Gå til innhold

Ny skjerm BenQ LED XL2420T


griffin95

Anbefalte innlegg

Hei er i tvil om hvilken skjerm jeg skal gå for, spiller mest BF3 men ser også litt på foto jeg har tatt selv og så litt redigering av disse. Teller litt at skjermen ikke har for dårligt side innsyn da det kan være aktuelt å se en film i ro og fred.

 

Siden weekend tilbud på komplett har den gammle utgaven BenQ 23,6" LED XL2410T til kr.2395,- så var det det som satte bestillingen i gang men nå kanselert da jeg fant ut at ny BenQ 23,6" LED XL2420T er tilgjengelig.

 

test XL2420T, men finner ikke utt om norge leveres med 3D broiler go pros er ikke så galt how CDON

 

 

Kan Dell sin være U2412M et like gått alternativ da denne har IPS panel ? Men vet det diskuteres en del om at den tross alt har 8ms respons tid uten at det dermed er sakt at en vil merke så stor forskjell.

 

Håper noen guider meg i rett rettning.

 

Pris nivå som jeg ser for meg er 2000-3500 kroner

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Få LCD-skjermer kan måle seg mot XL2410T i ren gaming, men dette er ikke noe du vil savne før du har prøvd det. Når det er sagt er fargegjengivelsen på XL2410T ikke så voldsomt imponerende, backlight bleeding er noe som oppstår om man kjører brightness på 100 (som forstyrrer fargene). Min XL2410T er nydelig for gaming og grei for bilder. Sideinnsynet er rimelig dårlig.

 

U2412M er en kurant gaming-monitor med ganske lav inputlag (ikke pikselrespons, men inputlag), for bilderedigering vil den være langt bedre. Sideinnsynet på denne er bra, du får ikke 3D med denne skjermen.

Lenke til kommentar

Takker for svar, men fremdeles usikker hadde hvert så enkelt hvis en kunne hatt en oversikt med beste skjerm til en spesifisert pris gruppe. Og her på diskujon.no så kunne en også hatt en avsteming på de skjermene som lå i hver av pris gruppene.

 

Pris: 1800kr - 3000kr: ?

Pris: 3000kr - 4000kr: ?

Pris: 4000kr - 5000kr: Dell 27 tommer

 

 

 

Luerer fremdeles på om jeg bør gå for BenQ XL2420T

Antar det ikke er så lurt å gå for en 27" hvis en skal holde seg under 4000kr og det blir noe stort hvis en sitter for nærme samt at jeg ikke er sikker på om mine SLI GTX 560 TI kort klarer en oppløsning på 2560x1440 "stabilt" (hvis det er nødvendig for å få et god bilde ? )

Lenke til kommentar

BenQ skjermen er et kjempekjøp. Generelt til gaming er 120hz er absolutt MUST etter min mening. De som sier 120hz er unødvendig eller at du ikke merker det er folk som ikke har det minste peiling. Det er en grunn til at mange seriøse gamere spilte med CRT skjerm intill bare et drøyt år siden.

 

Jeg har denne benq skjermen selv og er strålende fornøyd. Desuten kan den optimaliseres med instillinger som er lett tilgjengelige på nett (søk på google, finner det lett).

 

Hvis du går for noe som helst annet, bør det fortsatt være 120hz imo

Lenke til kommentar

Takker for svar, men fremdeles usikker hadde hvert så enkelt hvis en kunne hatt en oversikt med beste skjerm til en spesifisert pris gruppe. Og her på diskujon.no så kunne en også hatt en avsteming på de skjermene som lå i hver av pris gruppene.

 

Pris: 1800kr - 3000kr: ?

Pris: 3000kr - 4000kr: ?

Pris: 4000kr - 5000kr: Dell 27 tommer

Det er fordi det finnes ikke en ultimat skjerm på noen av disse størrelsene. Gode alternativer på 3000-4000 er:

U2410, XL2420T, HP ZR2440W. Ingen av disse er like eller like gode på alle områder, men alle er virkelig gode.

Luerer fremdeles på om jeg bør gå for BenQ XL2420T

Antar det ikke er så lurt å gå for en 27" hvis en skal holde seg under 4000kr og det blir noe stort hvis en sitter for nærme samt at jeg ikke er sikker på om mine SLI GTX 560 TI kort klarer en oppløsning på 2560x1440 "stabilt" (hvis det er nødvendig for å få et god bilde ? )

2560x1440 vil slakte dine 560 Ti SLI, hovedsaklig fordi 1GB VRAM er for lite, men også fordi 560 Ti sliter særdeles mye med høye oppløsninger.

Av 27" finnes også Samsung S27A950D, som er 1080p og 120Hz, dette er den beste skjermen for gaming på 27" og har ganske god fargegjengivelse. Personlig er 27" for stort for gaming i mine øyne, men det er nå så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke verst, dette var gode svar og håper på mer enn jeg som drar nytte av dette. Akuratt hva det blir vet jeg ikke men holder en knapp på Benq sin skjerm og får få bestillt en denne uka.

 

Bygget maskin nettopp og valgte disse grafikk kortenen GTX560TI for å holde varme og pris nede, er ellers ikke en så ivrig spiller og ligger kun på LV20 i BF3 etter 33 timer online.

Endret av griffin95
Lenke til kommentar

Jeg lurer på å kjøpe XL2420T selv. (Den nye.) Men lurer på om skjermkortet mitt klarer det.

 

Jeg har AMD Radeon HD 6950 2GB GDDR5 Memory.

Jeg tror det kommer til å asplodere :innocent:

Ikke snakk om at et High-end grafikkort som er under et år gammelt, med alle tilkoblingsstandarder som støttes av skjermen du ser på vil klare å drive skjermen.

Lenke til kommentar

BenQ skjermen er et kjempekjøp. Generelt til gaming er 120hz er absolutt MUST etter min mening. De som sier 120hz er unødvendig eller at du ikke merker det er folk som ikke har det minste peiling. Det er en grunn til at mange seriøse gamere spilte med CRT skjerm intill bare et drøyt år siden.

Alle proffe turneringer har hatt LCD-skjermer omtrent siden tiden Samsung BW226 kom ut, dvs rundt 4-5 år siden. Mange brukte LCD allerede før det, men 226 var umåtelig populær og viser nesten til et slags skille hvor selv de aller beste ga opp CRT.

 

Å merke forskjell på 60hz og 100hz på en skjerm er veldig godt gjort så lenge det ikke er store kontrastforskjeller mellom bildene (som på en crt hvor bildet går i sort mellom bildene og selv 120hz vil gi en følelse av flimmer).

 

Problemet med denne benqskjermen er at bildekvaliteten ikke er spesielt bra, og aldri vil kunne nå opp til en seriøs ips-skjerm, så her er spørsmålet hva man ønsker. Om man kun ønsker et interface mellom deg og neste kill så er benq skjermen sikkert god nok, men om du stiller litt krav til at det faktisk ser bra ut og at det skal ha et minimum av nøyaktighet i fargene, så er IPS veien å gå. De aller færreste plages av etterslep på de nyeste IPS-panelene, som bare ligger et par ms bak de raskeste TN-panelene.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på å kjøpe XL2420T selv. (Den nye.) Men lurer på om skjermkortet mitt klarer det.

 

Jeg har AMD Radeon HD 6950 2GB GDDR5 Memory.

Jeg tror det kommer til å asplodere :innocent:

Ikke snakk om at et High-end grafikkort som er under et år gammelt, med alle tilkoblingsstandarder som støttes av skjermen du ser på vil klare å drive skjermen.

 

Da spør dumme meg, var det et:

- JA grafikkortet klarer det, eller

- NEI, den eksploderer, ikke kjøp det :p

Lenke til kommentar

Jeg bare tullet, jeg vet selvsagt at maskinen ikke eksploderer :) hehe

 

Leste bare en plass at forskjellige skjermkort ikke kunne "klare/fungere" med en skjerm med 120hz. Så jeg tenkte det ville være best å spørre, siden jeg ikke har så god peiling på det mest tekniske. hehe. :)

 

Men tusen takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liten necrobump.

 

Har bestillt meg en XL2420 her fra CDON til 2799, men venter på den skal komme inn igjen.

 

Så ser jeg komplett slår til med tilbud som F på XL2410 til 2295.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647490

 

Så ble plutselig undrende om jeg skal gå for den gamle istedet..

 

Lurte på egentlig om noen har fått med seg de store endringene? Er input lag redusert og bleedeffekten ved 100 i brightness.

 

Ser på rene specks at det 10m:1 mot 12:1 i dynamisk kontrast (ikke viktig egentlig)

Samt sortfunksjon som gjør det lettere å se ting mot mørket?

 

Er jo ikke snakk om mer enn 500kr spart. Og stor risiko for at jeg blir sittende å angre på at jeg ikke tok 2420.

Så tenkte jeg kunne høre med folk her som kanskje har litt mer inside info. Har søkt endel men finner ingen ren oversikt over forbedringene\endringer som er gjort.

Endret av Wataboy
Lenke til kommentar

Liten necrobump.

 

Har bestillt meg en XL2420 her fra CDON til 2799, men venter på den skal komme inn igjen.

 

Så ser jeg komplett slår til med tilbud som F på XL2410 til 2295.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=647490

 

Så ble plutselig undrende om jeg skal gå for den gamle istedet..

 

Lurte på egentlig om noen har fått med seg de store endringene? Er input lag redusert og bleedeffekten ved 100 i brightness.

 

Ser på rene specks at det 10m:1 mot 12:1 i dynamisk kontrast (ikke viktig egentlig)

Samt sortfunksjon som gjør det lettere å se ting mot mørket?

 

Er jo ikke snakk om mer enn 500kr spart. Og stor risiko for at jeg blir sittende å angre på at jeg ikke tok 2420.

Så tenkte jeg kunne høre med folk her som kanskje har litt mer inside info. Har søkt endel men finner ingen ren oversikt over forbedringene\endringer som er gjort.

Jeg aner ikke, men lurer egentlig på det samme selv.

 

EDIT: Skriveleif

Endret av Boil In Bag
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...