Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Backup til NAS via nettet


Anbefalte innlegg

Har noen år hatt en NAS stående rett ved siden av min egen pc, der jeg har lagrer kopi av alle bilder og filmer jeg har. Dette for å kunne se filmer/bilder på PS3 som står på stuen, i etasjen under.

 

Kunne nå tenkt meg å ha satt fra meg NASen hjemme hos mine foreldre istedet, så jeg kan ha backupen der. Er det vanskelig å klare å sette opp ftp-tilang til en NAS? Har en Zyxel NSA-220 plus.

 

Er det noen grunn til ikke gå for en slik løsning, når jeg allerede har en slik nas og mulighet for å flytte den ut av huset? Ser på dette som en slags "online-backup", bare at jeg selv har kontroll på utstyret.

 

Noen innspill i disse romjulstider?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eneste problemene med å flytte den ut av huset, er at kommunikasjonen vil gå tregere, og det vil være mer tungvindt å restarte den om den skulle gå i baklås.

 

Har selv samme NAS-en som deg, og har satt opp for deling online, og mener å huske at dette var veldig enkelt. Gå inn på grensesnittet til NASen. Under aplication har du noe som heter "FTP server". Gå inn der, og huk på "Enable FTP". Oppgi port du ønsker å åpne (standard for FTP: 21), og ellers fyll ut det du føler er naturlig. Så må du åpne den samme porten i routeren din, så den peker mot NASen sin lokale IP-adresse. Når dette er gjort, skal du kunne ha tilgang til NAS-en over hele verden ved hjelp av f.eks. programmet "Filezilla".

Lenke til kommentar

Takk for innspill. Ser for meg den bare skal stå der for nødstilfeller, at jeg ikke skal hente ut data derfra før ved en "krisesituasjon". Ser for meg å synce om natten, når nettet ikke brukes av mine foreldre. Får gjøre en jobb og sørge for at de oppgraderer nettlinjen sin litt også.

 

Det vil altså si, at når jeg åpner en port i routeren, så vil en direkte bli koblet opp mot NASen når en prøver å koble seg til mine foreldre sin IP-adresse?

Lenke til kommentar

Det er korrekt. Er slik du forteller routeren hvilken lokal PC du snakker til, når du angir foreldrene dine sin eksterne IP.

 

Filezilla ser forøvrig ikke ut til å være ideelt når det gjelder automatisk backup. Så, du får lete etter et annet program som gjør dette. Men nå vet du i allefall hvordan du kommer igang med FTP =)

Lenke til kommentar

Ja, sitter og tenker på det selv. Har nemlig fått til å ordne dette hjemme nå. Testet med en laptop på annet nett, og har fått kontakt med NASen. Så da skal jeg vel få til dette også hos mine foreldre.

 

Men som du sier, sikerhet er vel også noe her. Alternativet mitt får være å kryptere eller noe før jeg sender. Det blir naturligvis ikke så lettvint som jeg hadde sett for meg, dessverre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...