Gå til innhold

!! Vil se DVD på tv`en !!


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har netopp kjøpt en PC med gf2 pro m/tv-ut og en DVD spiler (innebygd).

Da jeg skulle se DVD på tv`en, fikk jeg det ikke til ;(

Jeg klarte omsider å få windows-screen på tv, men ingen lyd.

Setter pris på en "steg-for-steg-hjelp" (hva skal jeg plugge hvor, hva må jeg gjøre for å spille av filmen?)

 

-nan0man

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Orker ikke noe lang steg for steg guide. Vet ikke om det finnes noe sted heller.

 

Men...

 

Du må ha en kabel fra skjerm-kortet ditt og til TV'en. For å få farger må du velge riktig output. (PAL i Norge).

 

For å få lyd må du ha ledning fra lydkortet ditt og plugge dette enten i tv'en eller i noe annet med lydinngang i nærheten av TV'en din...

 

Håper det hjalp noe.

 

Mvh

 

Guybrush

Lenke til kommentar

...dette med å få farger på tv fra et skjermkort har jeg svart på minst tre ganger før, men...

 

1. Skjermkortdriverene skal være innstilt på PAL. Dette kan man justere i Egenskaper for skjerm ett-eller-annet sted. Sannsynligvis vil PAL allerede være valgt.

 

2. Bruker man coax-kabel og den vanlige video-utgangen på skjermkortet bør man ikke ha problemer med manglende farger.

 

3. Bruker man derimot S-video utgangen på skjermkortet (har fire hull, ser ut som en PS/2 port), er det viktig at man kobler denne til en S-video inngang på TV, eller en SCART-inngang som støtter S-video. Ikke alle SCART-innganger støtter S-video - jeg tror ikke dette er vanlig på mindre TV'er (mindre enn 25" !?!). Har man en TV med flere SCART innganger er det vanlig at bare èn av disse støtter S-video. Sjekk brukermanualen.

 

4. Har man ingen dedikert S-video inngang eller SCART kontakt som støtter S-video, må man bruke video-utgangen fra skjermkortet (phono-pluggen, samme type som brukes som lydinngang bak på forsterkere, osv.). Hvis skjermkortet ikke har video-utgang (bare S-video) er det heller tvilsomt om man kan få farger. (Det er mulig det finnes noen overganger fra S-video til vanlig video å få kjøpt !?!)

 

 

Lyd må man forøvrig hente fra lydkortet. Kabelen fra skjermkortet bærer ingen lydinformasjon. For lyd og bilde trenger man med andre ord to kabler (i alle fall to seperate tilkoblinger på PC'en, og en "samlekabel").

 

 

Håper dette kunne være til hjelp...

Lenke til kommentar

Det vanligste, ihvertfall med radeon, er at man får med en scart kabel og en s-video kabel. Men den scart kontakten som følger med støtter ikke bildeoverføring på alle tv'er. Ihvertfall ikke min. Så det du kan gjøre er:

1. Bruke scart til lyd (rød og hvit) også bruke s-video til bilde.

2. kjøpe en ny scart kabel med switch til å switche mellom PAL og (den andre saken).

Ja. det bør funke.

Lenke til kommentar

Bare sånn så det er klart, får man ikke farger på tv'en med s-video utgangen, hvis ikke tv'en støtter s-video. Samme hvor mange s-video -> scart adaptere man kjøper, så er fortsatt signalet s-video. Det hjelper heller ikke å stille om skjermkortet til å sende ut vhs signaler hvis du bruker s-video utgangen. (Har prøvd sjøl i hue og ræva)! Hvis ikke tv'en din støtter s-video gjennom scart (pleier å være en inst. i menyen på tv'en der du velger om scart'en skal brukes til scart-signaler, eller s-video signaler hvis tv'en støtter det), så må du bruke composite utgangen. Hvis du ikke har inngang for composite på tv'en, kan man alltids kjøre dette igjennom en video o.l. Min tv støtter ikke s-video, så derfor kjøper jeg meg ny! Det er faktisk sinna stor forskjell, syns jeg, på kvaliteten på s-video og composite (vhs-signal)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...