Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan angrerettskjema brukes som oppsigelse av et .no-domene?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei! jeg bestilte et .no-domene, med en en pakke av noe slag. Prisen er litt over 2k. Jeg sendte da inn et angrerettskjema, men jeg glemte helt at jeg ikke hadde krav på det. Dette er over et år siden.. men nå har jeg fått en faktura for 2012. Jeg regnet nesten med at angrerettskjemaet var en klar indikasjon på at jeg ville avslutte avtalen. Men den gang ei. Så har jeg en sak om jeg mener at angrerettskjemaet jeg sendte inn var en form for oppsigelse ?

 

Postet av anonym: 32a71be9fe054f6ea6206f52e1e014d6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spurte om hvor jeg skulle sende angrerettskjema, og fikk mail av en fyr. jeg sendte inn, ventet noen uker, og sendte mail om at jeg ikke hadde fått noen respons. og jeg fikk ikke noe svar der heller. Jeg skulle kanskje gjort en bedre jobb ja, men jeg var under den oppfattning at så lenge jeg hadde sendt inn angrerettskjema så hadde jeg mitt på det tørre.

 

Postet av anonym: 32a71be9fe054f6ea6206f52e1e014d6

Lenke til kommentar

Lov om angrerett er noe som er til for forbrukere, og ikke næringsdrivende. Angrerettskjemaet er en del av angrerettsloven, og dermed ikke aktuelt for næringsdrivende. Det at du har sendt inn et angrerettskjema kan eg derfor ikke se forplikter selger til å registrere det som en oppsigelse.

 

Eg jobber med dette daglig, men vi har tatt et bevisst valg og valgt å ikke selge til privatpersoner. Så for vår del har vi ikke opplevd denne type situasjon, enda. Men om vi hadde fått inn et angrerettskjema etter nyregistrering av en tjeneste for en kunde(som da naturligvis er en næringsdrivende) så ville vi sannsynligvis ha kontaktet kunden for å få en klarhet i hva saken dreier seg om, og fått ryddet opp. At kunden sender inn et slikt skjema gir jo utvetydige signaler om at kunden angrer, og ikke ønsker tjenesten, noe som er dårlig for vårt forhold til kunden. Men alene ville vi ikke akseptert et slikt skjema som en oppsigelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel litt for kategorisk å fastslå at OP ikke har noen sak. Spørsmålet her er hva som er avtalt, og hvorvidt det er avtalt noe særskilt angående oppsigelse av avtalen som ikke følger av alminnelig avtalerett. Dersom det ikke er avtalt at oppsigelse skal skje på en spesiell måte blir spørsmålet hvordan innsendingen av et angrefristskjema skal tolkes i forhold til det avtalte mellom partene.

 

Blant kontraktsparter foreligger det blant annet en lojalitetsplikt, og jeg mener at man kan argumentere for at angreskjemaet iallefall var noe selskapet burde ha fulgt opp. Problemet er at motparten bare trenger å hevde at de aldri har fått noe angrerettsskjema. Dersom det er tilfellet har du i alle fall ingen god sak.

Lenke til kommentar

Ja, det er det jeg også mener, det står ikke spesifisert hva en oppsigelse skal inneholde osv. Det står ikke en at det skal gjøres sånn og sånn. Jeg mener da at jeg sendte inn et skjema hvor jeg ville avslutte avtalen, kan tolkes som en form for oppsigelse. Og i mailene jeg har utvekslet med firmaet har det aldri blitt nevnt at de ikke har mottatt mailen om angrerett. Jeg har bevis for at jeg har sendt mailen fra min mail..

 

Postet av anonym: 32a71be9fe054f6ea6206f52e1e014d6

Lenke til kommentar

11. Oppsigelse og stenging

Hver av partene har rett til å si opp avtaleforholdet med tre måneders

skriftlig varsel forut for utløpet av inneværende avtaleperiode, med

mindre annet er skriftlig og uttrykkelig avtalt mellom kunden og

Mamut, eller fremgår uttrykkelig av Mamuts offisielle markedsføringsmateriell,

brukerdokumentasjon eller særskilte avsnitt i denne avtalen.

Hvis oppsigelsen ikke er Mamut i hende innen fristen, starter en ny

avtaleperiode å løpe.

 

Skriftlig varsel kan gis via elektronisk kommunikasjon (herunder e-post)

 

Postet av anonym: 32a71be9fe054f6ea6206f52e1e014d6

Lenke til kommentar

Men angrerett er ikke det samme som en oppsigelse. De to behandles forskjellig av forbrukerkjøpsloven(og herunder angrerettloven), og det er derfor ingen automatikk i at når en bedrift sender inn et angrerettskjema så anses det for å være en ordinær oppsigelse.

 

Bedriften BURDE forstått hva det handlet om og kontaktet kunden for å få avklart saken og fått gjennomført en oppsigelse i henhold til avtalen. Men eg kan ikke se at de plikter å gjøre det.

 

Det at trådstarter aldri fikk noen svar etter å ha sendt inn skjemaet og heller aldri på purringen er en klar indikasjon på at meldingen(e) ikke har kommet frem, og det er da trådstarters ansvar å følge opp og se til at dette mottas.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg sendte spørsmål til kundeservice om hvordan jeg skulle gå fram med angrerett, jeg fikk da mail av en fyr som sa gjør sånn og sånn. Jeg sendte inn, fikk ikke noe respons. Sendte mail til han jeg fikk svar fra, om hva jeg skulle gjøre videre. Fikk ikke noe svar. Jeg ga faen. Mottok en faktura for noen måneder siden, Sendte mail og fikk svar etter 5 dager, så de mottar tydeligvis mail fra meg.

 

 

Og når jeg måtte sende inn egenerklæring så sa de at de ikke hadde mottatt noe, men de fant den til slutt. Så det tyder på at ikke alt er under kontroll.

 

 

Jeg føler at jeg ikke får noe klart svar her, men det er vel ikke lett for noen her å si hva som er rett og galt. Men hvis jeg skulle dra dette lengre og involvere advokater, så er jo det greit å vite at jeg har en god sak, hvis ikke så kan jo det bli meget dyrt for meg.

 

 

 

Postet av anonym: 32a71be9fe054f6ea6206f52e1e014d6

Lenke til kommentar

Jeg er uenig, og jeg er særskilt uenig dersom det er tale om et enkeltpersonsforetak. Det lønner seg ikke å gå til en advokat, og du har heller ikke verdens beste sak. Etter min mening er den likevel prosedabel. Dersom jeg skulle skrevet et brev på dine vegne ville det beløpt seg til mer enn fakturaen fra Mamut.

 

I henhold til avtalen er det ingen formkrav til en oppsigelse utover at denne skal være skriftlig. Samtidig er det vanskelig å se for seg et klarere uttrykk for at man ønsker å bringe et avtaleforhold til opphør enn å sende inn et angrerettsskjema. OP har her vært i kontakt med selskapet gjentatte ganger noe som kan dokumenteres med utsendt e-post, uten at selskapet har tatt saken videre.

 

Jeg mener at innsendingen av angrerettsskjemaet kan likestilles med en oppsigelse i henhold til avtalen. Subsidiært mener jeg at selskapet ikke har overholdt sin lojalitetsplikt når de ikke har informert kunden om at han måtte si opp avtalen, og ikke kunne benytte seg av angreretten ved sine gjentatte henvendelser som utelukkende gjaldt hvordan avtaleforholdet kunne opphøre.

 

Man kan riktignok argumentere med at OP er næringsdrivende og at det derfor stilles sterke krav til ordlyd og liknende. Jeg mener likevel at lojalitetsplikten også kan tenkes å komme til anvendelse for dette tilfellet, selv om næringsdrivende i utgangspunktet må kunne antas å vite forskjellen på å si opp en avtale og å benytte seg av en i dette tilfellet ikke eksisterende angrerett.

 

Hva sier Mammut når du nevner dette til dem og viser til de tidligere e-postene? Og hva er greia med egenerklæringen?

 

No-more: Ville det etter din mening vært greit dersom OP hadde sendt en e-post til Mamut der det stod: "Jeg vil ut av denne avtalen"

Lenke til kommentar
No-more: Ville det etter din mening vært greit dersom OP hadde sendt en e-post til Mamut der det stod: "Jeg vil ut av denne avtalen"

Hadde en kunde sendt en slik e-post til meg, eller til oss, så hadde en av oss svart med "Om du ønsker å si opp en eller flere av tjenestene dine hos oss må du spesifisere hvilke tjenester det er snakk om i en e-post til [email protected], med ønsket sluttdato."

 

Eg hadde klart tolket meldingen som om at kunden ville avslutte noe, og dermed følgt opp saken. Men eg hadde hverken stoppet tjenester eller avtaler på grunnlag av den ene e-posten du har som eksempel.

Lenke til kommentar
No-more: Ville det etter din mening vært greit dersom OP hadde sendt en e-post til Mamut der det stod: "Jeg vil ut av denne avtalen"

Hadde en kunde sendt en slik e-post til meg, eller til oss, så hadde en av oss svart med "Om du ønsker å si opp en eller flere av tjenestene dine hos oss må du spesifisere hvilke tjenester det er snakk om i en e-post til [email protected], med ønsket sluttdato."

 

Eg hadde klart tolket meldingen som om at kunden ville avslutte noe, og dermed følgt opp saken. Men eg hadde hverken stoppet tjenester eller avtaler på grunnlag av den ene e-posten du har som eksempel.

Det er jo også her det er tydelig at selskapet ikke har fulgt opp trådstarter, da de ikke har fulgt opp innkommende mail, spørsmålet er om det er en god nok sak på dette grunnlaget eller ikke.

Lenke til kommentar

Eg er enig der, men trådstarter sier jo selv at når han ikke fikk svar så droppet han saken. E-post er ingen garantert måte å kommunisere på, og det er flere muligheter for at e-post aldri kommer frem i det hele tatt. Når man da ikke får svar på en viktig e-post(noe eg anser en oppsigelse for å være), så bør man følge det opp med en ny e-post, og/eller en påfølgende telefon.

Lenke til kommentar

Jeg sendte spørsmål til kundeservice om hvordan jeg skulle gå fram med angrerett, jeg fikk da mail av en fyr som sa gjør sånn og sånn. Jeg sendte inn, fikk ikke noe respons. Sendte mail til han jeg fikk svar fra, om hva jeg skulle gjøre videre. Fikk ikke noe svar.

Jeg teller tre mail her, en rundt spørsmål om hvordan han skal gå til veie, en der skjemaet er sendt inn, og så en mail til om hva han skal gjøre nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...