Gå til innhold

Arv som inntekt?


Smeek

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har arvet en del penger etter min far som vart satt på min mor med tanke på formue skatt osv. Nå da jeg blir 18 år får jeg ta ut litt av det og er litt usikker men tror kanskje alt blir sett over på meg. Hvis ikke det blir sett over på meg da jeg er 18 år, vil det vertfall bli sett over på meg da jeg blir 20 år , siden jeg vil få fulle rett på dem da. Så ettersom det blir sett på som arv da moren min hadde det på seg, vil det da bli som inntekt da jeg "tar over pengene"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Arveoppgjøret er allerede gjennomført. Skattemessig har du ikke arvet noen-ting-som-helst.

 

Overføres penger til deg er dette en pengegave, og skal beskattes iht. dette. Eksempelvis er gaver inntil 0,5G hvert år avgiftsfri, men når du nevner formuesskatt som en årsak til hvorfor beløpet ble overført til din mor, og ikke deg direkte, så er 0,5G marginalt av det beløpet det tydeligvis gjelder.

 

Jeg tenker det derav er relevant å overføre alt i one-go.

For hver giver - når mottaker er barn av giver - er beløp inntil 470 000 fritatt for beskatning, de neste 330 000 ilegges arveavgift på 6% og overskyttende skattlegges med 10%. Beløpsgrensene gjelder uvilkårlig av år. Eksempelvis; din mor kan ikke overføre 470 000 til deg både i år og i neste år; dersom dette gjøres vil de første 470 000 være skattefritt, mens 330 000 skattlegges 6 % og de resterende 140 000 skattlegges 10 %.

Lenke til kommentar

Jeg regner med din mor sitter i uskifte, hun forvalter da din farsarv til hun eller dere velger/må skifte. Mest vanlig her er hvis hun gifter seg på nytt, eller hun faller fra.

Når det engang skal skiftes og det er feks fast eiendom inne i bildet (som du/dere vil beholde), kan det være lurt å a) Ha litt å gå på mtp fribeløp fra farsarven din og b)Ha en reserve til å kunne betale arveavgift på dette.

Men dette blir vel litt utenom det du spurte om, men ønsker å poengtere at hvis din mor sitter i uskifte, er altså ikke arveoppgjøret for din far foretatt, jeg blir litt usikker når du sier at du har arvet litt penger som ble satt på din mors konto mtp formueskatt, stipender, overformynderiet etc. Det som er viktig her er vel hva som sto/står på arvemeldingsskjema dere sendte til skatteetaten, med noen forbehold, ikke all "skatteplanlegging" er lovelig, ihvertfall ikke hvis noen har mottatt stipender/stønader eller andre offentlig midler som beregnes utifra inntekt/formue.

 

Så før vi fortsetter ønsker jeg å vite om din mor sitter i uskifte eller ikke, og isåfall hva du mener med at du har arvet penger, itillegg kan det værre greit å vite om det finnes særkullsbarn, dvs om du har halv søsken, og om dette er med annen mor eller far.

 

For å svare konkret på spørsmålet du stiller : Nei, en overførsel fra din mor er ikke inntekt, det er en gave (med mindre noe annet dokumenteres/meldes inn, type arvemelding for forskudd på arv etc)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...