Gå til innhold

Diskusjon.no kårer de 100 beste filmene - Ferdig!


Greysteel

Anbefalte innlegg

Jeg må si, at jeg hadde håpet på at alle filmene på en topp 50 liste ble gjeldende. Jeg har hel og fullstendig forståelse for at det er mye jobb å telle opp lister på så mange som 50 filmer. Men det var mye snakk om topp 50-lister i opptakten til denne kåringen, og det er nå 13 av oss som har komponert lister på 50 (evt. 100) favoritter, og des flere filmer det er med i opptellingen, des større potensiale for variasjon i den ferdige listen.

Ja, de fleste (25 brukere) har laget en liste på 25 (evt. færre) favoritter. Men det ble vel på et tidspunkt sagt at lister som inneholder færre enn 25 filmer også skulle være gjeldende. Om man da kunne utvidet dette, til at lister på 50 filmer, men også de som inneholder færre filmer, som i 25, 10 eller 4(!) filmer blir gjeldende, så ville nok dette ihvertfall ha gledet 13 av oss, veldig.

Ett hvilket som helst poengsystem vi går for vil uansett ikke diskriminere lister med eventuelt færre filmer enn 50 eller 25 filmer, førsteplassen får samme antall poeng uansett.

 

Men når det er sagt, så er dette absolutt helt opp til deg Era Vulgaris, all respekt for den jobben du har tatt på deg. Og om du går for å kun telle opp til 25, så tror jeg nok et system som gir fra 100-76 poeng, ta litt vel lite høyde for rangeringen på listene. Et system med f.eks. 50-26 poeng tror jeg nok er et bedre sted og legge seg da.

 

EDIT: Skrev om noen ting nå også.

 

Jeg trodde faktisk det var noe færre enn 13 lister av den størrelsen, så da må jeg nok revurdere. Antakelig teller jeg da alle 50 der hvor det er aktuelt, og forholder meg til et poengsystem som det du foreslår (dvs. fra 100 til 51 poeng).

Endret av Era Vulgaris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke at man skal ta med noe mer enn topp 25 fra alle lister. Det er jo tross alt det flertallet har gjort. Tar vi med enkeltes topp 50 så får jo de delt ut flere poeng til flere filmer enn hva flertallet gjør, og det blir prinsipielt feil. Om man skal ta med noens topp 50 så vil jeg gjerne få resten av dagen til å redigere min post og legge inn 25 filmer til på min liste.

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke at man skal ta med noe mer enn topp 25 fra alle lister. Det er jo tross alt det flertallet har gjort. Tar vi med enkeltes topp 50 så får jo de delt ut flere poeng til flere filmer enn hva flertallet gjør, og det blir prinsipielt feil. Om man skal ta med noens topp 50 så vil jeg gjerne få resten av dagen til å redigere min post og legge inn 25 filmer til på min liste.

 

Jeg ser ikke hvordan dette blir prinsipielt feil. Man hadde muligheten til å stemme på 50. Hvis de ikke synes at de har grunnlag til å stemme på flere, at dette er de 25 beste og at det går ned et hakk etter dette, så er det klart man bare skal stemme på 25. Men hvis man mener at det er 50 soleklart verdige filmer, så burda man også kunne stemme for dette, iallefall når muligheten ble presentert.

Lenke til kommentar

Det er uproblematisk å eventuelt vente et par dager med selve opptellingen om folk gjerne vil utvide listene sine. Er det greiere hvis jeg tar opptellingen f.eks. på onsdag, sånn at folk får litt ekstra tid? Eller er det størst stemning for å la topp 25 være tellende?

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hvordan dette blir prinsipielt feil. Man hadde muligheten til å stemme på 50. Hvis de ikke synes at de har grunnlag til å stemme på flere, at dette er de 25 beste og at det går ned et hakk etter dette, så er det klart man bare skal stemme på 25. Men hvis man mener at det er 50 soleklart verdige filmer, så burda man også kunne stemme for dette, iallefall når muligheten ble presentert.

Reglene er rimelig enkle:

 

- Post en rangert liste over dine 25 favorittfilmer (om du ikke har 25 favoritter kan du selvsagt poste færre).

 

NB! Om mange nok brukere legger ut lister, og om folk klarer å nominere 50 filmer hver, er det muligheter for å få til vår egen topp 250-liste.

Mange nok tolker jeg dit henn at i alle fall over halvparten poster enn topp 50 liste. Nå er det jo faktisk 25/38 ved kjapp opptelling som ikke har postet en topp 50 (evt. topp 100) liste så jeg syns vi skal følge reglene som er satt opp, og ikke ta med filmer som ligger på 26 plass og videre nedover.

 

Det er uproblematisk å eventuelt vente et par dager med selve opptellingen om folk gjerne vil utvide listene sine. Er det greiere hvis jeg tar opptellingen f.eks. på onsdag, sånn at folk får litt ekstra tid? Eller er det størst stemning for å la topp 25 være tellende?

Jeg ser gjerne at vi kun bruker topp 25 som gjeldene. Det er slik det står i reglene, og det er slik flertallet har gjort.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på hvor god tid jeg får fremover, så noen andre må gjerne ta ansvar for fremtidige kåringer.

Er det noen som har lyst til å ta på seg ansvaret for å starte sci-fi kåringen i løpet av kvelden? Kan forsåvidt gjøre det selv, men er usikker på hvor mye skolearbeid det blir framover og hvor mye tid jeg har til rådighet. Og det er kanskje kjekkest med en fast bruker som styrer alle kåringene?

Lenke til kommentar

Jeg er da fortsatt en forkjemper for at topp 50-listene skal være gjeldende.

Ja, det står 25 filmer i førsteposten. Men denne tråden ble laget som en følge av det som ble skrevet i tråden Interesse for en ny kåring av Diskusjon.no's beste filmer?. I den tråden var det fra første stund snakk om topp 50-lister. Og videre, etter at det fra noen hold ble ønsket å gå for 25, ble muligheten for at topp 50-listene skulle være gjeldende holdt åpen. Og dette var da noe jeg, og sikkert flere, på bakgrunn av tråden jeg linket til, trodde at nærmest stod mellom linjene i førsteposten i denne tråde.

Klart vi driver alle å forsvarer det valget vi har tatt, enten det er en topp 50, eller 25 vi har laget. Men jeg mener at saken fortsatt er den at de som har laget en topp 50-liste mister halvparten av favorittene de har listet opp, om en går for å kun telle opp topp 25. Mens de som har laget topp 25 lister fortsatt får talt alle sine opplistede favoritter om en teller videre ned til 50. plass for de som har listet så mange.

I utgangspunktet er det noe sant i argumentet om at de som da har laget en topp 50-liste får delt ut totalt sett flere poeng, og dermed får påvirket den ferdige listen i større grad. Men i praksis får ens øverste favoritter nøyaktig samme mengde poeng, forskjellen ligger i at de som har laget topp 50 får gitt noen poeng til noen flere favoritter. Som Crinderman skrev, er jo selvfølgelig det eneste rette å gjøre, og ikke stemme på flere filmer enn det en kan stå inne for, enten det da er snakk om 25, 10, eller 4 favoritter.

Era Vulgaris har jo dessuten sagt seg villig til å holde åpent for det glimrende kompromisset det er, at de som ønsker å utvide sine lister opp imot en topp 50-liste har frem til onsdagen på å gjøre dette. Så da har alle mulighet til å prege listen i like stor grad, iform av at de får like mange favoritter talt.

Det eneste lille problemet jeg kan se med dette, er at det kanskje er en og annen som ikke får med seg (/har fått med seg) muligheten til å få 50 favoritter talt. Dette kan eventuelt løses med en PM-runde. Om det kommer inn signaler på at det er noe som bør gjøres, så kan sikkert jeg bidra med å ta den jobben.

 

EDIT: La til noen bindestreker.

 

EDIT3:

Reglene er rimelig enkle:

 

- Post en rangert liste over dine 25 favorittfilmer (om du ikke har 25 favoritter kan du selvsagt poste færre).

 

NB! Om mange nok brukere legger ut lister, og om folk klarer å nominere 50 filmer hver, er det muligheter for å få til vår egen topp 250-liste.

Mange nok tolker jeg dit henn at i alle fall over halvparten poster enn topp 50 liste. Nå er det jo faktisk 25/38 ved kjapp opptelling som ikke har postet en topp 50 (evt. topp 100) liste så jeg syns vi skal følge reglene som er satt opp, og ikke ta med filmer som ligger på 26 plass og videre nedover.

Det står ingen ting annet der, enn at hvis det ble mange nok lister med 50 favoritter skulle det sees på mulighetene for at det var nok filmer/stemmer for å lage en topp 250-liste.

 

EDIT2: Kjempeflott at du tar på deg jobben med videre kåring BreezerBoyToy. Blir absolutt stas med flere av dem.

Endret av Labraxas
Lenke til kommentar

Skjønner hva du mener, men er fortsatt uenig. Om topp 50 lister skal telle uavhengig av om flertallet poster 25 eller 50-lister ser jeg ikke poenget med å verken skrive at folk skal poste topp 25 liste i reglene eller skrive om mange nok poster topp 50 lister så går vi over til topp 250.

 

edit. Så lenge det ennå er topp 100 liste så synes jeg vi skal bruke topp 25, om det blir topp 250 så er det jo greit nok at vi bruker topp 50, gitt at alle får tid til å endre listen sin.

 

edit2. Angående det at topp 50 posterne mister flere av sine favoritter. Det er vel trolig at de fleste som har postet sin topp 25 liste, inkludert meg selv, også har mange favoritter de ikke får gitt poeng til?

Endret av Jonas2k
Lenke til kommentar

Ja jeg kunne også listet opp langt flere favoritter enn 50, men jeg ser absolutt fordelene med å sette streken et sted, med tanke på arbeidsmengde. Men hvis du/andre sitter inne med flere favoritter utover 25, så har man jo nå en gylden mulighet frem til onsdagen til å få talt opp imot 50 av sine favoritter.

 

Jeg lager vel en del krøll her nå, med mitt ønske om de 50. Men saken er den at jeg egentlig ikke klarer å se at noen kan føle seg tråkket på tærne. Når ens øverste favoritter uansett får like mange poeng, enten det er en topp 50- eller topp 25-liste en har laget. Og da en nå itillegg har fått utvidet frist frem til onsdag på eventuelt å liste opp noen flere favoritter.

 

EDIT: La til no' småtteri. Og flyttet en å

Endret av Labraxas
Lenke til kommentar

Jeg syns det blir mye unødvendig krøll med å plutselig skal ta hensyn til mindretallet sine topp 50 lister. Flertallet har postet topp 25 lister, noen få har postet topp 50 og enda færre har postet topp 100. Kjører man med kun topp 25 gjeldene blir det jo like betingelser for alle utenom de to(?) som postet topp 4/10.

Lenke til kommentar

Jeg mener at det at det er et mindretall er uvesentlig. Alle får talt opp sine 4/10/25/50 favoritter om vi går for å telle ned til 50. plass. Alle har frem til onsdagen på å få listet opp så mange som 50 favoritter (om en sitter inne med fler enn dem som er postet).

Greit de som postet topp 100 liste for jo da ikke telt opp alle sine 100, men det tror jeg nok heller ikke de som laget topp 100 forventet, siden det aldri har vært snakk om topp 100. Men topp 50 ble det snakket mye om, og på bakgrunn av dette, vil jeg tro at de fleste av oss som poste 50 filmer hadde forventninger om at disse ville bli talt.

Lenke til kommentar

Hehe, nei vi står hardt på vårt vi to, så det ser mørkt ut for noen enighet mellom oss. (Om vi ikke drar klisjeen med at 'vi får være enige om å være uenige' da, hehe.)

 

 

Jeg ser at det nå kanskje kan bli snaut med tid på å få lagt til disse eventuelle ekstra favorittene. Men med det poengsystemet det har vært snakk om, er ikke rangeringen så viktig som det å ha ens favoritter på listen, så det burde være tid til å få "kastet" noen favoritter inn på lista.

 

Å telle flertallets røst er jo noe som har vært brukt mye opp igjennom som et verktøy for å ta pulsen på folks meninger. Så en poll er jo absolutt noe som kunne vært benyttet. Men etter klokken 18 i morgen blir det ihvertfall snaut med tid på å eventuelt oppdater listen sin før onsdagen.

Men jeg må si jeg føler litt på det at Era Vulgaris skal belemres med det å lage en poll.

Og jeg føler litt på det at selv om jeg vel egentlig tror at jeg taler saken til "flesteparten" av de 13 som har laget lister med 50 favoritter (det er kun Crinderman av disse som helt konkret har sagt at han er enig). Så føler jeg at denne diskusjonen står som en kjepp i hjulet for arbeidet som har vært lagt ned i, og kommer til å bli lagt ned i, denne listen.

Jeg mener fortsatt at det var tilstrekkelig snakk om topp 50-lister før denne kåringen, til at det var naturlig å anta at 50 favoritter ville bli talt. Jeg forstår fortsatt ikke hvorfor en føler det som et problem at 50 blir talt, da alle filmene øverst på lista blir talt med samme tyngde.

Men jeg er her og nå for, at de får være opp til Era Vulgaris om det gåes for å sette opp en poll, eller hva annet det måtte gåes får. Era Vulgaris gjør jobben, så fra denne kanten blir det valget som taes, fult og helt respektert.

 

EDIT: Endret et verb. Og la til en konsonant.

Endret av Labraxas
Lenke til kommentar

Tidspunktet var bare et forslag, så om det blir i morgen klokken tolv for den saks skyld er forsåvidt hipp som happ for min del.

Poenget er ikke det at jeg er "redd" mine topp 25 ikke skal telles nok, det er mer at de som har postet 25 lister ikke påvirker listen like mye som de som postet 50.

Om folk virkelig hadde lyst på en topp 250 liste så hadde de vel postet topp 50 liste. Sånn jeg ser det tyder det på at folk vil ha en topp 100 liste.

Uansett så er jeg også enig i at Era Vulgaris får avgjøre også blir det siste ordet.

Lenke til kommentar

Litt sent svar fra min side, men det virker som om det mest fornuftige kanskje er å telle 50 fra hver bruker, ta kontakt med folk over PM (noen må gjerne hjelpe til her), og utsette fristen til helgen. Det blir litt mye rot her nå, men om det resulterer i en liste som er litt mer variert og interessant synes jeg vel egentlig at det er verdt det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...