Gå til innhold

Interesse for en ny kåring av Diskusjon.no's beste filmer?


Greysteel

  

27 stemmer

  1. 1. Hva slags kåring ønsker du?

    • Topp 250
      12
    • Topp 100
      12
    • Sjanger-/temakåring
      3
    • Jeg ønsker ingen nye kåringer
      0


Anbefalte innlegg

Det har nå gått over et år siden vi forrige gang kåret forumbrukernes 100 beste filmer, og enkelte mener derfor at det er på tide å gjøre dette på nytt. Hvordan er egentlig interessen for dette blant filmfolket? Er det aktuelt med en ny kåring nå? Bør vi forsøke noe nytt? Både i 2009 og 2010 kåret vi topp 100, er det interessant (og gjennomførbart) med en kåring av så mye som 250 filmer? Bør vi i stedet ta fatt på sjanger- eller temakåringer igjen?

 

Selv er jeg mest interessert i å forsøke å få til en kåring av brukernes 250 beste filmer. Hvis man i utgangspunktet nominerer 50 filmer hver, setter opp et fornuftig poengsystem og dessuten gir kåringen relativt lang tid, tror jeg at vi kan få til en langt mer spennende og variert liste enn det vi har sett i topp 100-kåringene.

 

Alle eventuelle inspill er velkomne. :)

Endret av Era Vulgaris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan vurderer man kortfilmer og miniserier (ala Dekalog, Berlin Alexanderplatz)? Er disse lov å ta med?

Jeg synes nok at både miniserier og kortfilmer bør tillater. Tror det har blitt gjort sånn i de tidligere kåringene også.

 

Jeg stemmer for topp 100, men synes 50 filmer hver høres litt mye ut. Da synes jeg 20 ville vært bedre.. Jeg tror jeg ville hatt med kortfilmer og miniserier..

Om man tar utgangspunkt i at folk nominerer 50 filmer, er det jo relativt uproblematisk om enkelte brukere nominerer færre om de ikke klarer å sette opp en liste på hele 50 titler. Det ville vært litt merkelig å diskvalifisere en liste med f.eks. 30 titler, synes jeg. Om vi ender opp med en kåring av topp 100, blir det vel mest naturlig å nominere 20-30 filmer hver.

Lenke til kommentar

Hadde jo vært moro med en ny topp-liste. Jeg er veldig for å øke antall filmer til 250, det blir rom for et langt større mangfold i lista da. Femti filmer fra hver bruker høres fornuftig ut for en topp 250-liste. Det blir også mindre smertefullt å skjære favorittene ned til femti, enn til tjue.

Angående det at det kan være vanskelig å rangere så mange som 50 filmer. Så avhenger dette veldig av hvordan filmene nedover lista blir vektlagt med poeng. Klart blir filmene gitt fra 1 til 50 poeng har rangeringen veldig mye å si. Men om man går for å gi fra, la oss si, 25 til 75 poeng får rangeringen langt mindre å si. Og da blir det ikke farlig om en film havner på 46. eller 47. plass. På en personlig topp 50-liste er vel alle mer eller mindre favoritter uansett, så jeg synes poengene bør gis slik at rangeringen ikke får for mye å si.

 

Vi har vel vært innom de fleste sjangere unntatt sci-fi, om jeg husker rett. Så dette er en sjanger vi som forum bør klare å stable opp en liste over, på sikt.

Vi lagde vel aldri en liste over beste norske filmer heller, gjorde vi det da? Så dette er vel også en liste vi må få laget oss, etter hvert.

Endret av Labraxas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synest klart det hadde vore moroast med 250 filmar totalt, men som mange andre nemner i tråden, så blir det veldig vanskeleg å plassere filmane i riktig rekkefølgje viss det blir for mange. Så ei liste der alle plasserar dei 20-30 favorittfilmane sine stemmer eg for. Frå 31-50 kan det bli veldig unøyaktig over kva filmar som skal rangerast over dei andre. Synest dette er litt enklare på 20-30, sjølv om det faktisk er vanskeleg nok i seg sjølv det òg :p

Lenke til kommentar

Det er nok viktig, som Labraxas sier, å lage et poengsystem som ikke gjør at rangeringen får alt for mye å si. Poengfordelingen mellom f.eks. nr 21 og 50 på lista bør være slik at plasseringen ikke er så veldig viktig, så kan man heller la plasseringen telle litt mer mot toppen av lista. De fleste synes vel at de øverste filmene er enklere å rangere enn de nederste, så å belønne topplasseringene litt synes jeg virker fornuftig.

 

Ellers forstår jeg selvsagt at mange mener at vi kanskje bør gå for topp 100, men disse listene blir jo fort veldig forutsigbare og like fra år til år. Kan det ikke være morsomt å sette sammen enn liste som virkelig får frem litt variasjon og bredde?

Endret av Era Vulgaris
Lenke til kommentar

Forrige kåring gle forbi meg så er absolutt gira på en ny nå.

 

Foreslår at vi hiver ut 50 filmer hver, og går i utgangspunktet for en topp 100 liste. Derretter ser vi på sikt om det lønner seg å utvide til 250. Det bør etter min mening i hvert fall komme 40 bidrag om en 250 kåring skal la seg gjøre.

 

Uansett, det er vel bare å gunne på er det ikke? Denne diskusjonen kan like gjerne tas opp i kåringstråden.

 

Var det noen som var gira på å opprette tråd forresten? Hvis ikke kan jeg gjøre det.

Endret av Lawliet
Lenke til kommentar

Hadde vore kjempemessig å fått til ei ny kåring!

 

I utgongspunktet tenkjer eg ei topp 100 liste. Eg hugsar i fjor då blant anna Crank 2 var 1 poeng eller noko unna å kome på topp 100 lista. Kanskje det hadde vore ein ide at filmane måtte ha stemmer frå 2 personar for å kunne kome på lista. For å unngå eventuelle "tullelister" (ikkje meininga å hengje ut Crank 2 spesielt, då eg faktisk ikkje har sett den).

 

Men om nok personar stemmer kan eg godt sjå føre meg ei topp 250 liste.

Eg tenkjer i utgongspunktet at det vil vere greit å nominere rundt 25 filmar til ei topp 100 lista og gjerne 50 til ei topp 250 liste.

Lenke til kommentar

Foreslår at vi hiver ut 50 filmer hver, og går i utgangspunktet for en topp 100 liste. Derretter ser vi på sikt om det lønner seg å utvide til 250. Det bør etter min mening i hvert fall komme 40 bidrag om en 250 kåring skal la seg gjøre.

Det kunne fungert, men det virker som om de fleste som ønsker å gå for topp 100 synes at 50 nominasjoner er for mye.

 

Var det noen som var gira på å opprette tråd forresten? Hvis ikke kan jeg gjøre det.

Nå er fordelingen mellom topp 100 og topp 250 veldig jevn, så det er kanskje smart å vente et par dager og se hva som skjer før man begynner med selve kåringen? Jeg oppretter gjerne selve kåringstråden også.

 

Eg tenkjer i utgongspunktet at det vil vere greit å nominere rundt 25 filmar til ei topp 100 lista og gjerne 50 til ei topp 250 liste.

Enig, jeg tror også det vil være greit å øke antall nominasjoner litt ved en eventuell topp 100-liste.

Endret av Era Vulgaris
Lenke til kommentar

 

Var det noen som var gira på å opprette tråd forresten? Hvis ikke kan jeg gjøre det.

Nå er fordelingen mellom topp 100 og topp 250 veldig jevn, så det er kanskje smart å vente et par dager og se hva som skjer før man begynner med selve kåringen? Jeg oppretter gjerne selve kåringstråden også.

 

Den er grei, men poenget mitt var vel egentlig at vi ikke kan forutse hvilken deltagelse vi får. Om det bare kommer 20+- lister så vil kanskje alle få sin topp 5 med på en eventuell topp 250 liste. Det er ikke kult. Jeg sier derfor at vi bare setter i gang kåringen for så å se hvor mange bidrag som kommer og derretter evaluerer vi om det lar seg gjøre med en 250 liste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...