Gå til innhold

Problem mottak av sms, HTC Desire [LØST]


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Telefonen det er snakk om er en HTC Desire, og jeg er kunde hos OneCall.

 

Problemet er at noen sender meg en melding som jeg ikke mottar. Det er først mange timer senere (tror det er stort sett ca. 3 timer, men skal ikke si det sikkert) at jeg får de. De dukker opp i innboksen min, og det vises at den var motatt kl. 13:00, selv om den ikke vibrererte og "plingte" ifra før 16:00. Men det er ikke telefonen som slapp på å si ifra. Når man er midt i en "sms-samtale" sjekker man jo litt oftere enn normalt. Så i løpet av de tre timene har jeg sjekket om jeg har motatt melding eller ikke, men det vises ikke.

 

To ganger nå så har jeg sendt en mld. ventet på svar noen timer, så ringt opp personen for å få svar. Da omtrent 30 - 60 sekunder inn i samtalen "plinger" telefonen og svarmeldingen dems mottas.

 

Er det noen andre som har vært borti det samme? Synes det er en vanskelig problemstilling å søke på.

Endret av ShakyLuigi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er alltid avsenders operatør som er ansvarlig for at SMSen kommer fram.

 

Om du mottar SMS fra andre nummer uten problemer, så kan jeg nærmest garantere at OneCall ber avsender feile dette til sin operatør.

 

Opplever andre mottakere fra avsender samme problem som deg?

 

Det gjelder ikke bare en person. Sånn på stående fot vet jeg om tre ulike som har sendt meg meldinger som har dukket opp sent.

Lenke til kommentar

Det jeg ville sjekket i så tilfelle er hvilken operatør disse har, for å se om det er noen fellestrekk, altså om dem har samme operatør.

 

Du kan også forsøke SIM-kortet i en annen telefon for da å se om problemet er vedvarende.

 

Til slutt - forsøkt å sende SMS til deg selv, går det som normalt eller er det da samme problem?

Lenke til kommentar

Vel, jeg kan jo spørre dem.

Jeg ser at jeg kan ha vært litt misvisende i forklaringen min på toppen. For det har skjedd at vi har sendt masse meldinger til hverandre, også den siste de sender dukker opp tre timer senere. Det er ikke slik at hver eneste melding de sender dukker opp sent.

 

Og meldingen min dukket opp med en gang. Som mange andre gjør.

 

Også kom jeg på noe. Sist gang dette skjedde, hadde også moren min prøvd å ringe meg. Og da hadde hun fått at "mottakeren har skrudd av telefonen eller er utilgjengelig."

Lenke til kommentar

Ikke alltid like lett med så dynamiske feil, men har dette pågått over lengre tid eller er problemet av nyere dato?

 

Vet Telenor har hatt noen problemer med SMS siden i går kveld, men dette skal være rettet nå.

 

Om du har en annen telefon, så gjerne forsøk SIM-kortet i denne. Går jo ut i fra at du har slått av/på telefonen... Om problemet vedvarer i ulike mobiler, betyr det at feilen hvertfall ikke kan knyttes til mobilen din.

 

Det som kan være årsaken da, er at du har ett av de eldre type SIM-kortene til One Call, men dette avhenger av at du har hatt SIM-kortet ditt i min. 2 år ca.

Lenke til kommentar

Først og fremst, takk for at du tar tiden for å prøve å hjelpe meg. Det er som du sier, vanskelig med feil som bare skjer nå og da.

 

Omtrent 1-2 månender har jeg lagt merke til det. Men jeg har hatt OneCall siden Juli.

 

Desverre har jeg ingen annen telefon, og ja, jeg har slått av og på telefonen, tatt ut batteri og simkort. "never underestimate the power of a reboot" ;)

 

Jeg tviler på at det har noe å si, men jeg så på meldingsloggen min, og jeg hadde omtrent 1000 meldinger eller slik liggende på telefonen. Jeg har slettet mesteparten, men tror du det kan ha hjulpet noe? Jeg gjorde det ikveld, så jeg vet ikke før om en ukes tid om det eventuelt har hjulpet.

Lenke til kommentar

Først og fremst, takk for at du tar tiden for å prøve å hjelpe meg. Det er som du sier, vanskelig med feil som bare skjer nå og da.

 

Omtrent 1-2 månender har jeg lagt merke til det. Men jeg har hatt OneCall siden Juli.

 

Desverre har jeg ingen annen telefon, og ja, jeg har slått av og på telefonen, tatt ut batteri og simkort. "never underestimate the power of a reboot" ;)

 

Jeg tviler på at det har noe å si, men jeg så på meldingsloggen min, og jeg hadde omtrent 1000 meldinger eller slik liggende på telefonen. Jeg har slettet mesteparten, men tror du det kan ha hjulpet noe? Jeg gjorde det ikveld, så jeg vet ikke før om en ukes tid om det eventuelt har hjulpet.

Bare hyggelig å hjelpe. Ingenting er mer kjedelig enn problemer med telefonen ;)

 

Det er mulig sletting av meldinger hjelper, men stort sett har man god plass til dette, da meldinger tar generelt lite plass. Eneste jeg kan tenke meg er om man går utover satt grense på telefonen. Standard er vel det 200 sms og 50mms i samme meldingstråd, altså til/fra samme nummer.

 

SIM-kortet ditt er jo forholdsvis nytt og er da av den nyere typen SIM som OneCall har. Feilmarginen her er 1:10.000 ca.

 

Mange anbefaler gjerne tilbakestilling til fabrikkinnstillinger, men i disse typer tilfeller vil det ikke hjelpe som oftest, samt det innebærer tap av all data på telefonen.

 

Eneste jeg kan anbefale deg å gjøre utenom å teste SIM i annen telefon, er å kontakte kundeservice i morgen eller til uken, slik at dem får feilmeldt problemet. Det viktige her, før du kontakter kundeservice, er at du har et konkret eksempel som ikke er eldre enn 48 timer, noe bl.a. Telenor forlanger for å gjøre søk i sine logger.

 

Så her er det avgjørende å være årvåken på når neste tilfelle inntreffer og deretter ta kontakt. Ha da avsenders nummer, når sms ble sendt sånn ca. og når du mottok sms. Jo flere eksempler, jo bedre, men er kanskje vanskelig siden det skjer relativt sjelden.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...