Gå til innhold

[Løst] Asus P6X58D-E + ram støtte


LMH1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener at den ene har modell betegnelsen:

 

Kingston KVR1333D3N9/4G (Skal støttes i følge PDF filen for Asus produsenten).

 

Kingston KVR1333D3N9K2/8G (Denne står det ingen ting om) kan være den også virker, men da er det mere en tilfeldighet.

 

Angående hva det sies i innlegget over forstår jeg lite om.

 

Hvis du mener brikkene leveres i (Dual) sett mot (single) er ikke det jeg spør om.

 

Er vel heller minneinstruksene og hvordan rambrikkene funger, nå tror jeg begge rambrikkene vil fungere, ellers tror jeg satser på de Crucial DDR3 1333MHz 4GB siden det er mere sansynlig de vil virke.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt om "Kompaktibilitets"-problemer jeg heller, men jeg kan prøve å svare så fornufitg som mulig:

Etter at minnekontrolleren har blitt flyttet over på CPU-brikka har QVL-listene til hovedkort mistet mye relevanse, er brikkene DDR3 og spesifisert til mindre enn 1.65V burde det gå greit. Kanhende du trenger å resette CMOS, men du kan lagre informasjonen i en overklokkingsprofil.

Lenke til kommentar

Betyr dette hvis jeg overklokker prosessor, og bare øker ram ved å bytte brikker trenger jeg ikke å resette bios før jeg bytter ram?

 

Så jeg kan prinsippet slå av maskinen og bytte ram brikkene også slå den på så blir ramstørrelsen øket automatisk?

Det betyr at hvis du overklokker prosessor, lagrer BIOS-innstillingene i en "overclock profile" (alle LGA1366-hovedkort skal ha dette tror jeg), setter inn brikkene og du ikke får bildet kan du resette CMOS, for så å gå inn i BIOS for å hente overklokkinnstillingene og tilpasse minneinnstillingene riktig etterpå.

Lenke til kommentar

så du tror hvis begge rambrikkene har modellbetegelsen: Kingston KVR1333D3N9.

 

Eneste som er forskjell den ene er på 2 GB per brikke mens den andre er på 4 GB per brikker, så er det bare å bytte, null stress uten å endre bios?

 

Begge er på 1333 mhz, trenger bare mere minne, raskere minne er lite vits i for meg.

Lenke til kommentar

komplett er vel sikkert så greie at jeg kan sende de gamle ram brikke i retur som er kun 1 år gammel, trenger de ikke lenger, å selge på finn er lite vits i enten får jeg skambud eller får jeg defekte ram brikker i retur.

 

 

Men får se da, tror ikke hovedkort blir noe problem, men det jeg beskymrer meg for er at hovedkortet driver å tuller å tror jeg har 1600 mhz ram brikker i maskinen og da får jeg 1700 mhz minnehastighet og 12 GB ram (4x6 GB).

 

Som er omtrent det jeg hadde bortsett fra klokkehastighet.

Men det gjenstår å se, så jeg tror deg. Det vil sikkert fungere uten problemer.

 

Riktignok har jeg hørt at man bør resette bios om man overklokker ved maskinvare endringer.

Vet ikke om det gjelder bare prosessor eller om det gjelder alt?

 

Er de fleste ram brikker Low profile? Eller hva de heter?

Har så varierende erfaringer med minnebrikker fra kingston noen er små i høyden andre er lange, tror de lengste er de beste til overklokking, men dårlige minnetider stemmer det?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Forstår jeg deg riktig når jeg sier at du har hatt brikkene liggende og lurer på om de fungerer? Har du hørt om uttrykket prøv selv?

 

Angående hovedkort og RAM-hastighet er det som sagt bare å resette CMOS, så settes alle verdier til stock. Hvordan 4 * 6 = 12 vet jeg ikke hvordan du får til.

 

Å resette BIOS ved maskinvareendringer er ikke dumt, men det kan fungere uten å gjøre noe, flaks er det avhengig av.

 

Du ser lett på bildet om brikkene er lav-profil eller høy-profil. Lengre brikker har mer kjøling, som er uinteressant siden DDR3 ikke blir varmt. Timinger og hastighet er koblet sammen: høyere hastighet -> slappere timings.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bare prøver, går de nye ram brikkene til helvete så får jeg prøve å resette bios.

 

Så sant hovedkortet ikke ødlegger ram brikkene er det ikke noe problem.

Er jo samme volt, så det skulle vel ikke ha noe å si?

 

Kan jo være uheldig å ha en dårlig/ustabil bios, men tror jeg for forsøke, så lærer jeg om det er lurt eller ikke.

 

Så du mener å sette 1.5 volt ram brikker på 1.65 volt ikke er noe problem?

Varmen er nok den som skader ram brikkene.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...