Gå til innhold

Guide: Android-skolen del 5


Anbefalte innlegg

Når det er sagt, skal det nesten godt gjøres å rote til rootinga til den grad at man ender med en telefon som ingen googling kan hjelpe.

I see what you did there...

 

Når det gjelder garanti: Du må passe på å ikke blande garanti og reklamasjon! Garanti er gitt av produsenten, som kan gjøre hva som helst med den. Uavhengig av lovverk, har feks htc sagt at hvis man behandler telefonen pent, og ikke rooter den, garanterer de at den holder i to år.

Reklamasjon ligger hos butikken (via forbrukerkjøpsloven) som solgte produktet, og går mer på fornuft når det gjelder livstid. Loven sier grovt sett at i fem år har man som forbruker krav på å få rettet feil som ikke kunden er skyld i.

Altså kan man reklamere på feil som ikke er en følge av rooting.

Forbrukerkjøpsloven gjelder, som navnet antyder, når privatperson kjøper noe av et selskap som fremstår som norskt. I tillegg må produktet koste mer enn 300 kroner.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En garanti kan ikke gi dårligere betingelser enn det som følger av forbrukerkjøpsloven. Som kunde kan du såvidt jeg vet forøvrig velge om du vil rette kravet mot butikk, importør eller produsent.

Forbrukerkjøpsloven gjelder, som navnet antyder, når privatperson kjøper noe av et selskap som fremstår som norskt. I tillegg må produktet koste mer enn 300 kroner.

Dette bør du finne en troverdig kilde på, for jeg har aldri hørt om noen slik prisgrense.

Endret av teitur
Lenke til kommentar

En garanti kan ikke gi dårligere betingelser enn det som følger av forbrukerkjøpsloven. Som kunde kan du såvidt jeg vet forøvrig velge om du vil rette kravet mot butikk, importør eller produsent.

(...)

Dette bør du finne en troverdig kilde på, for jeg har aldri hørt om noen slik prisgrense.

 

Lovdata er en fin plass...

 

Jeg husket feil når det gjelder prisgrensen. 300 kroner gjelder kun ved angrerett, ikke ved forbrukerkjøpsloven. Angrerettloven finnes her, og under kapittel 1, §2 (unntak) står beløpsgrensen.

 

Når det gjelder garanti vs reklamasjon: Igjen så blander man garanti og reklamasjon. Garantier kan så absolutt gi dårligere vilkår enn forbrukerkjøpsloven (les reklamasjon), men garantier kan ikke ugyldiggjøre forbrukerkjøpsloven. Dvs.: Garantien kan være crap, men man kan uavhengig reklamere.

Ved reklamasjon er det forhandleren som må dekke omkostninger, ikke produsent. Kravet kan rettes mot andre, dersom forhandler har avtalt dette med det aktuelle selskapet.

Forbrukerkjøpsloven finnes her, og under kapittel 6 §27 (reklamasjon) står det om hvem man kan reklamere mot.

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Finnes det en ROM til HTC Desire som tillater at alle apps installeres til SD-kort, selvom de i utgangspunktet ikke støtter det? Jeg sliter med at jeg konstant må leve med advarsel om for lite ledig plass på internminnet.. Og alle apps som støtter App2SD er blitt flyttet dit..

 

Force2sd er ett slikt program :)

Om den fungerer på din Desire aner jeg ikke men jeg brukte den på Desire HD og nå på Sensation XE :)

Lenke til kommentar
Bra med en slik Guide, men siden dere også har forsøkt dette på en Desire Z, så kunne dere kanskje lage en guide til hvordan sette opp HW-tastatur for Norske tegn på denne?
Ehm, installere CyanogenMod, så har du norsk HW-tastatur. Det har jeg.

 

Okidok. Var en av de få jeg ikke har forsøkt, og veeeldig mange har ikke dette satt opp så det funker med Norsk HW.

Lenke til kommentar

Når det gjelder garanti vs reklamasjon: Igjen så blander man garanti og reklamasjon. Garantier kan så absolutt gi dårligere vilkår enn forbrukerkjøpsloven (les reklamasjon), men garantier kan ikke ugyldiggjøre forbrukerkjøpsloven. Dvs.: Garantien kan være crap, men man kan uavhengig reklamere.

Ved reklamasjon er det forhandleren som må dekke omkostninger, ikke produsent. Kravet kan rettes mot andre, dersom forhandler har avtalt dette med det aktuelle selskapet.

Forbrukerkjøpsloven finnes her, og under kapittel 6 §27 (reklamasjon) står det om hvem man kan reklamere mot.

Mulig jeg formulerte meg uheldig, men poenget var uansett det samme: en garanti son gir dårligere villkårlig enn forbrukerkjøpsloven er i praksis ugyldig, og reklamasjonsreglene gjelder.

Ang reklamsjon mot tidligere ledd er det fullt mulig å rette krav mot distributør osv hvis f.eks. butikken man handlet i er konkurs.

Lenke til kommentar

Vi er så klart i hovedsak enig. Grunnen for at jeg pirker er at flere forhandlere gjemmer seg bak en dårlig garanti, og nekter derfor å ta imot reklamasjoner. Situasjonen blir ikke bedre av at forbrukere selv ikke ser forskjell på garanti og forbrukerkjøpsloven.

Om man behandler disse separat, blir situasjonen med ett betydelig klarere hos Ola Normann som bare vil få reparert telefonen sin.

Hvis han vet at han har reklamasjonsrett - og at det ikke er det samme som garanti - har han noe å banke i bordet med når selger sier at garantien har gått ut. Da svarer Ola ganske enkelt "Jeg bryr meg ikke om garantien. Jeg reklamerer!"

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...