Gå til innhold

Flere fra Jæren her?


Anbefalte innlegg

Med det inkluderes og Sandnes og Stavanger.

 

Tanken var (dersom jeg får anledning) å ta en fototur Jæren rundt. Dvs E39 til Bue for så å kjøre over Høgjæren og via denne ned Matningsdal til Ogna, og muligens ta med Sirevåg hvis tiden strekker til før turen går tilbake langs Jærkysten - og kanskje ta av ved Varhaug for så å kjøre opp den lange bakken med allverdens utsyn som så ender ved Karlsbu hvor en så kan ta ned til f.eks Undheim og besøke huset til Garbog i Knudaheio.

 

Altså en lite urban tur, men storslagen for de som ikke har vært der før - det er en av mine favoritt-turer som jeg tar flere ganger i året. Regn med at hele dagen går.

 

Vi behøver selvsagt kjørtøy, jeg har kjerre, men blir vi flere enn den tar så må andre og ha bil. Været er alfa og omega for å få best utbytte av turen siden her er det og snakk om utsyn til vest langt ut i havet og hele Jæren i nord og sør.

 

Tanken er hermed luftet, men jeg lover ingenting på dette tidspunktet.

 

Tor

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres ut som en interessant tur; men jeg tror nok det hadde vært lurt å bruke to-tre dager på noe slikt.

Nå har jeg studert litt mer kart, og ser at det er ikke snakk om mer enn en 6-7 mil (Bue -Høgjæren - Ogna - Varhaug - Myrane - Undheim.

 

TorVilde, du tenker kanskje å stikke innom flere steder i tillegg.

 

Hvis du legger opp til en rute som tar f.eks. 2 dager med en overnatting midt på, så er jeg interessert i bli med. Tar gjerne noen fridager for å komme til å fra.

Lenke til kommentar

Bor i Stavanger. Med på tur, har tid mange helger.

 

Er oppsatt med automobil, skjønt baksetene på Fabiaen egner seg best for de kortvokste. Men det er jo ikke mitt problem. (På søndag trodde jeg Skodaen hadde bestemt seg for å forlate dette liv. Så ille var det imidlertid ikke fatt; det var simpelthen P2 som spilte samtidsmusikk. Livet er en fest.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Turen kan lett bli 15-20 mil dersom jeg tar utganspunkt i Sandnes, altså at folk plukkes opp i Sandnes og så kjører vi E39 til Bue og følger ruta jeg skisserte. Etter Undheim må en og tilbake til Sandnes så det blir noen mil. Selvsagt dersom aktuelt, kan folk plukkes opp eller settes av hvor som helst langs ruta hvis det passer bedre.

 

Jeg vet ikke om jeg får til mer enn en dag, men hvis noen kommer langveis kan de jo ta bo i f.eks Sandnes eller Stavanger og det burde være mulighet for motivfangst der og, særlig i gamle Stavanger.

 

Det ideelle hadde vært 2 dager, en dag med den turen som skissert og en dag med besøk på flest mulig av alle strendene ut mot havet på Jæren, det er som kjent mange strender her og småhavner. Landskapet er og unikt i Norge med sine flate sletter og slake lier.

 

Det må bli i en helg for min del uansett, samt at man som nevnt bør være sikret godt fotovær for å få maks utbytte - dermed kan det måtte skje på rimelig kort varsel. Tidspunktet bør bli mai eller juni siden våren kan komme ulikt i høylandet og lavlandet. I lavlandet har vi ofte vårstart tidlig mars, men høyere oppe kommer den ikke skikkelig i gang før uti mai.

 

Tanken er at vi stopper der folk ønsker å stoppe dersom noen får lyst, samt endel steder jeg anbefaler, altså blir mye på sparket. I mai og juni er kveldene lyse så jeg håper og at vi kan få med oss solnedgangen før retur til Sandnes.

 

Som sagt kan jeg ikke love noe konkret pr nå, det er mange faktorer som spiller inn, og ikke minst været. Skulle det ikke gå blir det nok andre muligheter senere. Akkurat nå er tanken å sondere terrenget, hvor mye interesse det kan bli.

 

Tor

Lenke til kommentar

Turen kan lett bli 15-20 mil dersom jeg tar utganspunkt i Sandnes, altså at folk plukkes opp i Sandnes og så kjører vi E39 til Bue og følger ruta jeg skisserte. Etter Undheim må en og tilbake til Sandnes så det blir noen mil. Selvsagt dersom aktuelt, kan folk plukkes opp eller settes av hvor som helst langs ruta hvis det passer bedre.

15-20 mil på en dag er gjennomførbart da nesten halparten av de milene vil bestå i å komme til møtepunktet, og reisen tilbake igjen.

 

Jeg vet ikke om jeg får til mer enn en dag, men hvis noen kommer langveis kan de jo ta bo i f.eks Sandnes eller Stavanger og det burde være mulighet for motivfangst der og, særlig i gamle Stavanger.

Nettopp.

 

Det ideelle hadde vært 2 dager, en dag med den turen som skissert og en dag med besøk på flest mulig av alle strendene ut mot havet på Jæren, det er som kjent mange strender her og småhavner. Landskapet er og unikt i Norge med sine flate sletter og slake lier.

Det er en god plan. Da slipper du å ha noe annet hengende på skuldrene enn den rundturen du selv har bestemt.

 

Det må bli i en helg for min del uansett, samt at man som nevnt bør være sikret godt fotovær for å få maks utbytte - dermed kan det måtte skje på rimelig kort varsel. Tidspunktet bør bli mai eller juni siden våren kan komme ulikt i høylandet og lavlandet. I lavlandet har vi ofte vårstart tidlig mars, men høyere oppe kommer den ikke skikkelig i gang før uti mai.

At det blir i en helg sier seg selv; men datoen bør nok bestemmes i rimelig tid i forveien hvis dere vil ha med noen av oss langveisfarende - trenger tid til å bestille rimelig hotell osv. 2-3 uker i forveien tror jeg vil passe.

 

Tanken er at vi stopper der folk ønsker å stoppe dersom noen får lyst, samt endel steder jeg anbefaler, altså blir mye på sparket. I mai og juni er kveldene lyse så jeg håper og at vi kan få med oss solnedgangen før retur til Sandnes.

Pass på å legge inn noen pauser også; for mat og drikke :)

 

Som sagt kan jeg ikke love noe konkret pr nå, det er mange faktorer som spiller inn, og ikke minst været. Skulle det ikke gå blir det nok andre muligheter senere. Akkurat nå er tanken å sondere terrenget, hvor mye interesse det kan bli.

Det virker jo som om det er en del interesserte; hvis du endrer tittelen til "Akamtreff på Jæren" så tror jeg du får enda mer interesse.

Lenke til kommentar

2-3 uker i forveien tror jeg vil passe.

 

Det vil eventuelt bli et av hovedproblemene for hvordan får man garantert vær så lang tid i forveien? Det blir som nevnt i hovedsak landskapsfotografering med vidsyn og da er en rimelig avhengig av å ha væregudene med på lasset.

 

Men vi får se, det er tidlig enda.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det vil eventuelt bli et av hovedproblemene for hvordan får man garantert vær så lang tid i forveien? Det blir som nevnt i hovedsak landskapsfotografering med vidsyn og da er en rimelig avhengig av å ha væregudene med på lasset.

 

Men vi får se, det er tidlig enda.

Alt vær er fotovær er det enkelte som mener ;) Jeg ser bekymringen din, så her får vi prøve å finne en løsning. Men som du sier - det er tidlig enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har jeg ekstraordinær toleranse for lite planlagte utflukter i rare områder, men jeg føler meg ganske trygg på at også andre skal klare å leve med det været som måtte dukke opp om vi avtaler en dato; de som bor litt unna trenger uansett et minimum av planleggingstid, for min egen del er det bare å huske å ta med regnjakke før jeg ramler ut i bilen. Enten er det fotofint, eller så er det ikke det. Big deal.

 

Er ikke verre enn at vi avtaler én helg der folk kommer utenbys fra, så kan vi andre tumle oss nedover Jæren også en annen dag om været ikke er 100% den avtalte dagen. Om alle andre lokale rømmer innendørs på grunn av været og jeg mot formodning er utenbys står bilen sikkert igjen på Sola, da kan Tom få en nøkkel i posten på forhånd. Problemer er til for å løses.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke verre enn at vi avtaler én helg der folk kommer utenbys fra, så kan vi andre tumle oss nedover Jæren også en annen dag om været ikke er 100% den avtalte dagen. Om alle andre lokale rømmer innendørs på grunn av været og jeg mot formodning er utenbys står bilen sikkert igjen på Sola, da kan Tom få en nøkkel i posten på forhånd. Problemer er til for å løses.

Det er en løsning som bør fungere for alle. Dvs. det trenger ikke å stå en bil på Sola for min del, for jeg kommer i såfall til å kjøre ned til f.eks. Egersund på fredag, møte på avtalt sted på lørdag eller søndag og ha en base et passende sted (Sandnes eller Stavanger) i mellomtiden. Så bruker jeg mandagen på å kjøre hjem i gjen.

Lenke til kommentar

Det er en løsning som bør fungere for alle. Dvs. det trenger ikke å stå en bil på Sola for min del, for jeg kommer i såfall til å kjøre ned til f.eks. Egersund på fredag, møte på avtalt sted på lørdag eller søndag og ha en base et passende sted (Sandnes eller Stavanger) i mellomtiden. Så bruker jeg mandagen på å kjøre hjem i gjen.

 

Kjør noen mil lengre Tom og legg deg inn på for eksempel Brusand Camping. Da er du allerede i et fantastisk fotoområde. Jeg slenger meg lett med å leier en campinghytte der, så kan vi fortelle røverhistorier på fredagskvelden og kanskje ta et bittelite glass med noe godt i.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjør noen mil lengre Tom og legg deg inn på for eksempel Brusand Camping. Da er du allerede i et fantastisk fotoområde. Jeg slenger meg lett med å leier en campinghytte der, så kan vi fortelle røverhistorier på fredagskvelden og kanskje ta et bittelite glass med noe godt i.

Høres ut som en meget god ide. Røverhistorier er vi jo gode på ;) Og er ikke allergiske mot et par små glass med noe godt i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...