Gå til innhold

Forenkling av relativitetsteorien ?


Anbefalte innlegg

Hei, og god kveld ;) Vi har startet med leseprosjekt i norsk og jeg har valgt boka relativitetsteorien av Albert Einstein (orker ikke skjønnlitterær bok.) Når vi er ferdig skal vi presentere boka for klassen. Det er jo ikke akkurat en lett bok jeg har valgt og jeg hadde derfor satt stor pris på om noen kunne kommet med noen ideer til hva jeg kan snakke om, helst så lettfattelig som mulig. Hva synes dere jeg burde trekke fram, og legge mest vekt på?

 

Mvh. Mathias ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Handler boka om generell relativitetsteori, spesiell relativitetsteori, eller begge deler?

 

Generell relativitetsteori er ganske vanskelig å forstå så jeg anbefaler at du hovedsaklig snakker om den spesielle teorien i fremføringen. Du kan ta litt om tidsdilatasjon og si litt om hvordan det er mulig å reise framover i tid. Du bør selvfølgelig også ta med hvordan Einstein forklarte at det ikke går an å overstige lysets hastighet, og om nøytrinoene som kanskje strider imot dette (som er mye i media for tiden). Jeg ville også tatt med praktisk bruk av teorien. For eksempel baserer Gps seg på formlene for relativitetsteorien. Uten kunnskapen om teorien ville Gps systeme måle avstander unøyaktig.

 

Nevn også at den newtonske mekanikken fungerer utemerket i til hverdagslige beregninger på jorda fordi vi ikke opererer med så store hastigheter.

Endret av Potetmann
Lenke til kommentar

Takk for svar Potetmann, boka er en innføring i Albert Einsteins arbeid og handler om både Generell og spesiell relativitetsteori. Original tittel er: Über die spezielle und die allgemeine Relativitätstheorie, (hvis det sier deg noe).

 

Takker for gode forslag, jeg må vel ta med litt om tidsdilatasjon fra spesiell relativitetsteori selv om det kanskje kan bli litt vanskelig å forstå for en gjeng med andre klassinger. Veldig bra forslag det med GPS-systemet forresten.

Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg leste den boka, men jeg husker den var ganske tunglest. Einstein var nok ikke best kjent for sine pedagogiske evner. Husker språket var ganske stivt, dog det kan hende jeg bare leste en dårlig oversettelse.

 

Jeg ville råde deg å lese en annen bok som innføring i relativitetsteoriene for lekmenn, uten at jeg nødvendigvis kan anbefale deg noen gode titler som er like korte. Kanskje "Exploring Black Holes: Introduction to General Relativity" av Taylor og Wheeler hvis du vil ha litt mer kjøtt på beinet. Eneste grunnen jeg ville lest boken av A.E. er av historiske grunner.

 

En knakende god fysikk bok på samme størrelse, hvis du er villig til å skifte tema er "QED" av Feynman. Den tror jeg det ville være enklere å holde foredrag om etterpå uten å måtte støtte seg for mye til tilleggslitteratur.

Lenke til kommentar

Takker for kjempegode tips alle sammen, det setter jeg stor pris på.

Det kan godt hende vi har lest samme bok SirDrinkAlot fordi den er ikke akkurat lettlest, jeg må lese samme side flere ganger for å forstå mye av det han prøver å fortelle oss.

 

Kanskje jeg burde prøve meg på "QED" til neste prosjekt ;)

 

Forresten, finnes det noen gode oversettelser av den på Norsk? Dette blir litt for avansert for meg på Engelsk.

Endret av mathiasxx9494
Lenke til kommentar

Nå er det en stund siden jeg leste den boka, men jeg husker den var ganske tunglest. Einstein var nok ikke best kjent for sine pedagogiske evner. Husker språket var ganske stivt, dog det kan hende jeg bare leste en dårlig oversettelse.

 

Jeg ville råde deg å lese en annen bok som innføring i relativitetsteoriene for lekmenn, uten at jeg nødvendigvis kan anbefale deg noen gode titler som er like korte. Kanskje "Exploring Black Holes: Introduction to General Relativity" av Taylor og Wheeler hvis du vil ha litt mer kjøtt på beinet. Eneste grunnen jeg ville lest boken av A.E. er av historiske grunner.

 

En knakende god fysikk bok på samme størrelse, hvis du er villig til å skifte tema er "QED" av Feynman. Den tror jeg det ville være enklere å holde foredrag om etterpå uten å måtte støtte seg for mye til tilleggslitteratur.

 

Vet du om "QED" er oversatt til Norsk, det blir nok for vanskelig for meg å lese en bok av slike proporsjoner hvis den er på Engelsk.

Lenke til kommentar

Vet du om "QED" er oversatt til Norsk, det blir nok for vanskelig for meg å lese en bok av slike proporsjoner hvis den er på Engelsk.

Det vet jeg ikke, men det er god trening å lese engelsk. Eneste måten å bli bedre på.. Etterhvert så vil du lese det like lett som norsk, men man må jo begynne et sted.

Ha en ordbok/laptop vedsiden av deg når du leser så kan du slå opp hvert ord du ikke skjønner. Det vil sikkert være mange i starten, men etterhvert blir det nødvendigvis færre og færre.

 

Forresten så er boka "QED" en transkripsjon av 4 forelesninger Feynman hold i Australia en gang som du kan se her. Det som er synd er at lyden til tider er helt forferdelig.

Lenke til kommentar

 

Vet du om "QED" er oversatt til Norsk, det blir nok for vanskelig for meg å lese en bok av slike proporsjoner hvis den er på Engelsk.

Det vet jeg ikke, men det er god trening å lese engelsk. Eneste måten å bli bedre på.. Etterhvert så vil du lese det like lett som norsk, men man må jo begynne et sted.

Ha en ordbok/laptop vedsiden av deg når du leser så kan du slå opp hvert ord du ikke skjønner. Det vil sikkert være mange i starten, men etterhvert blir det nødvendigvis færre og færre.

 

Forresten så er boka "QED" en transkripsjon av 4 forelesninger Feynman hold i Australia en gang som du kan se her. Det som er synd er at lyden til tider er helt forferdelig.

 

 

Sant det, uansett så blir vel de fleste fagtekstene på engelsk etter vært. Kanskje det er lurt å forbedre engelskkunnskapen litt :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg kan absolutt anbefale å lese faglitteratur på engelsk, da er det også mye lettere å finne mer informasjon om du trenger det.

 

Støtter også anbefalingen av QED. Feynman var et virkelig geni, ikke bare på fysikk, men også på forklaringer. Han har en egen evne til å gjøre prinsippene i kvantemekanikk forståelige for folk flest, uten at det blir forenklet for mye.

 

Har ikke lest Einsteins bok om relativitetsteorien selv, så kan ikke komme med noen spesifikke tips til hva som bør dras ut fra den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...