Gå til innhold

Komponenter til Unraid server, hovedkort, prosessor, minne? Strømgjerrig


ekwathne

Anbefalte innlegg

Hei

 

Har 6stk Samsung Spinpoint F4EG 2TB disker på vei i posten som skal brukes til en Unraid server. Serveren skal brukes til å lagre fullhd filmer som skal streames til en HTPC som kjører XBMC. Da jeg ikke har fulgt med på hardware-fronten på en god stund trenger jeg litt hjelp til å finne hovedkort, prosessor og minne, evnt skjermkort? Ser for meg et Mini-ITX eller M-Atx hovedkort med minst 6 SATA kontakter. Da den sikkert kommer til å stå på 24/7 er det fint om den bruker komponenter som bruker lite strøm.

 

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor vil du bruke Unraid?

Jeg har selv testet Unraid, fungerer greit nok, men hadde ikke det jeg trengte.

 

Jeg har litt "dilla" på "Nas" og andre "hjemmeServer" løsninger, både for lagring av viktige personlige filer og servering av Musikk i Flac format og HD Video til TV.

Jeg kjører Microsoft Homeserver v1, Microsoft Homeserver2011, Server 2008 R2, Qnap509 og Qnap639. Så kom jeg over OpenMediaVault, som er linux basert med GUI, den måtte jeg bare prøve. Installerte den på en USB stick på en eldre maskin jeg hadde stående, GUI er lekkert og alt kan uføres rett i GUI. På denne gammle maskinen fikk jeg MAX fart i mitt gigabit nettverk hjemme. (da tok jeg helt av på denne OpenMediaVault) Bestillte meg 2stk slike maskiner, se link.

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/sm/WF02a/15351-15351-4237916.html

http://www.openmediavault.org/

 

Denne maskinen har 4stk skuffer for standard SATA disker, 1 sata port som det sitter en dvd brenner på, og en Ekstern Sata port + att den har 2stk pci-e porter på hovedkortet, masse eksterne USB både foran og bak + 1stk snedig intern USB port.

 

Jeg tok ut DVD brenner og monterte en disk skuff til disk nr 5.

 

Nå kjører denne maskinen OpenMediaVault med 5stk disker i Raid5.

OS og oppstart ligger på den interne USB porten.

Også denne maskinen klarer å overføre filer mellom 80 og 100 Megabyte pr sekund i mitt hjemmenettverk.

Du kan også gjøre delte mapper synelige\usynelige, og sette rettigheter på mapper osv.

Maskinen sier fra hvis det finnes oppdateringer av OS, og det utvikles plugins til boksen også. (torrent klient osv osv)

Selve HP boksen støtter Raid 0 og raid 1, men jeg valgte å bruke Linux sin software raid, på den måten skulle maskinen DØ, så er det bare å ta ut diskene og montere dem inn i en ny maskin, boote opp OpenmediaVault så er raidet inntakt og alle filene klare til bruk igjen.

 

MEget enkelt å sette opp, og SER veldig lekkert ut i GUI

 

HP Microserveren er så og si lydløs, og bruker ca 37 Watt med strøm, så den kan stå på døgnet rundt.......

 

PS. Ser ut til att det er plass til en disk nr6 mellom min 5 diskskuff og kassa som de andre 4 disk skuffene sitter. Da kan du koble inn en kabel fra den eksterne sata kontakten, eller sette inn ett sata kort i en av de ledige pci-e sporene.

 

En annen løsning jeg tenkte på var å kjøpe en hot Swap ramme for 4stk 2,5" disker å putte inn der DVD brenneren satt, og legge disk 5 under denne. På denne måten ville jeg faktisk få plass til 9 disker i den vesle kassa.

Endret av nutts
Lenke til kommentar

Ok takk for flotte svar. OpenMediaVault er enkelt å sette opp? Og fungerer bra til streaming av HD film til HTPC? Har lest at Unraid var en god sak til det. Er selfølgelig åpen for andre system som OpenMediaVault. Hvis jeg skal bygge en slik Linux server med OpenMediaVault selv, hvilke kompoenter anbefales? Finns det en god step by step guide til ferdig oppsett mon tro?

Lenke til kommentar

Hei igjen

 

Bygge selv blir vel noe dyrere enn å kjøpe en slik Microserver fra HP, den koster ca 2000kr

 

Hvis du har en gammel maskin, og ett par USB sticks liggende, så¨kan du jo bare hente ned ISO til Openmediavault, brenne CD og teste det ut. Set up er veldig rett frem, bare svare på spørsmålene på skjermen. ( install foregår på Norsk )

IP adresse som openmediavault får tildelt, vises på skjermen etter att install er ferdig.

Så logger du deg bare inn via web browseren din og du er i gang. :)

 

Open mediavault fungerer på det meste av HW....

 

Sjekk ut forumet til Openmediavault

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...