Gå til innhold

PC booter ikke på riktig harddisk?


Anbefalte innlegg

Heisann..

 

Jeg oppgraderte pcen min etter et strømbrudd i høst. alt fungerer som det skal etter dette.

 

nå i kanskje en mnd tid så har pcen begynte å boote med feil harddisk.

 

Jeg har tre harddisker. to gamle og en ny ssd harddisk som jeg kjører os'et på.

 

men det er denne som ikke booter men de to andre som jeg har XP på fra før.

 

Nå rydda jeg ut all innhold jeg trenger og formaterte de to gamle diskene.

problemet er akkurat det samme etter dette. jeg må enten holde nede F8 og velge hvilke harddisk maskinen skal boote på manuelt eller gå inn i BIOS.

 

Hva kan ha skjedd? og hva kan jeg gjøre videre nå for å ordne dette slik det egentlig skal være?

 

takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann..

 

Jeg oppgraderte pcen min etter et strømbrudd i høst. alt fungerer som det skal etter dette.

 

nå i kanskje en mnd tid så har pcen begynte å boote med feil harddisk.

 

Jeg har tre harddisker. to gamle og en ny ssd harddisk som jeg kjører os'et på.

 

men det er denne som ikke booter men de to andre som jeg har XP på fra før.

 

Nå rydda jeg ut all innhold jeg trenger og formaterte de to gamle diskene.

problemet er akkurat det samme etter dette. jeg må enten holde nede F8 og velge hvilke harddisk maskinen skal boote på manuelt eller gå inn i BIOS.

 

Hva kan ha skjedd? og hva kan jeg gjøre videre nå for å ordne dette slik det egentlig skal være?

 

takk for svar :)

 

Hvis det fungerer å velge botdisk manuellt med F8, så er problemet enkelt - for da er det bare instillingen for hvilken disk som er høyest i boot-rekkefølgen i BIOS som må endres.

 

Gå inn i BIOS og finn "boot" seksjonen eller tilsvarende. Sett riktig disk forran alle andre harddisker. Det aller "tryggeste" er å fjerne alle andre harddisker fra den listen helt om du kan (det går ann på de fleste BIOS). Jeg har vært borti bugs i BIOS på dette i ny og ne (jeg bygger mange maskiner) der feile disker kan starte opp på tross av riktig rekkefølge - men i så tilfelle retter det seg som regel om du fjerner de andre fra listen helt.

 

Skal du ha mer spesifikk hjelp med nøyaktig hvor du må tryke må du gi screenshot (med kamera da i praksis) eller minimum fortelle hvilken type BIOS du har - da manyene varierer med type.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Hvis det fungerer å velge botdisk manuellt med F8, så er problemet enkelt - for da er det bare instillingen for hvilken disk som er høyest i boot-rekkefølgen i BIOS som må endres

 

Ja, det er det jeg må gjøre ved hver oppstart.. jeg har hovedkort: ASUS P8Z68 Deluxe

 

Jeg kan se i bios en meny som heter F8 BOOT Menu men der kan jeg bare velge harddisk og ikke slette..

Lenke til kommentar
Hvis det fungerer å velge botdisk manuellt med F8, så er problemet enkelt - for da er det bare instillingen for hvilken disk som er høyest i boot-rekkefølgen i BIOS som må endres

 

Ja, det er det jeg må gjøre ved hver oppstart.. jeg har hovedkort: ASUS P8Z68 Deluxe

 

Jeg kan se i bios en meny som heter F8 BOOT Menu men der kan jeg bare velge harddisk og ikke slette..

 

aha, jeg har samme hovedkort - så da kan jeg si mer spesifikt.

Når du går inn på BIOS (egentlig UEFI nå) så kommer du først inn på den forenklede menyen. Jeg er det ikke så mye du egentig kan gjøre - det er mer en status-side. Oppe i høyre hjørnet tror jeg det er - kan du gå på advanced. Der finner du en boot-liste der du kan fjerne de ikke-relevante diskene fra. så saver du og rebooter, så burde det fungere som du vil.

 

På eksempelbildet her ser du BOOT menyen oppe i menyen. Dette er etter du har gått inn på advanced:

http://media.bestofmicro.com/3/9/291717/original/asus_p8z68-v_pro_bios1.png

 

Jeg tror det er mulig å endre akkurat bootrekkefølgen fra basic sidne også, men jeg foretrekker å gjøre det på advanced sidne det er mer oversiktlig der.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Jeg starta opp pcen i stad og sjekka anvanced i BIOS og det virker som den ikke finner SSD kingston disken i boot mappen i bios der man kan sette hvem som skal starte først.

Jeg får opp options 1 og options 2 og det er en av de gamle harddiskene som står i maskinen som jeg formaterte i går.

 

men nederst på siden der finner jeg Kingston disken men hvis jeg klikker der starter harddisken opp normalt men jeg får ikke valgt den i boot frekvensen over at den starte først liksom. der finner jeg den ikke.

 

hva kan jeg gjøre da? :(

Lenke til kommentar

Jeg starta opp pcen i stad og sjekka anvanced i BIOS og det virker som den ikke finner SSD kingston disken i boot mappen i bios der man kan sette hvem som skal starte først.

Jeg får opp options 1 og options 2 og det er en av de gamle harddiskene som står i maskinen som jeg formaterte i går.

 

men nederst på siden der finner jeg Kingston disken men hvis jeg klikker der starter harddisken opp normalt men jeg får ikke valgt den i boot frekvensen over at den starte først liksom. der finner jeg den ikke.

 

hva kan jeg gjøre da? :(

 

du kan begynne med å update UEFI'en. Det er uansett så enkelt og sikkert nå med det nye systemet at det er ingen grunn til å ikke holde det oppdatert. Bare legg oppdateringen inn på en USBpinne og gå inn på update valget.

 

Hvis dette ikke fører frem så test evt. om den reagerer anderledes om du kobler til disken på en annen kontrollerport (helst den primære S-ATA600 kontrolleren).

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg slet med det samme for en stund tilbake med Corsair Force 3 og 2 mekaniske hdd'er. Plutselig blir SSD'en borte, jeg får bluescreen ved oppstart og ssd'en finnes ikke i BIOS. Etter et par restarter dukker den som oftest opp igjen. Dette ble det slutt på, (1 måned nå) etter oppdatering av BIOS for ASUS Crosshair V Formula.

 

Samt jeg skal oppdatere firmware på SSD'en i tillegg. Kanskje du rett og slett har samme problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...