Gå til innhold

Lyst til å bli dataingeniør


FlaXz

Anbefalte innlegg

du trenger bare å ha fullført 2 år på vgs yrkesfag for å komme inn på forkurs. vet om en som gjorde det, og han ble ferdig somtidig som meg, som gikk 3 år på vgs realfag. prisen er vel ikke mer enn 750 kr per semester tror jeg? bøker må du kjøpe selv.

 

så, ENTEN 3 år på vgs uten realfag, ELLER 2 år på vgs yrkesfag, ELLER fullført ungdomskolen OG 5 år i jobb.

 

 

til kloffsk; sivilingeniør er nå blitt byttet ut med Master of Science, dvs tilsammen 5 år på ingeniørstudier.

 

Jøss, har en veldig stor mulighet da altså.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, men det er jo bare 1 eneste sommer jeg må jobbe sånn, så kjipt bryr jeg meg ikke om, og det er GARANTERT verdt det! :) Eneste er at det er intensivt, men fortsatt, ganske sikker på at jeg skal klare det om jeg står på :)

Du har tenkt over at det du går gjennom på det sommerkurset i matematikk og fysikk er hva man på videregående skole bruker 2 år på å gå gjennom? Mens jeg sov gjennom R2 matte og fikk 6 standpunkt og eksamen var det minst halvparten som jobbet over 10 timer i uka med dette og fikk 3. Selvfølgelig er det forskjeller på folk, det er jo alltid unntak, men tenk deg grundig gjennom dette. Å ta R1+R2 over et år er en langt mer overkommelig jobb enn over to måneder.

 

Om du er skolelei kan du heller ta et år i militæret, som kan lære deg ting om deg selv og dine grenser du aldri vil lære i det sivile liv. Jeg tok et år førstegangstjeneste og et friår før jeg i det hele tatt begynte på studier, og det er jeg veldig glad for.

Lenke til kommentar

Ja, men det er jo bare 1 eneste sommer jeg må jobbe sånn, så kjipt bryr jeg meg ikke om, og det er GARANTERT verdt det! :) Eneste er at det er intensivt, men fortsatt, ganske sikker på at jeg skal klare det om jeg står på :)

Du har tenkt over at det du går gjennom på det sommerkurset i matematikk og fysikk er hva man på videregående skole bruker 2 år på å gå gjennom? Mens jeg sov gjennom R2 matte og fikk 6 standpunkt og eksamen var det minst halvparten som jobbet over 10 timer i uka med dette og fikk 3. Selvfølgelig er det forskjeller på folk, det er jo alltid unntak, men tenk deg grundig gjennom dette. Å ta R1+R2 over et år er en langt mer overkommelig jobb enn over to måneder.

 

Om du er skolelei kan du heller ta et år i militæret, som kan lære deg ting om deg selv og dine grenser du aldri vil lære i det sivile liv. Jeg tok et år førstegangstjeneste og et friår før jeg i det hele tatt begynte på studier, og det er jeg veldig glad for.

 

Ja, jeg er fullt klar over det. Jeg må jo ta noen av de andre fagene også, så jeg tror nok jeg går for 1 år, men jeg får se som sagt :)

Lenke til kommentar

Ja, men det er jo bare 1 eneste sommer jeg må jobbe sånn, så kjipt bryr jeg meg ikke om, og det er GARANTERT verdt det! :) Eneste er at det er intensivt, men fortsatt, ganske sikker på at jeg skal klare det om jeg står på :)

Du har tenkt over at det du går gjennom på det sommerkurset i matematikk og fysikk er hva man på videregående skole bruker 2 år på å gå gjennom? Mens jeg sov gjennom R2 matte og fikk 6 standpunkt og eksamen var det minst halvparten som jobbet over 10 timer i uka med dette og fikk 3. Selvfølgelig er det forskjeller på folk, det er jo alltid unntak, men tenk deg grundig gjennom dette. Å ta R1+R2 over et år er en langt mer overkommelig jobb enn over to måneder.

 

Om du er skolelei kan du heller ta et år i militæret, som kan lære deg ting om deg selv og dine grenser du aldri vil lære i det sivile liv. Jeg tok et år førstegangstjeneste og et friår før jeg i det hele tatt begynte på studier, og det er jeg veldig glad for.

 

Men, hva er det som er vanskeligst av matten og fysikken? Etter din mening

Lenke til kommentar

Men, hva er det som er vanskeligst av matten og fysikken? Etter din mening

Jeg er ikke egentlig skikket til å gi et godt svar her, det var flere som strøk i R2 enn F1 i min klasse, men det kan komme like mye av lærere. For meg var begge deler griseenkelt, og jeg fikk 6 uten egentlig å gjøre annet enn å være tilstede i timen, mye lettere for de som faktisk måtte arbeide med fagene for å si noe konkret.

Lenke til kommentar

Men, hva er det som er vanskeligst av matten og fysikken? Etter din mening

Jeg er ikke egentlig skikket til å gi et godt svar her, det var flere som strøk i R2 enn F1 i min klasse, men det kan komme like mye av lærere. For meg var begge deler griseenkelt, og jeg fikk 6 uten egentlig å gjøre annet enn å være tilstede i timen, mye lettere for de som faktisk måtte arbeide med fagene for å si noe konkret.

Endret av FlaXz
Lenke til kommentar

sier seg jo selv at man ikke trenger generell studiekompetanse, i så fall må forkurset ha vært det eneste studiet som gir mer generelle kunnskap utover det normale ;) Altså, mer norsk, historie osv...

 

Bare skyte inn noe som ikke ble godt nok poengtert tidligere. Du trenger ikke ta et fullt år med forkurs heller, du kan faktisk starte på høgskole i august. Det er nemlig sommerkurs på 7 uker sånn at du kan bli tatt opp direkte til det studiet du vil gå. Men igjen, som jeg sa tidligere er det veldig intensivt og kjipt, er jo midt på sommeren :)

 

Ja, men det er jo bare 1 eneste sommer jeg må jobbe sånn, så kjipt bryr jeg meg ikke om, og det er GARANTERT verdt det! :) Eneste er at det er intensivt, men fortsatt, ganske sikker på at jeg skal klare det om jeg står på :)

 

Bare prisene jeg lurer på... Noen som vet sånn ca hva det koster?

 

 

Ellers er jeg fornøyd med svarene jeg har fått

 

Pris? Utdannelse relativt gratis, eller tenkte du på noe annet? Kost, losji og utstyr må du ha selv.

 

Koster ikke forkurset noe da?

 

Det er som morthon skriver. Det er en semesteravgift som varierer tror jeg. I Tromsø er den på 200,- per året, men selve forkurset koster ikke noe nei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...