Gå til innhold

Førstegangs bygger trenger litt hjelp :)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke for å ødelegge all gleden til trådstarter her, men jeg tror ikke det er en dum ide å vente med kjøp av datamaskin til etter April. Som nylig nevnt kommer Intel med en rekke nye forbruker prosessorer rundt den tiden og om ikke en av disse interesserer deg er det ikke utenkelig at prisen på de gamle modellene kanskje endres litt. Med AMD sin nye toppmodell som også er på vei vil vi kanskje se en prisforandring i skjermkort fremover også. Spesielt hvis Nvidia har noe å komme med i første kvartal. For ikke minst å nevne det vi alle vet fra før, standard HDD er brukelig overpriset per dags dato.

Jeg må også si at du kan fint lage en god maskin med bra hardware for rundt 13000,- Så kan du heller bruke resten på skjermer eller hva det måtte være. Hvis du absolutt skal bruke 17000 kroner vil jeg vurdert å bruke de ekstra pengene på vannkjøling.

-Men for å si det sånn, hvis du vil være med på moroa i BF3 klandrer jeg deg ikke =P

Ok. Har du lyst til å sette opp et? :) men venter med skjermkort til 7970 kommer

Ikke for å ødelegge all gleden til trådstarter her, men jeg tror ikke det er en dum ide å vente med kjøp av datamaskin til etter April. Som nylig nevnt kommer Intel med en rekke nye forbruker prosessorer rundt den tiden og om ikke en av disse interesserer deg er det ikke utenkelig at prisen på de gamle modellene kanskje endres litt. Med AMD sin nye toppmodell som også er på vei vil vi kanskje se en prisforandring i skjermkort fremover også. Spesielt hvis Nvidia har noe å komme med i første kvartal. For ikke minst å nevne det vi alle vet fra før, standard HDD er brukelig overpriset per dags dato.

Jeg må også si at du kan fint lage en god maskin med bra hardware for rundt 13000,- Så kan du heller bruke resten på skjermer eller hva det måtte være. Hvis du absolutt skal bruke 17000 kroner vil jeg vurdert å bruke de ekstra pengene på vannkjøling.

-Men for å si det sånn, hvis du vil være med på moroa i BF3 klandrer jeg deg ikke =P

Ok. Har du lyst til å sette opp et? :) men venter med skjermkort til 7970 kommer

Ja, det kan jeg godt. Skal fikse en lenke til deg i løpet av kvelden.

Endret av venture

Her har du et bilde av en handlevogn som jeg satte opp.

Som du ser har jeg ikke tatt med noe kabinett, dette klarer du sikkert å velge selv. Smak og behag spør du meg. Du kan også se at jeg har lagt med et skjermkort. Ikke at det er noe du nødvendigvis må kjøpe, men dette er et bra skjermkort til en rimelig pris å bør holde deg mett til de nye lanseringene er her. Da kan du jo eventuelt bare selge dette videre på hw.no når den tiden kommer.

Jeg har lagt fokus på hovedkort med tanke på oppgradering og gode mulighet for å overklokke hvis du skulle ønske å gjøre dette. Noe jeg mener alle burde sette seg inn i, det er tross alt gratis ytelse. Og det går jo hånd i hånd med K modellene og Z68 brikkesettet. Dette hovedkortet støtter også muligheten for 4 skjermkort om det er noe for deg i løpet av den tiden du har denne datamaskinen. Det skal nå også sies at du kan spare en god slant på å velge et annet kort, men da taper du også litt i forhold til det å være fremtidsklar.

Jeg har valgt en strømforsyning som jeg personlig synes er veldig bra, og som hevertfall takler det jeg har satt opp her.

Samme sak når det kommer til SSD. Jeg har valgt en som jeg personlig har sett yte bra. Du kan også her legge med en til å sette det opp i RAID for dobbel ytelse. Slengte med en HD også for å ha litt ekstra plass til alt det andre tullet som du ikke ønsker å ha på SSD stasjonen. Har du en fra før vil jeg anbefale å bruke den frem til prisene synker, men hvis du gir blanke kan du kanskje gå for WD Black 1T som har noe bedre ytelse.

Minnet du ser her er det ingen ting å klage på, og etter min erfaring er det mer enn nok med 8Gb så lenge du ikke skal ha tre store skjermer å spille på. Hvertfall i første omgang, for hvis du trenger mer er det jo bare å kjøpe senere.

Jeg har gått for Intel i5 2500K, og så lenge du skal ha en "gaming rig" mener jeg det er bra nokk. Her er det også masse ytelse å hente gratis, som nevnt før. En ting jeg kan nevne er at folk snakker jo om at de nye prosessorene som kommer blir lansert på 1155 socket, og i så fall er det bare å bytte når de kommer hvis du ønsker det.

Jeg har helt glemt å legge med en bra CPU kjøler til prosessoren, men kan gi deg en anbefaling i morra. Det begynner å bli litt sent.

Jeg har ikke satt opp noe vannkjøling. Personlig synes jeg at hvis det er noe du kunne tenke deg bør du sette deg ned å se på det selv. For typ 4-6 tusen får du helt klart et ganske så bra opplegg der også, ikke at det trengs til dette oppsettet slik som det er nå.

Jeg prøver ikke å si at jeg vet bedre enn alle andre her, men jeg kjenner alle komponentene jeg har valgt å vet at de yter bra. Du kan helt klart sette opp en bedre PC en det her, men jeg legger vekt på verdi og hva som er rett rundt hjørnet. Ta gjerne til deg det alle andre har foreslått også, det er kjempe kjekt med forskjellige innspill.

Her har du et bilde av en handlevogn som jeg satte opp.

Som du ser har jeg ikke tatt med noe kabinett, dette klarer du sikkert å velge selv. Smak og behag spør du meg. Du kan også se at jeg har lagt med et skjermkort. Ikke at det er noe du nødvendigvis må kjøpe, men dette er et bra skjermkort til en rimelig pris å bør holde deg mett til de nye lanseringene er her. Da kan du jo eventuelt bare selge dette videre på hw.no når den tiden kommer.

Jeg har lagt fokus på hovedkort med tanke på oppgradering og gode mulighet for å overklokke hvis du skulle ønske å gjøre dette. Noe jeg mener alle burde sette seg inn i, det er tross alt gratis ytelse. Og det går jo hånd i hånd med K modellene og Z68 brikkesettet. Dette hovedkortet støtter også muligheten for 4 skjermkort om det er noe for deg i løpet av den tiden du har denne datamaskinen. Det skal nå også sies at du kan spare en god slant på å velge et annet kort, men da taper du også litt i forhold til det å være fremtidsklar.

Jeg har valgt en strømforsyning som jeg personlig synes er veldig bra, og som hevertfall takler det jeg har satt opp her.

Samme sak når det kommer til SSD. Jeg har valgt en som jeg personlig har sett yte bra. Du kan også her legge med en til å sette det opp i RAID for dobbel ytelse. Slengte med en HD også for å ha litt ekstra plass til alt det andre tullet som du ikke ønsker å ha på SSD stasjonen. Har du en fra før vil jeg anbefale å bruke den frem til prisene synker, men hvis du gir blanke kan du kanskje gå for WD Black 1T som har noe bedre ytelse.

Minnet du ser her er det ingen ting å klage på, og etter min erfaring er det mer enn nok med 8Gb så lenge du ikke skal ha tre store skjermer å spille på. Hvertfall i første omgang, for hvis du trenger mer er det jo bare å kjøpe senere.

Jeg har gått for Intel i5 2500K, og så lenge du skal ha en "gaming rig" mener jeg det er bra nokk. Her er det også masse ytelse å hente gratis, som nevnt før. En ting jeg kan nevne er at folk snakker jo om at de nye prosessorene som kommer blir lansert på 1155 socket, og i så fall er det bare å bytte når de kommer hvis du ønsker det.

Jeg har helt glemt å legge med en bra CPU kjøler til prosessoren, men kan gi deg en anbefaling i morra. Det begynner å bli litt sent.

Jeg har ikke satt opp noe vannkjøling. Personlig synes jeg at hvis det er noe du kunne tenke deg bør du sette deg ned å se på det selv. For typ 4-6 tusen får du helt klart et ganske så bra opplegg der også, ikke at det trengs til dette oppsettet slik som det er nå.

Jeg prøver ikke å si at jeg vet bedre enn alle andre her, men jeg kjenner alle komponentene jeg har valgt å vet at de yter bra. Du kan helt klart sette opp en bedre PC en det her, men jeg legger vekt på verdi og hva som er rett rundt hjørnet. Ta gjerne til deg det alle andre har foreslått også, det er kjempe kjekt med forskjellige innspill.

Ser ut som det skal holde for mitt bruk.

Tusen takk for utfyllende anbefaling :)

• Liker 1

Her har du tre forskjellige prosessor kjølere som jeg mener er bra og som er effektive.

Cooler Master Hyper 212:

975d1d14-d6e1-42e1-84aa-37386cb2c61a.800x500.jpg

Denne er billig, men fremdeles ganske bra. Den kan være noe plundrete å montere, men selv hadde jeg ikke noen store problemer. Ellers kan jeg si at jeg har klokket en i5 til 4Ghz stabilt ved hjelp av dette produktet. Sørg for at den faktisk passer i det kabinettet du velger å kjøpe, men dette gjelder egentlig alle kjølere.

Noctua NH-C12P SE14:

noctua_nh_c12p_se14_2.800x500.jpg

Denne kjøleren er noe stivere i pris, men så kjøler den også utrolig bra. Dette er den CPU kjøleren som jeg bruker selv, og her har jeg absolutt ingen ting å klage på. Kjempe lett å montere, kjøler både RAM, CPU og andre vitale deler rundt prosessor området. I min egen data har jeg en gammel i5 750 som er klokket til 4Ghz med dette produktet å har aldri sett temperaturer over 65 (ca. 35 idle) under ekstrem bruk. Her kan også et bra kabinett hjelpe deg med å oppnå bedre kjøling. Med en vifte i sidedøra for eksempel øker du effektiviteten og det skaper bedre kjøling, dette er en kjøler som suger luft inn fra siden å blåser det ned på HK. Denne kan lage litt støy, vær obs på det.

Corsair H100

e036c0d0-0668-4731-8122-236be8ab44d4.800x500.jpg

Skal jeg være helt ærlig så mener jeg faktisk at hvis du skal gå for vannkjøling så bør du gjøre det på den tradisjonelle måten. Gå å se på hva du liker, hva du trenger og hva du har rå til. Finn ut hva som lønner seg for deg og hva du selv mener er bra. Så skaffer du deg dette å setter det sammen selv slik at du kan det og liker det. Gjør du dette så tviler jeg sterkt på at en ferdig løsning som dette klarer å kjøle like bra, da ser jeg bort i fra billige start sett. Alt annet til side, så må jeg innrømme at jeg ble veldig overasket da en kompis av meg testet denne. Den kjølte veldig bra å bråket ikke så veldig mye, men jeg må også si at temperaturene ikke var så fryktelig mye bedre enn en high-end luft kjøler. Uansett så har jeg hvertfall bare hørt positive ting om denne.

Endret av venture

Kommer til å gå for det her:

Corsair Graphite 600T Midi Tower Hvit

Oppgraderingspakke Intel - Core i7 2600K

3,4GHz Quad core, 8GB DDR3 1600MHz, ASUS Sabertoo

ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA

PCI-Express 2.0,"DirectCU II", GDDR5, 2xDVI, nativ

OCZ SSD Agility 3 Series 2,5" 120GB

SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 525MB/500MB/s read/write, S

Lite-On DVD±RW Writer IHAS124-19

SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, DVD-RAM:

Microsoft Windows 7 Home Premium

Norsk, Full, DVD

Strømforsyning, prosessorkjøler og 500gb hdd har jeg.

Tipper det funker som spiker

Ikke ille oppsett det der Joikster :)

Men, tipper du ikke trenger å bytte kjøler på prosessoren om du ikke skal overklokke den. Originalkjøleren holder lenge da - men støyer kanskje bittelitt mer.

Får forhåpentligvis mine deler til helgen, måtte krype til korset og bestille kabinett gjennom vår felles venn på Rognan - håper jeg slipper unna skumle konvolutter i posten...

Futt, out.

3,4GHz Quad core, 8GB DDR3 1600MHz, ASUS Sabertoo

Norsk, Full, DVD

Er det 900Mhz du går for eller 832? Har selv Den overclockede 560ti! Koster ikke stort mer.

3,4GHz Quad core, 8GB DDR3 1600MHz, ASUS Sabertooth

Norsk, Full, DVD

fant ikke noe om det tidligere i tråden, si ifra hvis det er gjort!

en i7 2600K er bortkastet til gaming med mindre du spiller CIV V

sabertooth er godt, men med et Z68 hovedkort vil du få intel SRT (SSD cache) og innebygd grafikk fra prosessoren

med de minnebrikkene vil ikke de fleste store prosessorkjølere kunne brukes på grunn av at de er så høye

Endret av olestokk
  • Liker 1

Er dette kortet

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622807

Da jeg i dag kjører low grafikk i dag, så holder den en stund til. kjøper noe sprekere når det kommer ut noe nytt

Dette er overklokket til 900 Mhz og koster 50 kroner mer; http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=623543

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...