Gå til innhold

Spørsmål angående sluttkompetanse i videregående.


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går nå i andreklasse og er snart ferdig med første termin med fysikk, saken er den at jeg frykter at jeg får en 5er på karakterkortet, men jeg vil svært gjerne ha en 6er i andre termin. Læreren sier at han vil bruke prøvene fra både første og andre termin som vurdering i andre termin. Det betyr at selv om jeg bare får 6ere på alle prøvene i andre termin så kan jeg risikere å få en femmer som standpunkt.

 

Nå kommer spørsmålet som jeg gjerne skulle hatt bekreftet: Har læreren lov til dette ? Jeg mener å ha hørt at det bare er sluttkompetansen som skal telle for standpunktkarakteren. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

sluttkompetansen teller mest ;)

 

Edit: Tror førjuls-karakteren blir brukt til å vippe opp/ned ved behov.

Endret av Joagamer
Skrevet

I utgangspunktet har ikke prøver noe som helst å si. Dersom du ikke klarer å få mer en 4er på skriftlige prøver, men viser gjennom deltakelsen i timen at du kan svært mye - kan lærer sette deg opp(evt. ned dersom det motsatte).

 

Uansett hvem du spør, vil du få ulike svar. Det er rett og slett fordi det finnes ulike kulturer innen dette på de ulike skolene. Men rent juridisk står det ikke noe i opplæringsloven hvilke prøver som teller mest (med unntak av eksamen).

Skrevet

Hei!

 

I følge læreplanen som blir brukt idag skal det være utviklingen hos den enkelte eleven som skal vektlegges mest. Altså skal ikke læreren din legge sammen alle prøveresultater gjennom året og at et snitt på det. Har du bare 6ere siste termin skal du ha en 6er. Du har også krav på å ta alle vurderingssituasjoner på ny. Får du en 4er kan du altså kreve å ha en prøve i det temaet på nytt.

Skrevet

Mye av problemet er at mange fag ikke har avsluttende sluttprøver som går gjennom hele pensum, og uten en slik må man i langt større grad ta utgangspunkt i prøvene - også de fra første termin. Hvordan skal man ellers sette mål på hva eleven kan?

Skrevet

Det er klart at det hele tiden er forskjellig tema, men som oftest bygger man kunnskaper på det man har lært tidligere det året. Jeg skjønner forsåvidt hva du sier, men heldigvis er det ikke slik.

Skrevet

Praksisen varierer nok veldig fra lærer til lærer, og for mange er det nok slik. Jeg vet ikke nøyaktig hva som står skrevet i regelverket, men teori og praksis er ikke alltid det samme i det norske skolevesenet. :whistle:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...