Gå til innhold

Hvilket utbytte får jeg av å bytte til nytt hovedkort?


IceBlitz

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har i dag MSI 890FXA-GD70, det beste fra MSI til AM3.

 

Men har lurt litt på å bytte til 990FXA-GD80, det beste fra MSI til AM3+.

 

Hovedforskjellen er denne slik jeg ser det:

 

Chipset på mitt nåværende: AMD890FX+SB850

Chipset på det nye fra MSI: AMD990FX+SB950

 

Jeg har Phenom II 965 Quad Core med 3.4 GHz og har ikke tenkt til å bytte.

 

 

Hva slags utbytte kan jeg få ved å bytte hovedkort her egentlig?

Er det bare tøys å bytte? Hva gir det nye chipsettet og den nye South Bridgen meg?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har desverre ikke brukt så mye AMD systemer de siste par årene, men generellt sagt så er det snakk om få forskjeller. De høyere modellene har litt mer features av ymse slag som ikke er standard på de lavere - men ytelsesmessig er det mye det samme om ikke identisk.

 

Vanligvis kjøper man nytt hovedkort dersom det er nødvendig for å kunne støtte ny hardware (typisk en ny serie CPU). Utover det så måtte det i så fall være pga. du trenge en spesifikk feature som den billige modellen ikke hadde - som crossfire f.eks. (men det mener jeg 890FX har om jeg ikke husker feil) - eller bedre overklokkingsstøtte.

 

Som en generell oppdatering uten noen spesifikk målrettet hennsikt er det lite poeng i å oppgradere hovedkortet - for da er du som regel ute etter generell bedre ytelse - og det får du lite av ved å bytte hovedkort.

 

Ved mindre du som sagt har en spesifikk feature i tankene som du bare må ha for noe spesiellt bruksområde - så råder jeg til å kjøpe nytt hovedkort hvoedsakelig bare når du må fordi du bytter CPU (og ofte RAM da i samme slengen).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg har desverre ikke brukt så mye AMD systemer de siste par årene, men generellt sagt så er det snakk om få forskjeller. De høyere modellene har litt mer features av ymse slag som ikke er standard på de lavere - men ytelsesmessig er det mye det samme om ikke identisk.

 

Vanligvis kjøper man nytt hovedkort dersom det er nødvendig for å kunne støtte ny hardware (typisk en ny serie CPU). Utover det så måtte det i så fall være pga. du trenge en spesifikk feature som den billige modellen ikke hadde - som crossfire f.eks. (men det mener jeg 890FX har om jeg ikke husker feil) - eller bedre overklokkingsstøtte.

 

Som en generell oppdatering uten noen spesifikk målrettet hennsikt er det lite poeng i å oppgradere hovedkortet - for da er du som regel ute etter generell bedre ytelse - og det får du lite av ved å bytte hovedkort.

 

Ved mindre du som sagt har en spesifikk feature i tankene som du bare må ha for noe spesiellt bruksområde - så råder jeg til å kjøpe nytt hovedkort hvoedsakelig bare når du må fordi du bytter CPU (og ofte RAM da i samme slengen).

 

-Stigma

 

 

Kunne tenke meg noe slikt ja :)

 

Den eneste forskjellen er nok den at mitt ikke støtter alle features-ene på den nye AMD AM3+ prosessor-serien.

 

Ellers har mitt hovedkort alt. Det er et godt og relativt dyrt kort. Det dyreste fra MSI til AM3 sokkelen (ikke AM3+) så det er sikkert lite å hente som du sier.

 

Men, man er jo stadig på jakt etter forbedret ytelse hele veien hehe. Men får kanskje heller vurdere det når prosessorene blir enda litt bedre. Syntes det er liten utvikling prosentmessig for hvert år på prosessorene i forhold til utviklingen på mange andre komponenter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...