Gå til innhold

Kan ikke sette statisk IP til Ruter.


Haygon

Anbefalte innlegg

Jeg må sette en statisk IP til ruteren min så jeg kan forwarde et par porter slik at jeg kan hoste en spillserver.

 

På forrige ruter funket dette fint gjennom et program kalt Portforward.coms " Port forward Setup static IP adress "

Alt som trengtes da var et simpelt knappetrykk og IPen endret seg til statisk.

 

Dette fungerer ikke gjennom ruteren jeg har nå. Det står bare " Dynamisk IP" fortsatt etter hele prosessen er gjennomgått og nettet ryker også. Da må jeg resette ruteren og gå in på nettinstillingene og endre alt til "Motta automatisk" for å få det til å fungere igjen

 

Jeg har også prøvd å sette opp ruteren på nytt å velge " Statisk IP" fra begynnelsen av, men det samme skjer da også. Nettet ryker.

 

Jeg ser at det går an å sette statisk IP manuelt inne på ruter men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å få det til å gå. Det den spør etter er:

 

"Static IP:

 

If your Service Provider has assigned a Fixed IP address; enter the assigned IP Address, Subnet Mask and the Gateway IP Address provided.

 

IP adress assigned by your service provider:

Subnet Mask:

Service provider Gateway Adress:"

 

Noen som vet hvorfor det ikke har funket å sette en statisk IP så langt og hva jeg kan gjøre for å skaffe meg en statisk IP så enkelt som mulig?

 

 

Ruteren jeg har nå er: "Jensen Scandinavia AirLink 59300."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke alle ISPer som leverer statisk IP til hjemmebrukere, og noen kan levere det til en avtalt pris.

 

Du kan ikke sette statisk IP på routeren din da det er ISP som setter dette.

 

Er ISP de som er ansvarlig for nettet eller bare ruteren? Eller vil ny ruter si nytt nettverk?

Er det mulig å ringe til ISP og spørre om å bli sendt en statisk ip? Er det virkelig mulig at de tar betalt for det? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at du kan få statisk IP men at ISP muligens vil ha betalt for dette da det er en tilleggstjeneste. Normalt så har en ADSL forbindelse dynamisk IP fordi dette er enklere å administrere.

 

Du kan vel etter det jeg veit løse problemet med dynamisk IP ved å registere et alias hos dyndns eller no-ip slik at de som benytter serveren din forholder seg til dette aliaset istedenfor en statisk IP.

Lenke til kommentar

Jeg vil tro at du kan få statisk IP men at ISP muligens vil ha betalt for dette da det er en tilleggstjeneste. Normalt så har en ADSL forbindelse dynamisk IP fordi dette er enklere å administrere.

 

Du kan vel etter det jeg veit løse problemet med dynamisk IP ved å registere et alias hos dyndns eller no-ip slik at de som benytter serveren din forholder seg til dette aliaset istedenfor en statisk IP.

 

Eneste grunnen til at jeg faktisk trenger en statisk IP er for at portene holder seg forwardet, hvis du skjønner hva jeg mener. Altså at Ipen ikke forandrer seg annenhver dag. Er det noen andre måter å få en fast IP på?

Lenke til kommentar

Du skal ikke sette statisk IP på internettporten. Det kan potensielt skape problemer for ISP, andre brukere eller deg selv.

 

For å forwarde porter, så bør du sette statisk LAN IP på serveren du bruker.

Da slipper du å miste forbindelsen med de portene om du restarter router eller PC.

 

Typisk kan dette være:

192.168.0.100 (IP-server)

255.255.255.0 (maske)

192.168.0.1 (routerens adresse)

 

192.168.0.1 (DNS)

 

Når det gjelder adresse mot nettet, så kan du bruke en tjeneste som dyndns.com.

Der kan du få en fast adresse som oppdateres vha en klient på serveren eller en innstilling i routeren din.

EDIT: Det stod tidligere i tråden :p

Endret av Jan Skrotnes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...