Gå til innhold

NAS server nås fra Internet ?


Nik

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har nettopp fått installert en Synology DS 411j NAS server. Det fungerer fint over lokalt nettverk.

 

Så har jeg lest ca. 100 sider om tilkobling via Internettt og er ikke blitt mye klokere, protokoller, porter, ruter-oppsett, kryptering, dynamisk IP osv.....skal ikke påstå jeg skjønner alt....

 

MEN; Hva er enkleste måte å få tilgang til min NAS server fra en annen PC's browser over internett? Har ikke fast IP (Telenor bredbånd). Og en viss sikkerhet og pålogging bør det jo være. Håper unngå å måtte endre noe på mitt Telenor Speedtouch multimodem - som nå fungerer som det skal både på Internett og IP telefoni.

 

Tips/oppskrift som ikke krever leseing av nye 100 sider? :-)

Endret av Nik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ftp server er rimelig enkelt. Det er ikke rett frem da strengt tatt ikkenoe relatert til data er det, men det bør være overkommelig.

 

Hadde du hatt et Netgear NAS så kunne du fått en oppskrift men så flaks har du jo ikke.

 

Uansett så er basic ftp server å enable dette i naset, det innebærer å gi tilgang til mappe/r som skal være tilgjengelig for den ftpbrukeren du lager, sette opp hvilke porter som skal brukes, normalt port 21 og 5000-5020(du kan bruke hva du vil), og enten sette public ipadress hvis du har fast ip, eller opprette et dyndns alias.

 

Når det er opprettet skal du kunne teste ftpserveren fra ditt lokalnett, hvis det funker så må du forwarde portene til NASets interne ipadresse.

 

Det er det hele.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Takker....men trodde ftp betinget et program på den pc som knytter seg til NAS'en, som jeg nevnte så vil jeg knytte meg opp via browser, og uten noen spesielle programmer....men siden du foreslår ftp så går det kanskje å nå NAS'en rett fra Explorer likevel?

Lenke til kommentar

Explorer har innebygd ftp funksjonalitet men det krever at du logger deg på ftp server på samme måte som du ville gjort via et dedikert ftpprogram. Når du er inne så kommer mappestrukturen opp i explorer som en hvilken som helst annen maskin.

 

Det er mulig Synology også kan levere mer sømløs kobling mot NASet da dette er standard funksjonlitet i f.eks Netgear, men det krever at maskinen du kobler til med har innstallert et eget program som logger på NASet for deg.

Lenke til kommentar

NASen din har støtte for browser. Mener at Synology kaller det filestation. Se litt inne på kontrollpanelet på NASen om hva som står om filestation der.

 

Men, skal du nå den fra internett må du gjøre endringer på routeren din og forwarde port 7001 (tror jeg det var, men les dokumentasjonen på NASen) på routeren din.

 

NASen din har også støtte for dynamisk DNS. Dette gjør at du kan få deg ditt eget domene gratis og slipper å huske IP-adresser.

Lenke til kommentar

Jeg har allerede et domene under .com Det er hostet med webhotell og epost adresse. Kan jeg på noen måte bruke dette domenet til noe ifm. aksess av min NAS?

 

Jeg har løst dette, dog på en litt uelegant måte. Laget først en dyndns-konto og fikk dette opp å kjøre.

Deretter laget jeg en CNAME-oppføring i DNS-kontrollpanelet til min hostingleverandør som sender alle forespørsler til subdomene.mittdomene.com videre til subdomene.dtdns.com.

Dette fungerer helt fint her, også med forskjellige tjenester/portnummer.

 

 

Klønete formulert, håper du får noe ut av dette.

Lenke til kommentar

Sant det. Alle disse nye bruker-interfacene og tjenestene gjør det mer komplisert synes jeg.

Var lettere når jeg på slutten av 1970 tallet programmerte i Assembler og hadde et direkte forhold til maskinvaren. Men; Det er lenge siden jeg solgte en harddisk med 5 Mb (!!!) plass for kr. 500.- brukt også....

 

Får vel bare lese meg opp, og prøve og feile :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...