Gå til innhold

OPAL - Hardwarekryptering uten tap av ytelse


Reya

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ser det er mye kompetanse på SSD-teknologi, både her på forumet, og i testene fra hw.no. Det er derfor med en smule forbauselse at jeg merker meg at OPAL så og si aldri er nevnt. Mange av dagens kontrollere støtter denne teknologien fullt ut, men det er altså opp til diskleverandørene å skrive OPAL-støtte inn i firmware for diskene, noe de ikke gjør før det blir etterspurt av forbrukerne.

 

Fint om HW kunne ta med dette i testene (og faktisk teste om diskene er OPAL-compliant - OCZ' Agility og Vertex - serien har ofte fått skryt for at de støtter hardwarekryptering, men det er bare teoretisk, for firmware støtter det ikke).

 

Dersom noen har erfaringer med OPAL, er det fint om dere kan legge det inn her...

 

Følgende kontrollere har i alle fall støtte:

 

Marvell 9174

Brukes i Micron C400/Crucial M4, brukes vel også i Corsair Performance Pro og Intel 510, Plextor PX-M2P...

 

SandForce 2281

Brukes i Kingston HyperX, OCZ Vertex / Agility, Patriot Pyro / Wildfire for å nevne noen...

 

Alle disse diskene støtter med andre ord AES hardwarekryptering uten tap av ytelse, men ingen av dem leveres med støtte for dette i firmware (kanskje med unntak av Micron C400 som leveres med dette i noen tilfeller).

 

Hadde håpet at jeg kunne inspirere dere alle til å sette litt mer fokus på dette temaet. Anvil hvis testverktøy ser ut til å bli godt mottatt blandt testsider på nettet, kunne for eksempel legge til en test i programmet som viser om disken støtter OPAL eller ikke?

 

Uansett... Fint om dere kunne sette litt mer fokus på dette temaet da det helt klart er framtiden for kryptering både på klientmaskiner, og noen større lagringssystemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...