Gå til innhold

Bruskjøler! Nå er den ferdig

Anbefalte innlegg

Skrevet

colakjoler.JPG

Er har man to reservoarer.

Hot : colaboks

Cold : vannbasseng (gjerne >=5liter)

ordner god kontakt mellom TEC, coldplate og ribbe og god isolasjon.

sett i gang TECen.

varmen overføres fra colaen gjennom TECen og til ribba. Hele ribba er under vann som man kan hentes fra springen. 5-7C.

når tempen i colaen har sunket med 15-20C har vannet i bassenget steget med 20*0.5/5= 2C (til 9-10C) og TECen koser seg. :)

litt vanskelig å lage denne varmepumpen, men men....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kult!! Siden jeg ikke har kjøpt kjøleribbe med vifte kan jeg jo kansje bruke den der!! Men den runde greia der?? er det cola-boks eller noe rundt??

Skrevet

Synes denne cola-kjølegreia høres usannsynlig tungvindt ut. Kjøp et lite kjøleskap å ha rett ved der du sitter (eller enda bedre: gå til kjøleskapet på kjøkkenet og hent cola'en.... drikker man mye cola har man bare godt av å gå noen meter ekstra.)

Skrevet
fordelen: (eneste) cald cola på 5 minutter

Det er vel snarere en bakdel.

(1 stk forhåpentligvis noenlunde kald cola vs. et kjøleskap som kan inneholde flere titals iskalde cola'er - noe alle som kommer på besøk blir glade for)

Skrevet

altså, jobber med bruskjøler nå, som inneholder finer, isopor, kobber vegger og pelt 226 watt.

mene, trenger pelten mye kjøling? holder det med vifte?

Skrevet

Bør nok lime på kjøleribbe mad mange små finner, det som overrasket meg var at det blei sagt at ribben skulle limes på den kalde siden hehe eeh er det ikke fordel å KJØLE ribben med viften så blir jo varmen lettere borte... :shrug:

Skrevet
Hei

Som jeg har sagt tidligere: Jeg skal lage bruskjøler! eller det vil si den er halv ferdig... Mangler bare tec og litt koblinger så er den i boks!! Resterende varer kommer nå på mandag. Da blir det utførst tester. Kom gjerne med forslag. Prosjektets bilder finner du her

Edit: STORE bilder

Morsom ide, men det vil som så mange andre har sagt ikke ha noen annen egenskap enn å rotere luften inne i boksen. Skal du lage en bruskjøler må du ha et kjøleelement. Vet ikke om du har noen kjennskap til varmeveksling. Beklager å måtte si det, men det der er ikke noen bruskjøler. Hadde det vært et hundehus til ChowChow'en din med kjølevifte i taket pga sommervarmen skulle jeg forstått det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...