Gå til innhold

Madla 2012. Sjøforsvaret / Luftforsvaret


maqern123

Anbefalte innlegg

Noen som vet hvilke type tjenester det er man kan gjøre etter rekrutten under førstegangstjenesten i sjøforsvaret, som er på land, ikke båt. Også hvilke av disse er mest fysisk aktive?

 

Tror ikke det er noen stillinger som er veldig mye hat i form av kulde og fysisk utmattelse, men vet at brannvernsassistentene trener en del, og KAN potensielt ha en tung tjeneste (selv om jeg har hørt at de har ganske mye chilling). Ellers har du vakt og sikring der du så vidt jeg vet har en del dager i felten, samt et kurs i forkant som kan by på litt hat. Men ta alt dette med en stor klype salt, da jeg ikke har noe forhold til noen av stillingene selv, og det varierer fra sted til sted ;)

 

Brannvern både på Madla og Haakonsvern er nesten like slapt som V&S. Er krav til en viss fysisk form, men er nok ikke spesielt utfordrende. Minedykker og marinejeger er nok de eneste stillingene som virkelig er utfordrende og som krever mye. Skal litt til å komme gjennom nåløyet der. Du er nok i feil våpengren hvis du ikke er jegermateriale, men vil ha en utfordrende tjeneste på land :p

 

 

snip

 

 

 

Jaok.. Skal til Madla 9.Januar, å er småredd for at jeg har glemt noen vesentlige ting.. Men jeg tror jeg skal ha husket det aller meste nå. hehe

Er ikke nødvendig å overpakke til rekrutten. Det eneste du trenger er toalettsaker, kanskje et skift med sivilt og laptop.

 

 

Ja, må virkerlig finne ut hva jeg skal gjøre etter rekrutten.

Men mener du at det listen jeg har skrevet er overpakking? Kan se at et par duppeditter kan tas vek, men virker som det meste er nødvendig. Toalettsaker, sivilt tøy, trenings ting og klokke.

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som vet hvilke type tjenester det er man kan gjøre etter rekrutten under førstegangstjenesten i sjøforsvaret, som er på land, ikke båt. Også hvilke av disse er mest fysisk aktive?

 

Tror ikke det er noen stillinger som er veldig mye hat i form av kulde og fysisk utmattelse, men vet at brannvernsassistentene trener en del, og KAN potensielt ha en tung tjeneste (selv om jeg har hørt at de har ganske mye chilling). Ellers har du vakt og sikring der du så vidt jeg vet har en del dager i felten, samt et kurs i forkant som kan by på litt hat. Men ta alt dette med en stor klype salt, da jeg ikke har noe forhold til noen av stillingene selv, og det varierer fra sted til sted ;)

 

Brannvern både på Madla og Haakonsvern er nesten like slapt som V&S. Er krav til en viss fysisk form, men er nok ikke spesielt utfordrende. Minedykker og marinejeger er nok de eneste stillingene som virkelig er utfordrende og som krever mye. Skal litt til å komme gjennom nåløyet der. Du er nok i feil våpengren hvis du ikke er jegermateriale, men vil ha en utfordrende tjeneste på land :p

 

 

 

 

snip

 

 

 

Jaok.. Skal til Madla 9.Januar, å er småredd for at jeg har glemt noen vesentlige ting.. Men jeg tror jeg skal ha husket det aller meste nå. hehe

Er ikke nødvendig å overpakke til rekrutten. Det eneste du trenger er toalettsaker, kanskje et skift med sivilt og laptop.

 

Så det du mener er at jeg ikke har behov for alle de tinga som er nevnt tidligere i denne tråden? listen til ananonii f.eks? Det er noe veldig likt den listen jeg har skaffet..

Lenke til kommentar

Madla er en barneskole, kanskje den slækkeste rekruttskolen i NATO. Hvis du skal i Luft, søk hund, det er den grønneste tjenesten du får under Marsinnrykket. Forsvaret lokker deg med mange stillinger som høres kule ut, men du vil ikke koke kaffe til en eller annen offiser resten av året.

 

Ta med deg penger, får ikke lønn før etter første mnd, laptop er også greit å ha med seg, gjorde kveldene koseligere for min del.

 

Januar-inrykket hos Luft har plasser som hundefører på Rygge Flystasjon. Av de 3 stasjonene Luft har, har Rygge et rykte på seg for å være den klart beste og morsomte av tjenestestedene, i forholdt til Bodø og Ørlandet. De skal mest sansynlig ha 10-12 førere, så her er det mange muligheter. Mars-inrykket vil ta i mot førere til Bodø hvis jeg ikke tar feil.

 

Personlig vil jeg anbefale hundetjeneste på det sterkeste. I motsetning til de fleste andre gruet vi på troppen oss til den dagen vi skulle dimme, og det var flere som var på gråten da vi måtte dra. Var på besøk tidligere i helga, og det er alltid kos å se igjen de hundene man var sammen med :)

 

Hvis det er noen som har spørsmål om hundetjenesten enten det gjelder hundefører eller hunderøkter er det bare å skrike ut! :)

 

"Av de 3 stasjonene Luft har"???? Luftforsvaret har 6 flystasjoner(av de 2 Hovedflystasjoner)i tillegg til flere andre baser, hvis det er det du sikter til. Du vet ufattelig lite om Luftforsvaret til at du selv har vært der. Rygge er en "flystasjon" som ligger der den ligger for at befalet i Oslo-regionen skal ha kort vei til jobben. Luftforsvarets største virkeområder ligger i nord og derfor ligger også de fleste, beste (og viktigste) basene i nord. Jeg kjenner mange som har vært på Rygge, og de var ikke særlig fornøyde. Hva vet du egentlig om Bodø eller Ørlandet? Beklager å måtte si det, men du tjenestegjorde på en særdeles lite operativ base...

Denne tråden får det til å se ut som om det bare er hundefører som er eneste tjenestemulighet. Det er utallige tjenestemuligheter i Luftforsvaret. Hva er vel mer operativt enn å klargjøre F-16 før flight? eller feste missiler på flyet? Ja, hundeavdelingen er viktig og en veldig bra tjeneste, men det er veldig få tjenester i Luftforsvaret som går ut på å koke kaffe til befalet. Det er et standard "rykte" innen forsvaret. Jeg vil anbefale folk om å selv sette seg inn i tjenestemulighetene og ikke høre på alle ryktene. Jeg har selv vært i Luftforsvaret i 2 år og er meget kjent innen forsvarsgrenen. Ta det som sies i denne tråden med en klype salt!

 

Rygge er et søvning sted, men man har Basesett II der, som faktisk er det mest operative du får av førstegangsgtjeneste i luft. Når han sier operativt mener han soldatmessig, Crew-chief asser og andre våpen/bakkeasser er jo viktige, men det er ikke de man ringer når det brenner på dass. Den beste soldatutdannelsen i luft får du på Befalsskolen V&S Rygge eller Basesett II/NIS.

Lenke til kommentar

Ser grei ut den pakkelista. Billig klokke og badehåndkle er lurt. Ting fra lista du kan droppe er gnagsårplaster (vi fikk ikke bruke dem), innesko, treningsklær (vi fikk ikke bruke sivile treningsklær, bare private sko) og hodelykt (med mindre den har rødt lys). Hvis du pakker alt det andre er du bedre rustet enn de fleste :)

Endret av SPRCO
Lenke til kommentar

Ser grei ut den pakkelista. Billig klokke og badehåndkle er lurt. Ting fra lista du kan droppe er gnagsårplaster (vi fikk ikke bruke dem), innesko, treningsklær (vi fikk ikke bruke sivile treningsklær, bare private sko) og hodelykt (med mindre den har rødt lys). Hvis du pakker alt det andre er du bedre rustet enn de fleste :)

Ja, tenkte ikke på at dem sikkert har egne shorts og joggebukser vi må bruke, men bruker vi også disse når vi er på treningssenteret i fritiden?

Lenke til kommentar

Pakketips for sivilie klær på Madla: et par sett sivile klær til innrykksdagene. Det tok fire dager før troppen min fikk utdelt uniformer og utstyr. Ellers trenger man en skjorte for å stikke ut på byen i helgene (Crazy Piano er et sted mange stikker for eksempel), ellers får man stort sett det man trenger.

 

Om noen skulle vurdere artilleri/våpenassistent så kan jeg svare på det meste. Også om noen skulle ønske seg på Kystvakt etter rekrutten så er det bare å spørre. Her slipper man skaporden og streng disiplin! Men det er mye vasking her også...

Lenke til kommentar

Madla er en barneskole, kanskje den slækkeste rekruttskolen i NATO. Hvis du skal i Luft, søk hund, det er den grønneste tjenesten du får under Marsinnrykket. Forsvaret lokker deg med mange stillinger som høres kule ut, men du vil ikke koke kaffe til en eller annen offiser resten av året.

 

Ta med deg penger, får ikke lønn før etter første mnd, laptop er også greit å ha med seg, gjorde kveldene koseligere for min del.

 

Januar-inrykket hos Luft har plasser som hundefører på Rygge Flystasjon. Av de 3 stasjonene Luft har, har Rygge et rykte på seg for å være den klart beste og morsomte av tjenestestedene, i forholdt til Bodø og Ørlandet. De skal mest sansynlig ha 10-12 førere, så her er det mange muligheter. Mars-inrykket vil ta i mot førere til Bodø hvis jeg ikke tar feil.

 

Personlig vil jeg anbefale hundetjeneste på det sterkeste. I motsetning til de fleste andre gruet vi på troppen oss til den dagen vi skulle dimme, og det var flere som var på gråten da vi måtte dra. Var på besøk tidligere i helga, og det er alltid kos å se igjen de hundene man var sammen med :)

 

Hvis det er noen som har spørsmål om hundetjenesten enten det gjelder hundefører eller hunderøkter er det bare å skrike ut! :)

 

"Av de 3 stasjonene Luft har"???? Luftforsvaret har 6 flystasjoner(av de 2 Hovedflystasjoner)i tillegg til flere andre baser, hvis det er det du sikter til. Du vet ufattelig lite om Luftforsvaret til at du selv har vært der. Rygge er en "flystasjon" som ligger der den ligger for at befalet i Oslo-regionen skal ha kort vei til jobben. Luftforsvarets største virkeområder ligger i nord og derfor ligger også de fleste, beste (og viktigste) basene i nord. Jeg kjenner mange som har vært på Rygge, og de var ikke særlig fornøyde. Hva vet du egentlig om Bodø eller Ørlandet? Beklager å måtte si det, men du tjenestegjorde på en særdeles lite operativ base...

Denne tråden får det til å se ut som om det bare er hundefører som er eneste tjenestemulighet. Det er utallige tjenestemuligheter i Luftforsvaret. Hva er vel mer operativt enn å klargjøre F-16 før flight? eller feste missiler på flyet? Ja, hundeavdelingen er viktig og en veldig bra tjeneste, men det er veldig få tjenester i Luftforsvaret som går ut på å koke kaffe til befalet. Det er et standard "rykte" innen forsvaret. Jeg vil anbefale folk om å selv sette seg inn i tjenestemulighetene og ikke høre på alle ryktene. Jeg har selv vært i Luftforsvaret i 2 år og er meget kjent innen forsvarsgrenen. Ta det som sies i denne tråden med en klype salt!

 

Rygge er et søvning sted, men man har Basesett II der, som faktisk er det mest operative du får av førstegangsgtjeneste i luft. Når han sier operativt mener han soldatmessig, Crew-chief asser og andre våpen/bakkeasser er jo viktige, men det er ikke de man ringer når det brenner på dass. Den beste soldatutdannelsen i luft får du på Befalsskolen V&S Rygge eller Basesett II/NIS.

 

Vi har flere typer soldater i Luftforsvaret så det kommer an på hvordan du definerer en soldat. Luft er ikke Hær... Bakkestridsmessig er f.eks NIS en bedre soldatutdanning enn å være tekniker på Ørlandet. Men navnet til Luftforsvaret tilsier jo at hovedoppgaven ikke ligger på bakken. Det er også en stor forskjell i det at teknikere og de som jobber med å få avgårde flyene hver dag, ikke øver seg på oppdrag, de utfører oppdragene sine hver dag. noe som gjør det veldig operativt.

Lenke til kommentar

Madla er en barneskole, kanskje den slækkeste rekruttskolen i NATO. Hvis du skal i Luft, søk hund, det er den grønneste tjenesten du får under Marsinnrykket. Forsvaret lokker deg med mange stillinger som høres kule ut, men du vil ikke koke kaffe til en eller annen offiser resten av året.

 

Ta med deg penger, får ikke lønn før etter første mnd, laptop er også greit å ha med seg, gjorde kveldene koseligere for min del.

 

Januar-inrykket hos Luft har plasser som hundefører på Rygge Flystasjon. Av de 3 stasjonene Luft har, har Rygge et rykte på seg for å være den klart beste og morsomte av tjenestestedene, i forholdt til Bodø og Ørlandet. De skal mest sansynlig ha 10-12 førere, så her er det mange muligheter. Mars-inrykket vil ta i mot førere til Bodø hvis jeg ikke tar feil.

 

Personlig vil jeg anbefale hundetjeneste på det sterkeste. I motsetning til de fleste andre gruet vi på troppen oss til den dagen vi skulle dimme, og det var flere som var på gråten da vi måtte dra. Var på besøk tidligere i helga, og det er alltid kos å se igjen de hundene man var sammen med :)

 

Hvis det er noen som har spørsmål om hundetjenesten enten det gjelder hundefører eller hunderøkter er det bare å skrike ut! :)

 

"Av de 3 stasjonene Luft har"???? Luftforsvaret har 6 flystasjoner(av de 2 Hovedflystasjoner)i tillegg til flere andre baser, hvis det er det du sikter til. Du vet ufattelig lite om Luftforsvaret til at du selv har vært der. Rygge er en "flystasjon" som ligger der den ligger for at befalet i Oslo-regionen skal ha kort vei til jobben. Luftforsvarets største virkeområder ligger i nord og derfor ligger også de fleste, beste (og viktigste) basene i nord. Jeg kjenner mange som har vært på Rygge, og de var ikke særlig fornøyde. Hva vet du egentlig om Bodø eller Ørlandet? Beklager å måtte si det, men du tjenestegjorde på en særdeles lite operativ base...

Denne tråden får det til å se ut som om det bare er hundefører som er eneste tjenestemulighet. Det er utallige tjenestemuligheter i Luftforsvaret. Hva er vel mer operativt enn å klargjøre F-16 før flight? eller feste missiler på flyet? Ja, hundeavdelingen er viktig og en veldig bra tjeneste, men det er veldig få tjenester i Luftforsvaret som går ut på å koke kaffe til befalet. Det er et standard "rykte" innen forsvaret. Jeg vil anbefale folk om å selv sette seg inn i tjenestemulighetene og ikke høre på alle ryktene. Jeg har selv vært i Luftforsvaret i 2 år og er meget kjent innen forsvarsgrenen. Ta det som sies i denne tråden med en klype salt!

 

Det var da svært så aggresiv du skulle bli da...

Med 3 baser i Luftforsvaret mente jeg selvfølgelig du stedene det er hundetropper.

Rygge har Norges svar på Air Force One, men det er vel kanskje ikke så viktig mtp at det bare er Kongen og Statsministeren som bruker det?

Det jeg vet om Bodø og Ørlandet er det jeg har blitt fortalt fra kjente som har tjenstegjort der. Det finnes andre alternativer enn hundetropp ja, men min mening er at det er få, om noen andre tjenester som er like morsomme og insipirerende som den. NIS er vel omtrent på samme nivå, og begge disse får du da på Rygge i Basesett 2.

F-16-relaterte jobber er sikkert gøy det i starten, men etter det jeg har hørt blir det veldig ensformig i lengden. Har sett flere som begynner å telle ned til dim flere måneder i forveien. Hvis man har lyst til å komme seg vekk fra tjenesten med en gang er det ikke en god tjeneste i mine øyne. Hvis man savner tjenesten etter dimmisjon og har mange goder minner derfra, er det en god tjenste.

 

Det er selvfølgelig flere meninger om hva som er best. Dessuten er det jo stor forskjell på hvilke ambisjoner man har for egen tjeneste...

Lenke til kommentar

Hundetjenesten er det eneste tilbudet jeg tror i Januar viss ikke NIS har funnet befal, som har noe som helst infanteri i seg. Jeg og trebutchet var i samme tropp jeg fører og han røkter og uansett om vi hadde forskjellig stilling, tror jeg vi kan med hånda på hjertet si at det var det mest awesome året vi har hatt. Med masse morro og mye ut i skogen relativt til hva luft egentlig gjør.

 

Om du er interessert i mekanikk er jo seff en f-16 crew chief ass sikkert morsomt. Men facts er vel at de jeg hadde gått i rekrutten og på rygge var det bare de på rygge som søkte befal eller utenlands etterpå, på den andre siden de fleste andre i rekrutten min som hadde ass. stillinger postet jevnlig tid til dimming. Så nesten sjeldent noen ifra Basesettet som gjorde det samme. var vel en stakkar som hadde blitt beordret og spikre paller resten av tjenesten da han hadde fått svekket hørsel av MGen hans. De fant det ut da de skulle ha en medisinsk sjekk pga Libya oppdraget som 3 lag med NIS folk var med på.

 

Rygge er en sløv base på fritiden da det er vanskelig å komme seg ut, men med engang man har skjønt hvordan man kan komme seg ut (sjekke velferden, mase på transporten greide f.eks å få transporten til å hente oss 3 på natta i moss sentrum hvordan det gikk er jeg faktisk ikke sikker på) er Rygge en helt grei plass. Masse kino turer go cart osv. tror nok mange utenfor basetroppen ikke visste om dette fordi det var sjeldent mange andre med på turene som ikke hadde en eller annen ass stilling. Spesielt vakt og sikrings kurs elevene visste nok ikke dette.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Vel, etter 3 mnd som våpensystemassistent på F-16 (2 i Bodø og 1 på kurs) så har jeg for øyeblikket ingen problemer med å anbefale denne tjenesten, men jeg tviler på at dette er tilgjengelig for Januar-inrykket, da vi kommer til å være fulltallige her fram til vi dimmer i juli.

Lenke til kommentar

NIS har løst mangelen på befal, og kjører inntak etter rekruttskolen! SØK! Veien går gjennom 1 mnd vakt & sikringskurs på Rygge med et jegerløp, resultatene dine på kurset, fysisk form og motivasjon vil avgjøre om du er en av de heldige som får ta del i basesettet. Jeg angrer i hvert fall ikke!

Lenke til kommentar

NIS har løst mangelen på befal, og kjører inntak etter rekruttskolen! SØK! Veien går gjennom 1 mnd vakt & sikringskurs på Rygge med et jegerløp, resultatene dine på kurset, fysisk form og motivasjon vil avgjøre om du er en av de heldige som får ta del i basesettet. Jeg angrer i hvert fall ikke!

Er dette kun for Luftforsvaret?

Lenke til kommentar

NIS har løst mangelen på befal, og kjører inntak etter rekruttskolen! SØK! Veien går gjennom 1 mnd vakt & sikringskurs på Rygge med et jegerløp, resultatene dine på kurset, fysisk form og motivasjon vil avgjøre om du er en av de heldige som får ta del i basesettet. Jeg angrer i hvert fall ikke!

Er dette kun for Luftforsvaret?

 

Ja, det er kun for Luft. Glatt den beste førstegangstjenesten man får i denne forsvarsgrenen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...