Gå til innhold

Spørsmål angående sluttkompetanse i videregående.


Anbefalte innlegg

Jeg går nå i andreklasse og er snart ferdig med første termin med fysikk, saken er den at jeg frykter at jeg får en 5er på karakterkortet, men jeg vil svært gjerne ha en 6er i andre termin. Læreren sier at han vil bruke prøvene fra både første og andre termin som vurdering i andre termin. Det betyr at selv om jeg bare får 6ere på alle prøvene i andre termin så kan jeg risikere å få en femmer som standpunkt.

 

Nå kommer spørsmålet som jeg gjerne skulle hatt bekreftet: Har læreren lov til dette ? Jeg mener å ha hørt at det bare er sluttkompetansen som skal telle for standpunktkarakteren. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I utgangspunktet har ikke prøver noe som helst å si. Dersom du ikke klarer å få mer en 4er på skriftlige prøver, men viser gjennom deltakelsen i timen at du kan svært mye - kan lærer sette deg opp(evt. ned dersom det motsatte).

 

Uansett hvem du spør, vil du få ulike svar. Det er rett og slett fordi det finnes ulike kulturer innen dette på de ulike skolene. Men rent juridisk står det ikke noe i opplæringsloven hvilke prøver som teller mest (med unntak av eksamen).

Lenke til kommentar

Hei!

 

I følge læreplanen som blir brukt idag skal det være utviklingen hos den enkelte eleven som skal vektlegges mest. Altså skal ikke læreren din legge sammen alle prøveresultater gjennom året og at et snitt på det. Har du bare 6ere siste termin skal du ha en 6er. Du har også krav på å ta alle vurderingssituasjoner på ny. Får du en 4er kan du altså kreve å ha en prøve i det temaet på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...