Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Komme gjennom skolens firewall


Anbefalte innlegg

hmmm, som jeg vet så er det bare videregående skole elever som har pc`er i klasserommet. å egentlig så skjønner jeg godt at portene til Mirc blir spærra også, for det er så mye rart der at det er helt villt. men det er jo elevene som taper på at de ikke følger med i timene da. ikke lærerene. på skolen som jeg går på så ser det ut som at itavsvarlig ikke gjør annet enn å gå til klasserommene for å ordne en eller annen pc. tror faktisk at noen skoler har satt spærre for FTP sider også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg går på ungdomskolen (skal bynn i 10.), og der har ikke noen porter blitt stengt ennå. men jeg (som har god kontakt med it-ansvarlig) hørte at de skulle få orden på det over sommern, så jeg er spent om de har fått ordnet opp.

 

men jeg håper at de ikke stenger av FTP porten. da får jeg ikke tak i mp3ene mine og dokumentene mine på skolen...

Lenke til kommentar

Folkens!

 

Nå er det en del år siden jeg gikk både på ungdomsskolen eller videregående, men det er vel en fornuftig innstilling at skolens datautstyr skal brukes til skolerelaterte ting, og ikke chatte på IRC (nei, #norge er ikke skolerelatert...), laste ned musikk o.l.? Det er vel akkurat som på enhver arbeidsplass, hvor man faktisk ikke skal bruke nettet til ikke jobbrelatert aktivitet. Dere bruker vel ikke skolens telefoner til private samtaler heller, gjør dere?

Lenke til kommentar
jeg går på ungdomskolen (skal bynn i 10.), og der har ikke noen porter blitt stengt ennå. men jeg (som har god kontakt med it-ansvarlig) hørte at de skulle få orden på det over sommern, så jeg er spent om de har fått ordnet opp.

 

men jeg håper at de ikke stenger av FTP porten. da får jeg ikke tak i mp3ene mine og dokumentene mine på skolen...

 

hvis du kjører XP pro på din hjmme maskin så kobler du bare deg opp mot Remote Desktop, da for du tilgang til alt som du har på den maskina di hjemme.

Lenke til kommentar
Folkens!

 

Nå er det en del år siden jeg gikk både på ungdomsskolen eller videregående, men det er vel en fornuftig innstilling at skolens datautstyr skal brukes til skolerelaterte ting, og ikke chatte på IRC (nei, #norge er ikke skolerelatert...), laste ned musikk o.l.? Det er vel akkurat som på enhver arbeidsplass, hvor man faktisk ikke skal bruke nettet til ikke jobbrelatert aktivitet. Dere bruker vel ikke skolens telefoner til private samtaler heller, gjør dere?

 

er det ikke sånn at hvis man skal ringe med skolens telefoner så må man betale selv?

da er det vel mange flere som bruker mobilen da til å ringe.

Lenke til kommentar
er det ikke sånn at hvis man skal ringe med skolens telefoner så må man betale selv?

da er det vel mange flere som bruker mobilen da til å ringe.

 

på vår skole er det slik at vi må skrive ned hvem vi ringer til og når og navnet vårt. telefonen står oppe på lærerommet, så det blir ikke noe tull av det.

det var ikke slik før, men etter at en av elevene hadde ringt sex telefonen to ganger for til sammen 150 kr eller noe, ble det slik. :lol::woot:

Lenke til kommentar

Misforsto dere poenget mitt?

 

nei. ikke jeg. jeg skjønte hva du mente, og er også enig.

 

Bra, har ingen interesse av å høre om folk som ringer sextelefoner fra skolens telefoner, men strengt tatt kan vel dette sammenlignes med å henge på #norge dagen lang. Begge deler er misbruk av skolens ressurser.

Lenke til kommentar

På skolen jeg gikk på måtte vi gå på Options, Connect, Firewall

og bytte "Firewall support" til "Server" og "Protocol" til "Proxy".

Port til 8080, og Hostname til en ip adresse jeg ikke aner hvordan

folk fant.

 

Dette funket utmerket på skolen min.

Kanskje er jeg helt på jordet i forhold til det du lurte på, men

tenkte jeg måtte skrive det jeg viste :p

Lenke til kommentar
Det er ansatt en IT-ansvarlig for en grunn. Dersom vedkommede faktisk kan sakene sine og gjør jobben sin, er risikoen for slikt forsvinnende liten. Blaster-ormen som herjer nå kunne vært hindret hadde folk (IT-ansvarlige) gjort jobben sin og patchet Windows-boksene sine, men trist nok finnes det alt for mange med en eller annen MS-sertifisering og datakortet som styrer nettverket. </rant>

 

Datamarskinene på skolene kjøreeds oftest på 98, dermed kan eem ikke ikke få Blasterviruset

Lenke til kommentar
Det er ansatt en IT-ansvarlig for en grunn. Dersom vedkommede faktisk kan sakene sine og gjør jobben sin, er risikoen for slikt forsvinnende liten. Blaster-ormen som herjer nå kunne vært hindret hadde folk (IT-ansvarlige) gjort jobben sin og patchet Windows-boksene sine, men trist nok finnes det alt for mange med en eller annen MS-sertifisering og datakortet som styrer nettverket. </rant>

 

Datamarskinene på skolene kjøreeds oftest på 98, dermed kan eem ikke ikke få Blasterviruset

 

Oftest? Alle maskinene jeg drifter i nøtterøy Kommune (2 u-skoler, 10 b-skoler), kjører på 2000 (4 stykker på XP, noen få på NT), eller Linux. Holder på å konvertere til linux på hele rekka.

 

 

Ellers: Det å jobbe som it-ansvarlig er faktisk mye jobb. Ikke tro at man bare går rundt og gjør lite, for det gjør man så absolutt ikke. Forrige uke rakk jeg ca. 3 ganger å sette meg ned og sjekke mail og surfe, i løpet av 5 dager.... Og da brukte jeg deler av lunsjen til det...

 

 

Brannmur/proxy er nødvendig i alle nettverk, men de er sjeldent bra nok til å begrense trafikken ut, men det å prøve å bryte seg igjennom skolens brannmur, er noe som jeg ikke kan se på som særlig etisk forsvarlig. Den er der mest sannsynlig for en grunn, og det er at di skal jobbe med skolesaker. Chatte ol. kan du gjøre hjemmefra! (eller fra jobb)..

 

 

I kommunen jeg jobber har jeg etter ordre fra sjefen satt opp IRC-servere lokalt på nettverket som elevene kan bruke fritt til chatting for at man skal lære seg å chatte, fortrinsvis uten problemet med at de man chatter med kan være personer med skumle hensikter....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...