Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Finner ikke 1TB disk


Anbefalte innlegg

Hei! Satt sammen min nye pc for et par timer siden.

 

Jeg kjører en samsung ssd som os-disk. Dette går helt fint.

 

 

Men jeg har koblet en seagate barracuda 1tb på samme måten. men den får jeg ikke opp som en hd i winddows. Men på device manager finner jeg ST3100052AS ata device. Hvorfor kommer ikke den opp? Har prøvd 3gb/s og 6 gb/s innganger. Bruker forøvrig en 6gb/s kabel til denne hd, men det skal ikke ha noe å si har jeg hørt. HD kommer heller ikke opp i bios.

 

HD: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=627518

 

HK: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=633060

 

 

Et annet problem jeg har er at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av 4stk 3 pins som kommer fra front/topp av kabinettet. Det er disse 4 pluss en strømkabel. Dette er jo klart for viftestyringen, men hvor kobler jeg disse 4 i HK!? Evt hvor skal de ellers?

 

Takk for all hjelp og beklager for knotete forklaring!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

Regner med kabinettet har div vifter og de små pluggene skal da på hovedkortet, normalt er kontaktene merket med fan 1, fan 2 osv eller bare fan. Normalt er plasseringen logisk i forhold til hvilken vifte de skal styre, ellers står det mer detaljer i manualen.

 

Regner med du har plugget til sata kabler osv som du skal. Kan forsøke andre kabler til disken, unngå hotswap om mulig. Ellers må man av og til registrere disken i diskbehandlingen før den blir tilgjengelig. Hadde to vanlige disker i min pc, men kun installasjonsdisk vistes før jeg registrerte den i diskbehandlingen.

Lenke til kommentar

De 4 kablene er akuratt like lange og de er ikke merket. Men skal prøve litt til. Men jeg har nå bare 2 chassi vifter så da har jeg plugge inn de på chassi fan 1 og 2 på hk. Hvor skal da de to av 4 som kommer fra viftestyringen? Har et hjul i front av kabinett som kan justere hastighet. Corsair 600t white.

 

 

Når det kommer til hd så kan jeg ikke bare enable den, eneste valget jeg har er disable.

 

Hvordan skal boot priority være? Nå er det ssd->cdrom. Asus har jo den drag and drop biosen nå og der kommer heller ikke 1tbhd opp som alternativ. Eneste er i sata managment i bios, men da kan jeg bare aktivere "hot plug" uten at det skjer noe da.

 

Ser forøvrig at det er en kabel som ikke er plugget i 1tb hd. Men denne er mindre enn sata data og sata power som allerede er koblet til? Har ikke fått med lignende kabel med hk eller hd heller. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har ikke koblet med viftestyring på chassis. Normalt er vel en viftekontsakt til cpu vifta nær cpusloten, 3-4 andre kontakter rundt om på hovedkortet til andre vifter. I min hovedkortmanual er det tegnet og forklart at fan1 går til main fan, osv. Teknisk sett går det vel på hvilke vifter som starter og hvor mye de går slik man setter dem i bios. Når tempen blir over x grader så starter main fan og da starter viften du har satt der. på mitt hovedkort var det viftetilkobling på toppen av kortet til de på toppen av chassis, foran til de på inntaket og i bunn til den i bunn osv. men antar dette varierer fra kort til kort.

 

Trodde viftestyring ble tilkoblet likt, dvs samma tilkobling og at det bare var et potmeter som justerte spenningen til vifta. Det at vifteledninger ikke er merket er ikke så rart da det kun er en vifte i andre enden og plasseringen avgjør hva den brukes til. Under, topp, bak, foran, sidedør, internt, over harddisker osv. Noen chassis har store vifter som åpenbart er main fan, andre må man vel prøve og feile om mer luft inn eller mer varme ut er mest effektivt. Her kommer også plassering av komponenter, luftflyt, om chassis har luftehull på toppen, hvordan luftflyten er planlagt (inn foran og/ellr under, ut topp og/eller bak).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...