Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Installert ny RAM, booter, men finner ikke RAM'en.


Anbefalte innlegg

Møøørn!

 

Har nettopp installert 2x2 gig med Corsair Dominator 1600Mhz RAM. Jeg hadde et likt sett med denne RAM'en før jeg installerte 4 gig til, og begge settene fungerer om hverandre, men bare ikke med alle 8 gig installert.

 

Problemet er at PC'en booter uten problemer, men både BIOS og Windows sier at jeg bare har 4 gig med minne.

 

Suggestions anyone?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SindreMA ! Om BIOS ikke gjenkjenner 8GB ram er det uvesentlig på nåværende tidspunkt om OS type er 32bit/64bit.

Når først BIOS gjenkjenner alle 8GB derimot må man ha 64bit OS for å utnytte det.

 

ZakkWylde4Ever !

Vg kom med litt mere opplysninger.

Spesielt type/modell/artikkelnr/produsent av hovedkort.

BIOS versjon du har på hovedkort .

Fullt artikkel nummer / versjon på alle dine dominator moduler (står på lapp)

Og som sagt hvilket type operativsystem.

post-35394-0-97837400-1321698796_thumb.png

Lenke til kommentar

Den er litt lei av å boote når jeg bare bruker de 2 første ramslotsa, men når jeg tar i bruk alle booter den som en drøm, men finner som sagt bare halvparten av RAM'en.

 

Det er forskjellig artikkelnummer på RAM'en, men de har eksakt samme spesifikasjoner. Og som sagt fungerer brikkene om hverandre :)

 

Tusen takk for god respons!

Lenke til kommentar
Det er forskjellig artikkelnummer på RAM'en

 

Det "kan" være problemet.

 

Selv om Corsair kaller de det samme slik som "CMP4GX3M2A1600C9"

kan de være bygget (binned) med ulike ram chips.

 

I bildet jeg postet er det i tillegg et serie nummer , samt en Rev. 3.1

Hos Corsair er det slik at en range av serie nummer fra->til og med samme Rev X.X er bygd/binned med samme memory chips.

Corsair produserer ikke chips.

 

Du har sikkert hørt om :

Elpida , Mosel ,Micron , Samsung ,Infineon ,Hynix osv

 

Dagens cpu intel/amd har en innebygget minnecontroller i cpu og det er visse ting som kan påvirke å populere ram med ulike egenskaper.

 

Også dette man tar hensyn til når man kjøper et sett for dual channel (enten 2x2GB eller 4x2GB).

 

Det er forøvrig kun hos Corsair de kan belyse deg om disse gamle og nye CMP4GX3M2A1600C9 kan funke ok sammen og ok med ditt hk - forutsatt at du opplyser om Rev-nr og serie nummer på samtlige.

Foreslår at du registrer deg på forumet dems og spør - samt opplyser om problemet ditt.

Memory Compability forum:

http://forum.corsair.com/forums/forumdisplay.php?f=130

 

Edit:

eksakt samme spesifikasjoner.

Not neccesarily true ...

det er en drøss av andre spesifikasjoner enn cas-rcd-rp-ras og voltage. I tillegg har man den "utvidede spd" i Intel XMP profildata. Disse er knuttet tett opp i mot hvilke chips modulene er bygget med.

 

Som man kan se her :

Definisjon av SPD for DDR3

http://www.simmtester.com/page/news/showpubnews.asp?num=153

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Okei :)

 

 

Du har altså prøvd alle brikkene i alle slottene å det fungerer sånt ? Tenker da på at ingen av slotta er defekte.

 

 

Viss ingen av ram slottene er defekte så kan du jo prøve på en BIOS oppdatering.

 

Hjelper ikke dette, så kan du jo prøve alle rambrikkene i en annen maskin viss du har mulighet.

Lenke til kommentar

Fant nettopp ut at PC'en ikke vil boote i det hele tatt hvis det er RAM i de 2 første slotsa. Det må være 2 RAM brikker i de 2 siste slotsa for at den skal boote i det hele tatt! Som sagt, jeg kan ta 2gb fra hvert sett og sette brikkene inn i de 2 siste slotsa og det fungerer helt fint. Kan ikke skjønne at det skal være noen kompabilitetsfeil.

 

Det er forresten helt eksakt artikkelnummer på settene også. Dobbeltsjekka!

Endret av ZakkWylde4Ever
Lenke til kommentar

Spørs hva du mener med "de to første slotsa"

 

 A2    A1    B2    B1
 ||    ||    ||    ||
 ||    ||    ||    ||
 ||    ||    ||    ||
 ||    ||    ||    ||
 Sort  Blå   Sort  Blå

 

A2 + B2 = Dual Channel

A1 + B1 = Dual Channel

 

Installere 4

- Først 1 sett i A1+B1

Boot system

Slå av (+ slå av PSU)

- Installer så neste par i A2+B2

slå på PSU

Boot system

 

 

Ram skal installeres i par i slots med "samme farge".

Dual Channel ( 1.stk sett) i de sorte slots , eller i blue slots.

 

Dette står forklart i hk manualen i kap 1.7

Lenke til kommentar

Tusen takk for lenke og gode råd!

 

Fulgte oppskriften til punkt og prikke:

 

Det første paret med brikker gikk uten problemer, altså A1 og B1. Men når jeg startet opp PC'en etter å ha satt ned DDR speed fixed til 1333Mhz og installert minne i A2 og B2 fant den ikke brikkene som satt i disse slotsa.

 

Men noen form for fremgang var det jo :)

Lenke til kommentar

Det var fint.

Du må prøve på en del ting.(A1+B1) er channel du skal bruke om du bruker 1 eller 2 minnebrikker.

 

Nå kan du prøve å:

Gå i Bios og til Ai Tweaker.I Ai Overclock Tunner velg D.O.C.P

 

Restarte og i Bios igjen. Kontrollere i System information (under Main om hva det blir rapportert.)

 

Der er noe der, som ikke kan så godt, men som jeg tror at det kan være noe, om ikke det er noe bananas, slik som syar2003 nevner.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...