Gå til innhold

BI eller UIO.


CWikan

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Vurderer økonomi og administrasjon ved BI eller UIO. Har skjønt at BI skal være det beste av det beste, men er det verdt den økonomiske ballasten på 170 000 for 3 år i motsetning til UIO?

 

Jeg har generell studiekompetanse fra Idrettsfag ved Atlanten. Er det mulig og ta r-matte mens du går på bachelor studiene for å senere ta Siv.øk?

 

Hva kan du maksimalt låne pr år? Har hørt 90 000 men er det riktig?

 

Hei,

 

mitt navn er Martin, og jobber som studentassistent på BI samt studerer master i markedsføring der.

 

Du kan studere bachelor i økonomi og administrasjon (snitt rundt 3.5 for å komme inn) og oppnå minst B i snitt og så søke deg over på master i økonomi og ledelse på BI eller NHH og få siv.øk graden. Du kan også ta en del andre bachelorutdanninger på BI og gjøre det samme: BBA, Finans, Revisjon, eiendomsmegling osv. Hvis BI ikke er aktuelt de første 3 årene, men at du kun vurderer skolen for de 2 siste årene ville jeg sendt en mail til [email protected] (masteravdelingen) og spurt hvilke utdannelser som kvalifiserer til opptak på deres siv.øk master (så du ikke må ta andre fag eller bruke et år ekstra).

 

Er selv meget fornøyd med mine snart 5 år på BI, og kan glatt anbefale deg å gå der. Det eneste negative er at du ender opp med et betydelig høyere studielån enn hvis du tar utdannelsen din offentlig. Men til gjengeld har BI tett kontakt med næringslivet, spesialiserte og engasjerte forelesere, og er internasjonalt anerkjent, EQUIS Akkreditert for andre gang, eneste i Norge. Uansett om du studerer på BI eller andre universiteter må du huske på at studentmassen er stor, og at en student på høyskole/ universitetsnivå er selv ansvarlig for egen læring. Det vil si at dårlig engasjement og initiativ = dårlig uttelling generelt sett. BI er praktisk rettet, når du arbeider med den avsluttende bacheloroppgaven, står du fritt til å knytte løsningen opp til en reell problemstilling på oppdrag fra bedrifter/ organisasjoner. Et godt stykke arbeid i denne settingen kan sikre deg et jobbtilbud. Til slutt har vi et ekstremt godt sosialt miljø på BI. Vi har Fadderullan (fadderuker) der du vil bli godt mottatt og straks får kontakt med andre studenter. Fadderukene her i Oslo arrangeres i regi av studentforeningen SBIO. Du forsvinner ikke i mengden, men finner likesinnede som du vil kunne danne studiegruppe med.

 

Håper dette hjalp deg litt videre, lykke til uansett hva du måtte velge.

 

Ta gjerne kontakt med Bacheloravdelingen på BI ([email protected]) eller masteravdelingen ([email protected]) hvis du har flere spm om BI!

 

M

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...