Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Høy ping


Anbefalte innlegg

Har slitt med høy ping i kanskje et halvt år nå. Ringer Canal Digital et par ganger i uka, uten at de klarer å fikse, eller at jeg får beskjed om at problemet er funnet og fikset.

 

Jeg ligger på ca 10 - 400 ms hvis jeg pinger random norske nettsteder, og er glatt over 1000 på dårlige dager.

Jeg har selvfølgelig testet diverse modem, ettersom CD sender meg nytt modem et par ganger i måneden, og selvfølgelig prøvd å koble utenom routeren.

 

Noen som har noen tips til hva som kan gjøres, ettersom feilen tydeligvis ikke er så lett å fikses, eller hvilke forpliktelser CD har?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har slitt med høy ping i kanskje et halvt år nå. Ringer Canal Digital et par ganger i uka, uten at de klarer å fikse, eller at jeg får beskjed om at problemet er funnet og fikset.

 

Jeg ligger på ca 10 - 400 ms hvis jeg pinger random norske nettsteder, og er glatt over 1000 på dårlige dager.

Jeg har selvfølgelig testet diverse modem, ettersom CD sender meg nytt modem et par ganger i måneden, og selvfølgelig prøvd å koble utenom routeren.

 

Noen som har noen tips til hva som kan gjøres, ettersom feilen tydeligvis ikke er så lett å fikses, eller hvilke forpliktelser CD har?

 

EDIT: jeg vet dette ble litt "wall of text", men om du vil ha god hjelp er det viktig at du leser dette nøye og svarer på så mye som du kan.

 

over 400ms er ihvertfall abnormalt. Jeg vil si at innenfor ca 1-40ms er å regne som "normal" for en DSL linje - dvs. at det kan være faktorer som gjør at responstiden går opp mot 40ms som ikke nødvendigvis er "feil" og dermed ikke man realistisk kan forvente at skal bli rettet.

 

Angående hvilke forpliktelser din ISP har så er dette litt gråsone terreng. ISPene sier sjeldent noe om responstid på linjen - og dermed så lenge du får riktig hastighet så har de ofte ikke forpliktet seg til noe spesifikt i forhold til dette. Jeg vil dog si at når vi snakker om såpass høye tall så vil enhver rimelig konsulent som behandler problemet regne dette som en "feil" på linjen - dvs. langt utenfor det som kan regnes som normalt som sagt. Det blir dog en skjønn vurderingssak og ikke noe du kan direkte peke på i vilkårene og slå i bordet med.

 

Angående å løse problemet:

Det første vi må vite er om dette skjer konsistent (konsist høye pingtider over normalen) - eller om pingtiden din varierer voldsomt fra normal til ekstremt høy.

 

For å karlegge dette så bør du sette av en time der du ikke skal bruke nettet til noe annet og kjøre en pinglog.

gå til startmenyen og skriv "cmd" for å åpne kommandovinduet

der kjører du kommandoen:

ping uio.no -t -l 1000 > minpingtest.txt

 

Dette vil generere et dokument "minpingtest.txt" i mappen der du kjører kommandoen fra. Vinduet vil se ut som det fryser og ikke gjør noe. Dette er normalt. Etter helst en time (eller ihvertfall så mye tid som du kan avse) så bare lukker du vinduet for å avslutte testen. Som sagt er det litt viktig at du ikke bruker nettet til andre ting samtidig for å få mest mulig nøyaktige måletall. Nedlasting av store filer og spesiellt fildeling/torrent vil totalt ødelegge dataene (vanlig websurfing er ikke fullt så ille men det beste er at du ikke bruker nettet til noe i det hele tatt). Sjekk derfor at ikke programmer i bakgrunnen bruker nettet i noen betydelig grad. Viktigst er som sagt fildelingsprogrammer av ymse slag.

 

Ta også en test på tptest.se for hastighet og noter deg tallene på slutten etter du kjørte pinglog testen.

 

Last opp minpinglog.txt her når du er ferdig og gi oss også resultatene fra hastighettesten (og si hva det er du betaler for av hastighet).

 

Dette vil gi oss et grunnlag for å begynne å si noe om hva feilen evt. kan være.

 

Annen nyttig informasjon du kan bidra med:

-Hvordan er PCen du tester med koblet til nettet? Med det mener jeg at du beskriver leddene mellom PC og ruter. F.eks. PC-->trådløsruter-->modem/modemruter fra ISP. Det aller viktigste er å vite om du bruker trådløst nettverk da dette ofte er feilårsaken i slike tilfeller.

 

- Hvis du bruker noe trådløstnett så kjør gjerne samme testene som beskrevet tidligere på nytt, men denne gang vær tilkoblet på kabel og slå av wifi på maskinen (gi et annet navn til pingtest filen f.eks. minpingtestpaakabel.txt) slik at du ikke bare overskriver filen eller skriver videre på den.

 

-Nevn som sagt hvilken hastighet du betaler for.

 

- Jeg anntar vi snakker om en DSL-basert internettforbindelse? Hvis dette ikke stemmer så rett meg på det snarest da det vil påvirke mye av feilsøkingen.

 

Dette er det jeg kommer på i første omgang. Avhengig av hva resultatene viser så vil jeg ha flere ting du kan undersøke for neste runde. Forhåpentligvis er dette noe vi selv kan rette opp i. Statistisk sett så er de fleste internettproblemer av en slik art så vi får krysse fingrene om at dette er noe vi kan løse på egenhånd :)

 

-Stigma

Endret av Stigma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takker for flott svar Stigma. Nå som vi snakker om sola, har faktisk nettet vært nede i dag. Ringte CD som sier de holder på med utbedringer så krysser fingeren foreløpig. Kan heller komme tilbake når det er oppe igjen, om det fortsatt er like ille. :roll:

 

ok, men da må du sikkert sende meg en PM senere om du skal ha min oppmerksomhet på nytt slik at du vet det. Du får som regel svar uansett av andre - men i tilfelle du ville forsette der vi slapp altså ;)

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...