Gå til innhold

Informatikk på UiO vs NTNU vs Datateknikk (siv.ing) på NTNU


V3gas

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har en del tanker angående studier. Håper noen har erfaringer å dele!

 

Jeg har funnet ut at jeg vil studere matematikk og informatikk. Jeg er svært teoretisk anlagt, men ikke praktisk i det hele tatt. Av den grunn er jeg bl.a. veldig glad i matte, men ikke i fysikk.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å studere noe samfunnsfaglig, men etter å ha blitt glad i å programmere virker et matematikk- og informatikkstudie som det mest riktige. For øyeblikket tenker jeg studieretningen anvendt matematikk, med fokus på informatikk, ved studiet Matematikk, Informatikk og Teknologi på UiO. (Har det siste året programmert litt, bl.a. løst en del ProjectEuler-oppgaver med Python. Føler jeg takler det bra, og jeg liker problemløsningen.)

 

Jeg har hørt at datateknikk liksom er den prestisjetunge utdanninga innen dette feltet i Norge, men jeg kan ikke tenke meg å ta dette studiet bare på grunn av at CV'en min vil se litt bedre ut. Det virker som et mer praktisk retta fag, noe som sikkert er bra med tanke på jobb. Men det skal vel ikke være et stort problem å få seg en (like) bra jobb om man har en master fra UiO? Og som sagt liker jeg ikke fysikk, og antar at jeg kanskje heller ikke vil like praktiske fag som "digitalteknikk med kretsteknikk" ++

 

Og angående informatikk på UiO vs NTNU, så har jeg inntrykk av at det er større valgfrihet på UiO enn NTNU, og at det er flere teoretiske informatikkfag (men jeg veit jo ikke om jeg kommer til å like teoretiske informatikkfag bedre enn mer programmeringsretta fag), og at det ikke er så mye fokus på matematikkfag på informatikk på NTNU. Samtidig er det jo mer prosjektarbeid, noe som sikkert kan være lurt å ha med seg inn i en jobb. Det frister forøvrig mer å studere i Trondheim enn Oslo, siden Trondheim visstnok er den beste studentbyen i landet.

 

TL;DR: Usikker på hva jeg skal studere innen informatikk, men jeg er teoretisk av meg og liker matte, men ikke fysikk. Ser mer for meg at jeg bygger software enn hardware, da. Har inntrykk av at UiO er best hvis man skal ha mye matte og teoretisk informatikk. Har dere erfaringer/tanker å dele, eller kan dere slå i hjel fordommer jeg har?

 

EDIT: Kan jo kanskje ta bachelor ved et sted og master et annet, for å få "the best of both worlds," heh.

Endret av V3gas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hørt at datateknikk liksom er den prestisjetunge utdanninga innen dette feltet i Norge, men jeg kan ikke tenke meg å ta dette studiet bare på grunn av at CV'en min vil se litt bedre ut.

Hva er det du snakker om da? Siv.ing datateknikk ser ikke penere ut på CVen enn en Master i Informatikk fra UiO. Ifi har ikke bare et godt studiemiljø, men er også ganske ettertraktet i arbeidsmarkedet. Hvis ikke markedet forandrer seg ekstremt innen du er ferdig vil du ikke ha noe problem i det hele tatt å få en jobb med en master fra IFI, Det er alt for få med høyere utdanning innen IT i Norge, så jobb finner du nesten uansett.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Slik som jeg ser det, er i grunn informatikk og datateknikk (hvertfall på NTNU) ganske likt. Du vil mest sannsynlig kunne ende opp med samme jobben uansett hva du velger av de to retningene. Største forskjellen er nok at informatikk har litt mer frihet, mens datateknikk er litt mer låst i forhold til valg av forskjellige fag. Dette er vel og merke bare de 2 første årene på datateknikk, etter dette velger man hvilken retning man vil gå videre (står vel mer om dette på ntnu.no).

 

Når det gjelder studiested er min forståelse slik at du velger det som du liker best selv. Jeg ville til Trondheim fordi ryktet tilsa et meget bra studentmiljø. Det er det også, men det kan være like så bra (om ikke bedre) i Oslo. Det kan ikke jeg uttale meg noe om. Hva som står på CV-en om 5 år, tror jeg ikke er så veldig relevant slik som IT-bransjen er i dag. Du får jobb uansett :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hørt at datateknikk liksom er den prestisjetunge utdanninga innen dette feltet i Norge, men jeg kan ikke tenke meg å ta dette studiet bare på grunn av at CV'en min vil se litt bedre ut.

Hva er det du snakker om da? Siv.ing datateknikk ser ikke penere ut på CVen enn en Master i Informatikk fra UiO. Ifi har ikke bare et godt studiemiljø, men er også ganske ettertraktet i arbeidsmarkedet. Hvis ikke markedet forandrer seg ekstremt innen du er ferdig vil du ikke ha noe problem i det hele tatt å få en jobb med en master fra IFI, Det er alt for få med høyere utdanning innen IT i Norge, så jobb finner du nesten uansett.

 

Sivilingeniørutdanning er mer prestisjefullt enn en master fra UiO, det er rett og slett løgn å si at det ikke ser bedre ut på CVen. Noen av selskapene der ute har i mange år kun ansatt sivinger fra NTNU, og har kun det siste begynt å se på personer fra UiO og NITH. Jeg sier ikke at utdanningen er bedre, det vet jeg lite om, men å si at tittelen ikke teller er feil. I dagens marked får alle med IKT-utdanning jobb, og flinke folk får alltid jobb uansett hvor de går, men sivilingeniører er fortsatt mer ettertraktet. Det kan ha noe med at sjefene i flere av disse selskapene selv gikk på NTNU og ser etter med en bakgrunn de kjenner.

 

Selv anbefaler jeg informatikk eller datateknikk i Trondheim pga det fantastiske studentmiljøet i Trondheim. Trondheim er gang på gang blitt kåret til Norges beste studieby. Faglig sett vil du få ca samme utbytte ved NTNU eller UiO etter det jeg har hørt, bare ikke velg UiS eller noen av de andre nye universitetene.

 

mvh,

Espen Skarsbø Olsen

Studentkontakt IDI NTNU og masterstudent i informatikk (ikke siving)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Takk for svar!

 

Jeg tror det nå handler mest om hva jeg vil studere. På UiO virker det til å være lettere å kombinere teoretisk informatikk med matematikk, mens på datateknikk er det en del matematikk, men lite teoretisk informatikk (noe jeg forsåvidt ikke veit så mye om jeg liker enda), og en del praktiske fag, eller hva man skal kalle det (som i Datamaskiner grunnkurs, Kretsteknikk, og Kommunikasjon, tjenester og nett. Ja, nå ser jeg at jeg nevnte dette over også...). Takke meg til den amerikanske formen, der man plukker fag og får nok studiepoeng, men *trenger* bare ta visse kjernefag for å få godkjent graden. Får prøve å finne ut hva jeg vil.

 

Virker som både Oslo og Trondheim (med noe overtak) er bra byer med tanke på studiemiljø ol.

Endret av V3gas
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hei!

 

Vil si at det meste av informatikk på NTNU er ganske teoretisk. De eneste veldig praktiske informatikk-emnene på NTNU er "Kundestyrt Prosjekt", "Kretsteknikk" og "Objektorientert Programmering". Ellers er det stort fokus på teorien, ofte eksemplifisert med praksis.

 

Om du liker den amerikanske modellen, så anbefaler jeg deg å se på informatikk bachelor hos oss. Der har man en hovedprofil på ca 90 stp med litt valgfrihet som du må ta, og ca 90 stp med nesten helt valgfrie emner. Da kan du for eksempel velge å fordype deg i alt fra krypto-matematikk til psykologi til mer informatikk. Det kan se ut som at graden er strengt bygd opp, men siden nesten ingen av emnene innen informatikk har forkunnskapskrav, så kan du selv velge rekkefølge og når du vil ta emnene (med forbehold om at emnene som regel kun går på høst eller vår, og at rekkefølgen er satt opp grunnet anbefalte forkunnskaper).

 

Håper det ga deg litt mer svar, spør gjerne om du lurer på noe mer.

 

mvh,

Espen Skarsbø Olsen

Studentkontakt IDI NTNU

Lenke til kommentar

Det kan vel også nevnes at du som Informatikkstudent på NTNU har mulighet til å få master i Datateknikk ved simpelthen å velge de samme fagene som datateknikerene tar. Haken er da at du må søke deg inn på masterstudiet.

 

Jeg for min del kan i hvert fall anbefale Informatikk linjen. Går førsteåret nå og stortrives.

Lenke til kommentar

@Espen: Okay, da har jeg nok misforstått litt med tanke på mengden teoretisk informatikk! Flott at du oppklarte det. Ja, ser at det er bra valgfrihet på informatikk, men det er litt uti studiet, og da ser egentlig datateknikk interessant ut! Komplekse datasystemer og Intelligente Systemer virker interessant. Takk for mer input, nå skal jeg gå i tenkeboksen igjen!

 

@Lawliet: Høres bra ut! Tror jeg kommer til å velge datateknikk hvis jeg velger Trondheim, men takk for info! (Selv om jeg må ta et fysikkfag++)

Endret av V3gas
Lenke til kommentar
  • 9 år senere...

Etter 28 år i databransjen og som tidligere NTNU-student (+ Manchester Metropolitan. Univ.) så ser jeg ingen forskjell mellom hvor dyktig de er som kommer fra høyere datastudier ved UiO eller NTNU i praksis i det norske arbeidslivet. Begge er ypperlige universiteter i verdensklasse og kan vise til mange uteksaminerte som har lyktes særdeles godt i Norge. Antar du allerede har valgt studiested 😉 men dette skrev jeg med tanke på nye studenter med liknende spørsmål :) ! Det er mulig at NTNU-bakgrunn kunne gi en liten fortrinn i Trondheim mens UiO-bakgrunn kan gi en fortrinn i Oslo-området, men dette spiller ingen stor rolle idag tror jeg ut fra det jeg har observert av nyansettelser de siste 15 år.

Endret av Ramez Rafat
Lenke til kommentar

Går VG3 og diskuterte dette med en kompis. Vi kom frem til at når valget står mellom identiske linjer på forskjellige universiteter, så hjelper man seg selv ved å velge NTNU når man skal søke jobb rett fra universitetet. En stund etter studiene kan jeg ikke se for meg at hvor du studerte, eller til og med hva du studerte har så mye å si. Om det perfekte studiet er på et annet universitet enn NTNU, så velg det da vell! Enig med @Ramez Rafat, i at man finner flinke folk over alt! Selv har jeg søkt på forskjellige datalinjer ved NTNU:)

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Svgrrrah said:

Går VG3 og diskuterte dette med en kompis. Vi kom frem til at når valget står mellom identiske linjer på forskjellige universiteter, så hjelper man seg selv ved å velge NTNU når man skal søke jobb rett fra universitetet. En stund etter studiene kan jeg ikke se for meg at hvor du studerte, eller til og med hva du studerte har så mye å si. Om det perfekte studiet er på et annet universitet enn NTNU, så velg det da vell! Enig med @Ramez Rafat, i at man finner flinke folk over alt! Selv har jeg søkt på forskjellige datalinjer ved NTNU:)

Innen IT så er faktisk NTNU lavere rangert enn UiO og du er nærmere bransjen i Oslo. Så om du tror at du har lettere å finne jobb ut fra NTNU enn UiO så tar du feil. Eneste grunnen til å velge NTNU(og da Trondheim, ikke resten av høyskolene som ble slått sammen med NTNU) er at Trondheim har et hakket bedre studentmiljøe enn Oslo(da på generell basis). Hvor Oslo studentene mer går inn i den vanlige bylivet i hovedstaden. Innen IT så har UiO/Ifi et større forskningsmiljø og studiemiljø enn NTNU.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
xaco skrev (43 minutter siden):

Innen IT så er faktisk NTNU lavere rangert enn UiO og du er nærmere bransjen i Oslo. Så om du tror at du har lettere å finne jobb ut fra NTNU enn UiO så tar du feil. Eneste grunnen til å velge NTNU(og da Trondheim, ikke resten av høyskolene som ble slått sammen med NTNU) er at Trondheim har et hakket bedre studentmiljøe enn Oslo(da på generell basis). Hvor Oslo studentene mer går inn i den vanlige bylivet i hovedstaden. Innen IT så har UiO/Ifi et større forskningsmiljø og studiemiljø enn NTNU.

Interessant! Livet rundt studiene kan være en grunn til å velge NTNU. Å studere i Oslogryta høres ut som en konsentrasjonsprøve. Men skal ta en titt på studiene de tilbyr på UiO. Takk for tipset!

Endret av Svgrrrah
typo
Lenke til kommentar
espenso skrev (På 24.1.2012 den 13.05):

Sivilingeniørutdanning er mer prestisjefullt enn en master fra UiO, det er rett og slett løgn å si at det ikke ser bedre ut på CVen. Noen av selskapene der ute har i mange år kun ansatt sivinger fra NTNU

Dette er fortsatt sant i dag, @xaco. Om man er litt mobil er man vel like nærme bransjen gjennom for eksempel sommerjobber i Oslo?

Lenke til kommentar
Svgrrrah skrev (På 6.3.2021 den 23.52):

Går VG3 og diskuterte dette med en kompis. Vi kom frem til at når valget står mellom identiske linjer på forskjellige universiteter, så hjelper man seg selv ved å velge NTNU når man skal søke jobb rett fra universitetet. En stund etter studiene kan jeg ikke se for meg at hvor du studerte, eller til og med hva du studerte har så mye å si. Om det perfekte studiet er på et annet universitet enn NTNU, så velg det da vell! Enig med @Ramez Rafat, i at man finner flinke folk over alt! Selv har jeg søkt på forskjellige datalinjer ved NTNU:)

Ja, etter noen år i arbeidslivet er det viktigste hva du har fått til i arbeidslivet, hvilken referanser du har fått, hvor god du har vært i å samarbeide og hvor ivrig du har vært i å lære nye ting (i denne bransjen er man aldri utlært) i tillegg til å ha en grad da. Det er mulig at NTNU-bakgrunn kunne gi en liten fortrinn i Trondheim (grunnet kanskje flere sjefer med NTNU/NTH-bakgrunn der) mens UiO-bakgrunn kunne gi en fortrinn i Oslo-området (samme grunn da mange sjefer med UiO-bakgrunn her), men dette spiller ingen stor rolle idag tror jeg ut fra det jeg har observert av nyansettelser (og jeg har vært med å ansette endel selv) de siste 26 år. Vi er heldige som har 2 slike internasjonale toppuniversiteter innen IT i Norge. UiO kan f.eks. også være stolt av å ha huset noen av verdens beste forskere og innovatører innen objektorienterte språk (SIMULA, osv).. Min gamle NTNU kan også være stolt (mye som har sprunget ut også derfra, ala FAST og søkemotorer + mye mer)..

Endret av Ramez Rafat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...