Gå til innhold

Uke 50mm 2011 -trygve


Anbefalte innlegg

Bruker: -trygve

Deltakernivå: Purist

Objektiv: Olympus Zuiko Digital ED 50mm 1:2.0 Macro

Tema: Lys og varme

Tilleggsutfordring: Ingen beskjæring (det burde egentlig være selvsagt, siden beskjæring vil endre bildevinkelen i forhold til hva en 50mm gir).

 

Mandag:

post-183958-0-70669500-1323765282_thumb.jpg

 

Blender: f/8

Lukkertid: 1/750 s

ISO: 400

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heh - en ganske så klar rød tråd i 50mm-uka, får en si! :)

 

Likte den skarpe og fine glødende veken mot svart bakgrunn og skinnende flamme.

 

Angående sistebildet tror jeg slett ikke det er for stor blender - jeg tror heller det er det utbrente som "blør" utover fordi det er så sterkt lys, særlig midt på hvor det er aller lysest. Har du skutt i Raw kan du prøve å trekke ned eksponeringen litt og få mer detaljer i det lyse.

Du kan se dette ved at de "lyse" hullene rundt omkring ser uskarpe ut, mens de andre rett ved siden av, på samme avstand fra kameraet, er helt fine.

 

Angående det nest siste bildet tror jeg heller ikke det er for stor blender - det er nok heller lang lukkertid, kombinert med varm luft som "dirrer", og derfor gir et litt "soft" uttrykk.

Lenke til kommentar

Jeg kom litt på etterskudd med å legge ut bilder her. Det ble også litt for lite tid til å ta gode, gjennomtenkte bilder så jeg er ikke helt fornøyd med kvaliteten på alt, men her kommer de i hvertfall:

 

Torsdag

post-183958-0-91221900-1324375930_thumb.jpg

Blender: f/5.6

Lukkertid: 1/6 s

ISO: 400

Fredag

post-183958-0-19799800-1324375944_thumb.jpg

Blender: f/4

Lukkertid: 1/250 s

ISO: 1600

 

Lørdag

post-183958-0-53987400-1324375954_thumb.jpg

Blender: f/4

Lukkertid: 1/45 s

ISO: 200

 

Søndag

post-183958-0-86390200-1324375967_thumb.jpg

Blender: f/2.8

Lukkertid: 1/10 s

ISO: 800

Lenke til kommentar

Takk for kommentarer!

 

Angående sistebildet tror jeg slett ikke det er for stor blender - jeg tror heller det er det utbrente som "blør" utover fordi det er så sterkt lys, særlig midt på hvor det er aller lysest. Har du skutt i Raw kan du prøve å trekke ned eksponeringen litt og få mer detaljer i det lyse.

Du kan se dette ved at de "lyse" hullene rundt omkring ser uskarpe ut, mens de andre rett ved siden av, på samme avstand fra kameraet, er helt fine.

Det kan godt hende at du har rett i at det ikke er dybdeskarpheten som er problemet. Jeg har råfilen, så det kan hende jeg skal leke meg litt med den i helgen for å se om det stemmer. Hvis pikslene faktisk har gått i metning er det ingen hjelp å finne i råfilen, men hvis de bare er nesten mettet og jpg-konverteringen er skyld i resten er det håp.

 

Angående det nest siste bildet tror jeg heller ikke det er for stor blender - det er nok heller lang lukkertid, kombinert med varm luft som "dirrer", og derfor gir et litt "soft" uttrykk.

Kommentaren min om stor blender siktet bare til bildet av stjernen. Bildet av glørene har den skarpheten jeg ville forvente av et slikt motiv. Jeg har heller ikke skarpet opp dette bildet i etterbehandlingen.

 

 

Er enig i analysen til Trondster - når det gjelder det siste bildet, så kan det muligens være noe bevegelsesuskarphet ute å går også?

Med 1/8 s er det helt klart en fare for bevegelsesuskarphet; selv med en effektiv bildestabilisator. Men når jeg ser på resten av bildet tror jeg ikke det er problemet her.

 

Tirsdagsbildet ble nesten som en lavasjø. Fine dype rødtoner.

Takk. Da har jeg oppnådd noe av det jeg ønsket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...