Gå til innhold

[Løst] ASRock Z68 Extreme7 Gen3 - bios, usb boot feil


vger42

Anbefalte innlegg

Jada, jeg vet at dette kortet er plaget med feil fra ende til annen, men det var da måte på også da...Denne gangen, random usb boot feil.

 

Bios er 1.30.

 

Samme hva jeg gjør i bios, så dukker aldri noen av usb minnepennene opp som boot alternativ lenger. Og begge har tidligere vært synlige der. Og virket å boote fra (har bootet esxi 5 fra de før).

 

Har prøvd både usb3 og usb2 portene (alle) uten at det hjelper.

ESXi 5 installeren ser naturlig nok bare usb2 portene også under install, og det var derfra de tidligere både dukket opp i bios boot oversikten, og bootet fint i fra.

 

Har ikke gjort annet enn å installere et par forskjellige OS mot intern hdd på sata3_1 porten (fra dvd rw stasjon på sata3_0 porten).

 

Har resat alt av bios instillinger flere ganger for å være sikker på at det ikke er noe tøys.

Eneste jeg ikke har prøvd er onboard reset og clr cmos knappene (det står jo ingen steder hvordan de skal brukes, noen som vet?)

 

For øyeblikket så virker det til at det er litt random småfeil som påvirker stabiliteten og muligheten til å gjøre hva man skal kunne gjøre på første forsøk.

Endret av vger42
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja jeg vet at Instant Flash krever f.eks. FAT32, og minnepennen som jeg flashet bios'en med første gangen var FAT32 og jeg har ikke gjort noe med den, likevel så nekter Instant Flash å godta den nå (får bare opp en feilmelding med 2 firkanter i).

 

Men dette gjelder ikke bare flashing av bios'en, det gjelder boot fra usb key for å flashe LSI kontrolleren f.eks., eller boote esxi eller andre ting som skal boote fra usb.

 

Vet du hvordan man resetter bios'en på dette hovedkortet?

Det finnes jo ikke dokumentasjon på det.

 

Når er det ok å trykke på de reset/clear knappene på hovedkortet?

Jeg har googlet meg gal :)

Lenke til kommentar

Nice at det faktisk ikke er samsvar mellom den trykte manualen og pdf'en.

 

Det var sykt mye styr for å få den til å clear'e cmos'en.

Tips: det som står i manualen funker ikke - hva som faktisk virker aner jeg ikke da det ser ut til å være random. Så enste tipset jeg kan gi er å trykke villt og random på clear knappen til alle mulige tider - til slutt så innser den hva du vil - og clear'er cmos'en.

 

Det ser ut til at kortet nå i hvertfall oppfører seg for en liten stund.

Jeg fikk bootet til efi shell'et direkte fra bios og flash'et LSI kontrolleren.

(den lar seg ikke flash'e fra dos boot pga for lite ram ledig i bios, men efi shell virker)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...