskjellige linjene. Jeg er glad i dra på byen og drikke og det der, så det er ganske viktig at det er et miljø for festligheter i helgene og ikke bare knallhard studering der jeg begynner.

 

Noen som vil gi meg noen tips eller erfaringer fra sine linjer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skyr du et "nerdete miljø" som pesten bør du vurdere å ikke begynne på et sivilingeniørstudie. Når det er sagt har jeg ikke fått inntrykk av at Teknisk kybernetikk er noe mer "nerdete" enn de andre studiene. På alle studiene er det en del som har "sære" (les: "nerdete") interesser og også mange som har "normale" interesser (for å måtte bruke de ordene).

 

Når det gjelder Petroleumsfag er nok det et greit studium, men man bør være klar over at det er gode muligheter for å få jobb i oljebransjen med bakgrunn fra mange andre studier enn Petroleumsfag.

 

Hvis det er festing du er ute etter, er det selvsagt mange som liker å feste ofte og hardt på alle sivilingeniørstudiene. Linjeforeningene arrangerer ofte fester og andre arrangementer, og så vidt jeg vet har alle sivilingeniørstudiene ganske aktive linjeforeninger.

 

Til slutt vil jeg anbefale deg å ta en titt på sivilingeniørstudiet i Fysikk og matematikk, som jeg selv går på.

Endret av operg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...