Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål og svar om rust / korrosjon


Ferro-Bet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan gjøre mye selv ved bruk av slipemaskin og Rustfjerner på siden der det ikke er bensinlokk (ser det ut som på bilde).

Så må du se hvor mye skade rusten har gjort og hvor mange hull det er i karosseriet.

Er det "bare" rust igjen, finn en skraphandel som har brukbare deler og prøve å erstatte så mye som mulig.

Jeg ville prøvd selv først(gjort så mye som mulig), før jeg satte det bort (rustfjerning er lettere enn mange tror).

 

Et karosseriverksted / lakkerer vil nok ha en god del tusen for en slik jobb. Vanskelig å sette en pris på en slik jobb da priser fra verksted til verksted varierer mye (og jeg ikke er verkstedmann). Men stikker jeg tommelen i været, 10 000-15 000,- (dette er bare veldig ca).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dette var et spm fra en som hadde problemer med en båtmotor:

 

Sykkeltom - 04.02.2012

 

Jeg har en 20 år gammel grønn Volvo Penta innenbordsmotor, MD11C. Dessverre blir de gjerne stygge av rust og jeg tenkte å pynte på min. Tenkte følgende fremgangsmåte: vaske med diesel, avfette med rødsprit, bruke stålbørste på Drehmel utvalgte steder og fjerne støv, påføre Ferro-Bet rustfjerner der jeg ser rust, tørke over med fuktig fille, 1 komponent etsprimer der det var rust (også der det fortsatt er grønn lakk?), lakkere med ny grønn lakk. Er dette tilstrekkelig for at motoren skal se pen ut i 5 år? Bør jeg gjøre noe mer/ annlerledes?

 

Svar fra Ferro-Bet:

 

Hei Sykkeltom.

 

Jeg ville ikke brukt diesel, da det legger igjen "fett".

 

Dette ville jeg ha gjort:

 

1. Vask hele motoren utvendig med Ferro-Bet Degreaser.

 

2. Gå over med Ferro-Bet Rustvask om vasker bort urenheter (kalk, alger, gro osv) dette er en syrevask.

 

3. Slip bort gammel lakk og maling (jo bedre grunnlag, jo bedre resultat) for det kan være rust du ikke ser gjemt bak lakk som ser pen ut.

 

4. Bruk pussemaskinen å våtslip inn i rusten Ferro-Bet Rustfjerner. Når det er gjort gjør du en påføring til med Rustfjerneren og lar den gjøre jobben sin.

 

5. Tørk bort med en fuktig klut støvet som Rustfjerneren har lagt igjen etter prosessen er ferdig.

 

6. Først 1 komp syregrunning, så en 2 komp til slutt (dette sørger for at grunningen er så tett som overhode mulig, og fuktighet trenger ikke inn).

 

7. Så legger du maling/lakk til slutt.

 

Om du følger denne veiledningen, har du gjort det du kan for å bevare motoren så lenge som overhode mulig fri for rust.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...