Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har fått små prikker på bildene mine, disse små plagsomme hvite prikkene som dukker opp når jeg tar mørke bilder. Tok et perfekt nordlysbilde for et par dager siden, og da jeg så på bildet etterpå, var det en hvit prikk midt i bildet. Hr tatt et bilde som er helt svart, lagt til her men vet ikke hvor godt de vises. Jeg fant jo da flere av disse prikkene..

 

Var innom fotobutikken i dag og de mente det er døde pixler, jeg trodde det var støv, men det mente de at de vises som mørke prikker. Prikkene vises kun på mørke bilder.

 

Er det dette som kalles døde pixler, kan jeg rette det opp selv?

Sånn passelig rådløs nå, så håper noen kan hjelpe :)

post-261604-0-14397000-1324580734_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kristallo: Åja, så det er derfor de dukker opp :) Trodde jeg hadde begynt å få feil med kameraet allerede, kjøpte det i mars. Går jo her og tripper og håper å få stativ i julegave så jeg kan få gode nattbilder, så teller dagene :)

Det med høy ISO og lang lukkertid er bare noe jeg testet for å se om det ble prikker uansett. Prøvde med kortere også, ble samme greia.

 

Trondster: Har allerede prøvd metoden din ;) Men da trenger jeg kanskje ikke å sende det inn til reparasjon.

Har renset kameraet med manuell sensor-rens og ventet ti minutter før jeg slo av kameraet, og på igjen. Synes ikke det ble så veldig bra resultat, men kanskje jeg som har gjort noe feil :)

Lenke til kommentar

Ved bruk av lukkertider over 30 sekunder er det anbefalt og bruke long exposure noice reducion, da tar kameraet et bilde med samme lukkertid og sammenligner bildene, alle pikselfeil blir da fjernet.

 

Hvis du vil se om det er støv på sensoren må du ta et bilde på f/22 mot en grå/hvit flate, lukkertiden har ingen betydning.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...