Gå til innhold

Subwoofer *POPPER* når jeg skrur av hjemmekinoanlegget.


Anbefalte innlegg

Selve anlegget er en "Yamaha RXV640", og Subwooferen er en "NHT SW10 II".

 

Subwooferen min popper relativt høyt når jeg skrur av hjemmekinoanlegget. Jeg skrudde ned volumet på sub'en, og da poppet den ikke; jeg måtte skru den nesten helt av for at den ikke skulle poppe. Om jeg skal ha nogenlunde bass i det hele tatt popper den når jeg skrur av anlegget.

 

Jeg bruker en LFE kabel inn i "LFE Inn" i subwooferen, og subwoofer utgang fra anlegget. Sub'en er så koblet inn i ett strømuttak.

 

Subwooferen er slik at den kan være på hele tiden, og vil gå i "sleep mode" når den har vært inaktiv i 20 minutter. Dvs, selve subwooferen er på når jeg skrur av anlegget, men den popper ganske høyt når jeg skrur av anlegget. Jeg fant ut at den popper når jeg bytter mellom sub vs. main speaker pluss sub vs. main i lydmenyen også...

 

Kan noen fortelle meg hvorfor den gjør dette, og hvordan jeg kan fikse dette? Jeg kan ikke tro dette er normalt.

Endret av Requi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen er at utgangen på forsterker blir ustabil når strømmen slåes av, dvs spenningen svinger på utgangen.

Dette var et kjent problem på stereoanlegg før i tiden. Når man hadde separat forforsterker og sluttrinn så måtte man være nøye med rekkefølgen ting slåes av og på, effekt slåes på sist og av først.

Nyere forsterkere har releer på høyttalerutgangene, for å beskytte høyttalerene. Men signalutgangene er nok ubeskyttet.

Lenke til kommentar

Du kan slå av strømmen til sub først. Eller bare la være å slå av strømmen på receiver.

Å gjøre noe med selve årsaken er vanskelig. Usikkert om dette er en feil eller en dårlig konstruksjon av receiver.

 

Du kan ta en titt på membranen når det skjer, hvis den beveger seg svært mye er det ikke bra. Men hvis bevegelsen er liten så er det ingen fare.

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...