Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Halvt år gammel bærbar hp-pc oppfører seg rart o_O


Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger hjelp!

 

For ett halvt år siden kjøpte jeg en ny bærbar hp pavillion-pc på siba(specs: i7, ganske greit grafikk kort husker ikke hvilket, hvertfall ganske bra pc til 9500).

 

I det siste har den begynt å fryse helt, helt random(skjermen stopper, men lyden kan noen ganger fortsette, skjermen blir ikke svart)! Altså, den trenger ikke å drive med en særlig krevende prosess for at dette skal skje, det skjer bare helt tilfeldig. Pc'en fryser altså, ctrl-alt-delete funker ikke, så det resulterer i at jeg må force-shutte' den ved å holde inn av knappen i 5 sek.

 

At dette skjer en gang i måneden bryr jeg meg egentlig ikke særlig mye om, det som gjorde at jeg faktsik skrev dette inlegget var det som skjedde i går kveld. Pc'en fryste, jeg prøvde ctrl-alt-delete dette virket ikke. Når jeg prøvde å holde nede av/på-knappen i 15 sek skrudde skjermen seg av, men viften snurret og lysene lyste. Det resulterte i at jeg måtte ta batteriet inn å ut. Det virket! Når jeg skrudde pc'en på igjen hadde klokkeslettet på pc'en nullstillt seg og kaspersky-antivirus(2010) hadde gjort det samme.

 

Jeg tar full-scan med kaspersky-antivirus 2010 (som jeg betaler for ) annenvær dag å det samme gjør jeg med ccleaner.

 

Er det normalt at anti-virus'en og klokka resettes' etter at man tar batteriet inn å ut?

 

Burde jeg bytte virus prog. eller gjøre noe annet?

 

Hvordan er det med garanti?

 

Er det normalt att dette skjer av å til eller har jeg fått virus?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke godt å si, men jeg vet at en del bærbare PCer restarter CMOS dersom du tar ut batteriet, holder inne "power"-knappen i x antall sekunder og så tar batteriet på plass. Eller på andre tilsvarende måter, så du kan ved et uhell restartet denne da du tok ut batteriet. Dette kan jo ha ført til at klokken nullstilte seg.

 

Jeg vil ellers anbefale at det greieste du kan gjøre er å ta kontakt med HP angående dette problemet og høre med dem hva slags garantier gjelder, eventuelt der du kjøpte PCen.

Lenke til kommentar

heisann.

 

Trur kanskje det kan ha noe med varmen å gjøre.

 

Last ned HWmonitor og kjør det, der ser du tempratur osv.

http://www.cpuid.com/softwares/hwmonitor.html (se til høyre så finner du nedlastinga)

 

Jeg tror ikke det har noe med varme'n å gjørde...

Jeg tror jeg har rimelig kontroll på akuratt det: pc'en står 20cm unna ett vindu dekket med snø og under har jeg en ekstra(USB) vifte. :)

 

Problemet kan oppstå når som helst! sist skjedde det når jeg bare var på face :ohmy: Jeg har kjørt BF:3 uten noen problemer med over-oppheting...

Lenke til kommentar

Okei. Men har du sjekket tempraturen for sikkerhetsskyld ? :)

 

 

Lastet ned nyeste drivere til så og si alt?

 

Ellers anbefaler jeg det å installere OS på nytt. Siden du har gjort en del som jeg ser du skriver :)

 

Jeg vet pavillion serien er kjent for overoppheting, men jeg er ganske sikker på at dette ikke er tilfellet. Jeg kan game battlefield 3 i flere timer uten problemer, men sist skjedde når jeg bare hadde face åpen i chrome :/

Lenke til kommentar

:new_woot: Nå virker den som den skal :)

 

Det var sannsyligvis noe i BIOS som hadde bugget seg...

 

Jeg tok nylig en update på BIOS, det gjorde sikkert att alt i BIOS nullstillte seg.

 

Det var sikkert noe tull med noen instillinger der (power management eller noe) som gjorde at det ikke funket :D

Endret av Espen778
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...