Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med å få PCen tilbake til de opprinnelige fabrikkinnstillingene


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Hos min far er det en Dell Dimension 9100 med XP installert. Den har hatt en del problemer siden vi fikk den, og har blitt problematisk igjen. Derfor ønsket jeg å gjenopprette PCen til fabrikkinstillingene. Altså slik PCen var når jeg fikk den. Vanligvis kan en gjøre det ved å inn på bios og trykke videre derfra, men jeg har lett etter partisjonen det skulle vært på, og den finnes ikke. Jeg har prøvd å laste ned boot CDer og har prøvd å få disse til å virke, men jeg vet ikke om jeg gjør alt korrekt. Prøver å gjøre det fra bios, bare ved å restarte PCen, og ved å åpne innholdet på CDen på vanlig måte. Jeg har prøvd med CD og minnepenn, og byttet om på hva PCen skal boote fra i bios. Jeg har surfet litt rundt på forumer, men sitter fast.

 

Bruker jeg boot CDen og USBen feil?

Har noen noen alternative linker til boot CD eller andre råd?

Bør jeg blåse i å installere XP og heller kjøre på med windows 7?

 

Jeg har prøvd med en CD som jeg har brukt for å boote en annen XP PC, og den fungerte. Samt to ISOfiler fra piratebay.

 

*linker fjernet av moderator*

Endret av Runar waits for alice
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hej Mikkels, jag heter Emma och arbetar på Dell. Jag beklagar att du har problem med din dator. Precis som "Chavalito" meddelat ska du, om du har XP, trycka på ctrl+F11 för att fabriksåterställa din dator. Har du ytterligare frågor kan du också ringa vår tekniska support, så hjälper de dig. Du når dem på telefon: 67 11 68 82.

 

Ha en fortsatt trevlig jul!

 

Med vänliga hälsningar,

Emma Croona

EMEA Social Media Outreach Professional

Dell | Social Media & Communities Professional

Twitter @DellLytter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke jeg har datalingoen helt inne.

 

Når jeg starter PCen kommer logoen til Dell opp, og jeg trykker CTRL+F11. Dessverre skjer det nada. Jeg har prøvd å finne recovery, men finner ikke noe. Jeg finner ikke partisjonen under enhetsbehandling. Jeg har søkt etter selve filene, samt gjort alle skjulte filer og partisjoner synlige. Det kan være at jeg gjør feil eller søker på feil, men jeg har brukt noen timer på å forstå samt lete og prøve.

 

(Er ikke den første skjermen, før selve windows starter opp, BIOS?)

 

Håper noen har noen smarte råd, hvis ikke kan jeg prøve å se om jeg bør ring ringe Dell Support.

Lenke til kommentar

Kan ikke se at du har noen skjult partisjon der som inneholder recovery, så mest sannsynlig har disken vært formatert etter at maskinen ble kjøpt. Evt. så fikk du kanskje med en recoveryCD.

 

For øvrig så har du en utildelt (ledig) partisjon på 232,82GB som ikke er formatert, så da stemmer nok min teori om at disken er formatert i ettertid. Størrelsene på partisjonene indikerer at disken er totalt 500GB. Det er jo en mulighet for et den utildelte partisjonen inneholder recovery, men jeg kan ikke tenke meg at Dell har brukt halve disken til dette.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Det er helt riktig at det er ikke noe recovery partition å se der.

 

Det er riktig og at det er utildelt plass på en secontary disk.

 

Han har 2 WDC WD2500J5 -250GB DISKER, og ikke en på 500GB.

 

Med utgangspunkt til at det er 2 disker,hvor det nr 2 er ikke i bruk, og til spørsmål om Windows 7 anbefaler følgende:

 

-Starte opp med den Windows 7 plata di (håper at den er ikke noe fra ...bay område).

-Du skal ikke velge Upgrade option men Advanced option under Installasjon. Ikke bruk noe key, og ikke velg å aktivere Windows 7 enda, ikke før alt fungerer som det skal.

-Når du er i Installasjons Vindue hvor du ser diskene og partitioner, velg å installere Windows 7 på utildelt plass på disk nr 2.

 

Når alt det er ferdig, vil du kunne velge om du skal starte i Windows 7 eller i XP som allerede er Installert.Dvs Dualboot.

 

Slik vil du ha tid på deg å enten fikse de problemene du har med den Xp installasjon, eller å beholde Windows 7, aktivere den, og grave ned XP.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Da har nok Dell formatert disken når de reparerte maskinen sist. Det har vært en partisjon som inneholdt recovery før. Det må det nesten ha vært. Vi fikk i hvert fall ikke noen recovery CD fra dem.

 

Det beste er nok å oppgradere til windows 7. Det anbefales ikke at jeg henter noe fra et annet visst område?

Lenke til kommentar

Å oppgradere fra Windows XP til Windows 7 er ikke optimalt. Har du med deg noen problemer fra XP så blir de ikke borte i Windows 7. Det beste er en Windows 7 clean install, som vil si at du lar maskinen fødes på nytt igjen. Slik jeg forstår det så eier du kanskje ikke Windows 7 selv, men tenker å låne dette fra en kamerat e.l. Greit nok, men for å få den aktivert som din egen så må du kjøpe deg en egen lisens, som ikke koster veldig mye. Vil du ikke det, så kan jeg anbefale deg å installere Linux ved Ubuntu 11.10 som du finner her: http://www.ubuntu.no/ Ubuntu er gratis og hvis du legger litt godvilje til vil du etterhvert være like fonøyd med gratis Ubuntu som med betalt Windows 7. Lykke til.:thumbup:

Lenke til kommentar

Det blir nok en clean install her, ja. Hvis jeg låner selve CDen fra en kamerat vet jeg at jeg må betale for lisensen allikevel. :p

 

Ubuntu, ja... Hmmm, det kan være et bedre og billigere alternativ. Hvordan er ubuntu med tanke på gaming? I all hovedsak blir det min bror som kommer til å disponere PCen, så jeg må finne ut om han tillater det, eller at han føler han kan bruke det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...