Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Geofag 1 som privatist


Anbefalte innlegg

Halloen

 

Jeg ønsker å forbedre vitnemålet mitt til våren, og vurderer å ta opp et realfag som gir realfagspoeng. Jeg kom over geofag 1, som virket som et ganske interessant fag som aldri ble tilbudt på min videregående skole. Er dette et typisk puggefag eller er faget bygget opp på en annen måte?

 

Jeg har aldri hatt faget før. Vil det være veldig oppnåelig å ta dette faget opp som privatist på egenhånd og få en god karakter, eller burde jeg bruke noen tusen kroner på å ta kurs i faget ved en privatskole?

 

Takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Dette faget er interessant og enkelt. Boken som blir benyttet er Terra Mater, og den inneholder emnene:

 

Jorda

Geologi

Jordskjelv, vulkanutbrudd og tsunamier

Litt meteorologi

Ekstremvær

Hydrologi

Isbreer - prosesser og landformer

Skred

Naturkatastrofer og mediedekning

Geoforskning

 

Dette faget er et "lesefag" og uten øvelser. Boka er på 250 sider, og oppbygningen er slik at det er litt tekst og masse bilder. Etter ca. 3-4 sider så kommer repetisjons spørsmål, så mer fagstoff og deretter spørsmål. Slik er hvert kapittel, det er ikke slik at alle spørsmålene kommer bakerst.

 

Problemet med dette faget er at på privatisteksamen så må du fremføre et emne som kalles for "Geoforskning", dette er et foredrag av et selvvalgt emne som skal fremføres på eksamen. problemet er hvordan du skal lage dette. Ja det er satt av et helt kapittel bare for dette, men det betyr ikke at det blir lett.

 

Dersom du skal ha undervisning så kan faget taes på Sonans, som nettstudier eller klasseroms undervisning i Oslo.

Lenke til kommentar

Halloen

 

Jeg ønsker å forbedre vitnemålet mitt til våren, og vurderer å ta opp et realfag som gir realfagspoeng. Jeg kom over geofag 1, som virket som et ganske interessant fag som aldri ble tilbudt på min videregående skole. Er dette et typisk puggefag eller er faget bygget opp på en annen måte?

 

Jeg har aldri hatt faget før. Vil det være veldig oppnåelig å ta dette faget opp som privatist på egenhånd og få en god karakter, eller burde jeg bruke noen tusen kroner på å ta kurs i faget ved en privatskole?

 

Takk for all hjelp!

 

Hei!

 

Hadde selv dette faget i vg2 og kort fortalt vil jeg si det er en fordypning i det du lærte i geografi i vg1, sett bort ifra det samfunnsgfaglige som demografi osv. Den samfunnsfaglige delen av geografi får du altså IKKE noe om i geofag 1.

 

Faget er ikke veldig vanskelig, men krever endel lesing. Det som er positivt er at du ikke trenger å kun "pugge". Forstår du stoffet du leser er det mulig å huske det uten å måtte lese alt mange ganger.

 

Legger ved noen forelesningnotater laget av min tidligere faglærer så kan du jo lese igjennom å se hva du synes ;)

Forelesningnotater - Geofag 1.zip

Endret av Henrik-92
Lenke til kommentar

Jeg tok Geofag ved siden av alle de andre fagene jeg hadde på VGS i 3 klasse på våren i fjor. Eksamen hadde jeg på vei opp til Kongeparken i Stavanger, så var ikke den beste oppladningen.

 

Faget er et "lett" realfag. (Jeg har hatt Kjemi 1, IT 1, IT 2, R1 og R2) Jeg likte selv geografi og fikk 6er der, men i geofag klarte jeg bare 4. Vurderer selv å ta det opp til våren, men spørs om det ikke blir alt for mye med Høgskole og andre fag jeg tar opp.

 

På selve eksamen fikk jeg ingen ting om det / de prosjektene som han over nevner. Fikk et bilde av en fjord i Norge fra google earth og hadde 15 min på å forberede meg på det til jeg skulle inn å fortelle om hvordan landskapet var dannet. Isbreen, bekkene, hvorfor fjorden var så dyp osv.... Etter 6 min, fikk jeg noen spørsmål til selve bildet. Husker det ene, hvilken årstid tur du bilde er fra? Til slutt tok sensor / læreren frem noen steiner som jeg skulle si noe om. Hvordan bergart det var og hvordan jeg kunne se det. Tror jeg også fikk spørsmål om noe annet, men det husker jeg ikke.

 

Til slutt har jeg et tips til deg: Les deg gjennom pensum, men ikke bruk alt for lang tid. Du vil sikkert huske en god del fra Geografi faget. Anbefaler deg sterkt å jobbe mye med oppgaver som tar for seg blant annet landskapet. Prøv å forklar hvorfor det har blitt slik!

Endret av fjellbo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...