Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvor mye søvn trenger man?


Divimage

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sover selv til veldig uvanlige tider. Døgnrytmen min flyr rundt til alle klokkeslett. Jeg overlever, jeg får i meg mat og får holdt på med det jeg må gjøre. Det er helt opp til deg som person, hvordan du lever og hva slags arbeidsoppgaver du må gjøre. Hvor sliten er du der og da, ta deg en powernap kanskje?

 

La oss si meg da, jeg sover kanskje 10timer en dag, en annen dag sover jeg kanskje ikke, og andre dager sover jeg kanskje bare 2timer.

 

Eksempel fra mitt liv forrige uke:

Søn -> Man: 24.00 - 13.00 (pugge til examen den dagen)

Man -> Tir: Ingen søvn (pugger til examen)

Tir: 16.00 - 18.00

Tir -> Ons: Ingen søvn (gadd ikke, har for mye å holde på med)

Ons -> Tor: 01.00 - 16.00

Tor -> Fre: 03.00 - 10.00

Fre -> Lør: 06.00 - 14.00 (byen)

Lør -> Søn: 04.00 - 10.00 (filmkveld)

 

Vet ikke hvor godt eksempel dette var, men jeg mener det er opp til hver enkelt. Føler du at det holder med 6timer hver dag over en lengre periode. Kjør på, men blir du slapp og lei, sov mer. =)

Lenke til kommentar

BSn: Mulig det opplegget der fungerer for deg, men generelt er det anbefalt at man sørger for en viss regelmessighet i sitt søvnmønster. Uregelmessig søvn over lengre perioder har vist seg å være en risikofaktor for helseplager, har jeg lest (kan sikkert finne kildene hvis noen er interessert).

 

En metode for å finne ut hvor mye søvn man faktisk reelt trenger er at man i en ferie setter av to uker hvor man konsekvent (viktig!) legger seg til samme tid man legger seg på hverdager, og så sover man til man våkner av seg selv (viktig at man da faktisk står opp når man våkner, så man ikke sover for mye). Etter én ukes tid bør evt. søvnunderskudd være hentet inn, og man kan da begynne å registrere når man naturlig våkner av seg selv - antallet timer man da har sovet er kroppens reelle søvnbehov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...