Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny frontrute?


Anbefalte innlegg

Jeg har en frontrute som er så ille at den nesten er trafikkfarlig i sterkt sollys, eller midt på natten med mye møtende trafikk.

 

Kan jeg ikke få byttet denne på forsikringen før det faktisk oppstår en akutt skade?

 

Som andre allerede har svart, nei. Slitasje på glass blir omtrent det samme som rust på karosseri, og det går ikke under "tilfeldig, plutselig ytre påvirkning" som er en vanlig formulering.

 

Mange av forsikringselskapene har tvert i mot faktisk mulighet til å avkorte dekning dersom ruten er veldig slitt. Dvs du risikerer da å måtte dekke noe selv. Når man benytter glass-forsikring må det fylles ut en egen glass- skademelding, hvor det bla skal opplyses hvor og når skaden skjedde, og man må krysse av for graden av slitasje før glass-skaden inntraff.

Når det er sagt så har jeg aldri sett noe avkortning bli gjort i praksis, og det er vel muligens også svært få skade-skjemaer som blir sendt inn med "svært slitt" avkrysset. (Utfylling av dette skjemaet er noe glass-firmaet stort sett er behjelpelige med)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes ikke helt at sammenlikningen med dekkene helt er relevant, de ruller jo mot veibanen og slites av det, mens en frontrute som "slites" på annen måte enn vind og vær, altså ved steinsprut ol generert over tid, likevel kunne være å anse som en skade.

Du kan synes hva du vil om det, men både dekk og frontrute slites når bilen brukes (selv om ikke frontruten ruller mot veibanen, slik dekkene gjør). Likheten er at en slitasjeskade ikke dekkes av forsikringen, mens en plutselig og uforutsett skade kan dekkes.

Du mener at en mindre steinsprut er å oppfatte som forutsett, mens en stor er uforutsett?

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke helt at sammenlikningen med dekkene helt er relevant, de ruller jo mot veibanen og slites av det, mens en frontrute som "slites" på annen måte enn vind og vær, altså ved steinsprut ol generert over tid, likevel kunne være å anse som en skade.

Du kan synes hva du vil om det, men både dekk og frontrute slites når bilen brukes (selv om ikke frontruten ruller mot veibanen, slik dekkene gjør). Likheten er at en slitasjeskade ikke dekkes av forsikringen, mens en plutselig og uforutsett skade kan dekkes.

Si meg: Jobber du i forsikringsbrabsjen?

Lenke til kommentar

Jeg har en frontrute som er så ille at den nesten er trafikkfarlig i sterkt sollys, eller midt på natten med mye møtende trafikk.

 

Kan jeg ikke få byttet denne på forsikringen før det faktisk oppstår en akutt skade?

 

stikk innom en bilglassjappe og hør hva de sier.. Det gjorde jeg, og de bytta den for meg, uten at det var noen store steinsprut på den.

Jeg fyllte heller ikke ut noe skjema.

Lenke til kommentar

Jeg har en frontrute som er så ille at den nesten er trafikkfarlig i sterkt sollys, eller midt på natten med mye møtende trafikk.

 

Kan jeg ikke få byttet denne på forsikringen før det faktisk oppstår en akutt skade?

 

stikk innom en bilglassjappe og hør hva de sier.. Det gjorde jeg, og de bytta den for meg, uten at det var noen store steinsprut på den.

Jeg fyllte heller ikke ut noe skjema.

Man skal være forsiktig med å skjære alle over en kam, men med mindre du har et selskap som har uvanlige vilkår som dekker slitasje og normal forringelse av bruk, så belyser kanskje din histore et annet fenomen. Nemlig at bilglass-bransjen har mange "skitne" aktører. Det er en helt absurd avanse (regningen går til selskapene), det bedrives svært agressiv salg og markedsføring, det fremstilles gjerne som at det er gratis, de tar seg gjerne av skjema-utfyllingen for deg, og i en del tilfeller er det også gratis, dvs de betaler egenandelen hvis du kommer å får nytt glass (bare det sier alene litt om avansen). Og kundene jubler.

 

De som ikke jubler er forsikringsselskapene, eller de forsikringstagere som tenker noe i gjennom hvordan systemet fungerer, og hvem som faktisk betaler for gildet. For meg virker det også til å være en veldig lav terskel for å drive svindel når det gjelder glass, vi har allerede sett diverse forslag i tråden. Hvis man selv tar en hammer, eller hiver litt sten, så er det jo veldig bevisst svindel, men hvis man hjelpes av et sleipt glass-firma er det jo gjerne veldig ubevisst. Sier ikke dette for å være moralens vokter, men syns bare det er interessant, og selv om man har 0 i egenandel og ingen bonustap ved første skade, så tror jeg terskelen vil være noe høyere for å svinge litt inni veggen fordi man trenger seg en gratis ny lykt og forskjerm, eller oppfordre andre til å gjøre det.

 

Hvilket selskap hadde du Pluggen? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar.

Lurte i grunn bare av nysgjerrighet tilfelle det var av dem jeg kjenner prosedyren hos.

 

På generelt grunnlag kan jeg i alle fall si at selskapene betaler ikke ut noe som helst uten at det er dokumentert. Så enten så må man ha en spesiell type dekning (som du for alt hva jeg vet kanskje hadde), eller noen har fylt ut skjemaet for deg og oppgitt skader.

 

Terra ser jeg forøvrig har akkurat et slikt skjema som jeg nevnte tidligere, der det må fylles ut hvor og hvordan skaden skjedde, hva slags skade det dreier seg om, samt grad av slitasje, osv.

 

Skjemaet kan man se her; Terra Glass-skademelding pdf-fil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stakk bare innom Riis og spurte jeg, de sa ja, så har ikke tenkt noe mer på det :)

 

At det var noe søppel av en rute jeg fikk skal sies, de har måtte bytte den 3 ganger etterpå, pga. optiske feil i rutene jeg har fått.. Den som står i nå er det også optisk feil i, men så langt til høyre at det kun er vrient når jeg skal ut av garasjen om jeg kitter den på plass på vei inn, men det går bra etter å ha blitt vandt med det :)

Lenke til kommentar

Absolutt Pluggen, jeg forstår det, og jeg vil understreke at jeg ikke var ute etter deg på noe vis her, var bare greit å bruke som eksempel for å få frem noen poenger.

En bekjent fikk forresten nytt glass uten å be om det i forbindelse med PKK/EU-kontroll. "Ruta di var ikke godkjent, så vi skiftet den for deg. Det er gratis, bare skriv under her..."

 

Ellers var det trist å høre om kvaliteten. Den siden av saken har jeg egentlig ingen kjennskap til, men jeg tviler på at Terra har betalt for noe "Kina-kvalitet", så den nye frontruten burde være akkurat like god som den gamle. 3 på rad med optisk feil høres ikke lenger ut som tilfeldigheter, men jeg kan ta feil. :)

Lenke til kommentar

Jeg har en frontrute som er så ille at den nesten er trafikkfarlig i sterkt sollys, eller midt på natten med mye møtende trafikk.

 

Kan jeg ikke få byttet denne på forsikringen før det faktisk oppstår en akutt skade?

 

Det holder med et veldig lite hakk i synsfeltet. Du kan spørre hva de mener før de fyller ut skjemaet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...