Gå til innhold

ICE, er det så treigt?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har for en mnd siden bestilt ICE bredbånd, da det var på tilbud, halv pris i 7 mnd! Men opplever nå at det er utrolig treigt, sjekka hastigheten på itavisen.no, og fikk opp 0,04 mb/s, er det noen som har samme problem? Dette er uansett tid på døgnet! Når jeg ringte ICE sa de bare at jeg måtte vente til neste mnd da kvota starta på nytt, som er på 6 MB, denne starta vel rundt 1. Men rundt den 3-4 var det like treigt igjen! Alt jeg bruker nettet til er vanlige ting som finn, facebook, betale regninger osv, så jeg kan umulig ha brukt opp alt så fort! Har hørt at ICE generelt er treigt og ganske dårlig nå nylig, men så utrolig treigt kan det da ikke være.. må jo finnes en måte å ordne det på! Akkurat nå kommer jeg ikke inn på nettbanken, og det tar omtrent 2 min å komme inn på google! Noen som har noen ideer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal være så sinte på Ice. Jeg synes Ice leverer en bra løsning jeg. Selvom hastigheten kanskje ikke er like bra som 3G fra telenor eller netcom der de har dekning, så leverer ice fortsatt jevnt "brukbar" hastighet, har dekning nesten overalt, og dette knuser fortsatt telenor og netcom der de ikke kan levere HSDPA. Dessuten kan man bruke retningsantenne med ice sin løsning for å forbedre signalet, noe man i utgangspunktet ikke kan med netcoms eller telenors løsninger uten å bryte lovene for sendeeffekt.

 

Jeg tror at de som sliter med hastighet på ice er de som bruker det i områder med dårlig dekning, eller de som har brukt opp kvoten.

 

Jeg har av og til opplevd at hastigheten er elendig (~0.08Mbit) en liten stund etter at ruteren har blitt slått på, men når jeg lar ruteren stå på en stund, kommer den etter en stund opp på hastigheten den skal ha. Hva dette kommer av, vet jeg ikke, men det kan kanskje være at modemet kobler seg til en sender med dårlig signal før det går opp for det at det er en bedre sender i rekkevidde.

 

Selv får jeg rundt 0.8-1.2Mbit nedlastning i gjennomsnitt på ice, noe jeg synes er helt ok for en mobil bredbåndstjeneste. På netcom kan jeg få alt fra 0.6-6Mbit, men dekningen er ikke i nærheten like god som på ice, og jeg mener at sålenge en mobil internettjeneste kan oppnå minst ~600kbit, så er dette "godt nok" for meg, og alt utover dette er bare en ekstra bonus. Derfor foretrekker jeg ice fremfor netcom/telenor selvom hastigheten på ice ofte er tregere der begge har dekning.

 

Mine råd er:

 

- Sjekk dekningen, hvis Ice har dårlig dekning der du bruker det, kan du ikke forvente noe bra hastighet. Hvis Ice ikke har dekning, tviler jeg på at deres konkurrenter kan levere noe bedre alternativ.

 

- Skaff den trådløse ruteren til ice, da denne har bedre rekkevidde og kan plasseres i vinduer med bedre dekning. Ikke forvent å få noe bra signal hvis du sitter i en kjeller med USB-modemet.

 

- Mange glemmer hva slags tjeneste dette egentlig er. Husk også at dette er en "mobil" bredbåndstjeneste, ikke en fast internettlinje, og har derfor begrensning på hvor mye du kan laste ned. Det er ikke i utgangspunktet tiltenkt fast hjemmebruk, selvom noen bruker det fast. Man bruker ikke en batteridrevet lommelykt til å belyse stuen med hjemme hvis man har stikkontakter, lommelykten brukes der strøm ikke er tilgjengelig. Samme gjelder mobilt bredbånd, du bruker det der du ikke har fast nett, og når du har brukt opp kvoten, er det det samme som å ha brukt opp batteriene i lykten.

Jeg vil likevel påstå at ice leverer mer "solid" utstyr for fast bruk enn sine konkurrenter.

 

- Hvis dekningsforholdene er vanskelige, bestill en retningsantenne fra ice og monter den utendørs mot en av senderene til ice, da får du optimal hastighet.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor alle skal være så sinte på Ice. Jeg synes Ice leverer en bra løsning jeg. Selvom hastigheten kanskje ikke er like bra som 3G fra telenor eller netcom der de har dekning, så leverer ice fortsatt jevnt "brukbar" hastighet, har dekning nesten overalt, og dette knuser fortsatt telenor og netcom der de ikke kan levere HSDPA. Dessuten kan man bruke retningsantenne med ice sin løsning for å forbedre signalet, noe man i utgangspunktet ikke kan med netcoms eller telenors løsninger uten å bryte lovene for sendeeffekt.

 

Jeg tror at de som sliter med hastighet på ice er de som bruker det i områder med dårlig dekning, eller de som har brukt opp kvoten.

 

Jeg har av og til opplevd at hastigheten er elendig (~0.08Mbit) en liten stund etter at ruteren har blitt slått på, men når jeg lar ruteren stå på en stund, kommer den etter en stund opp på hastigheten den skal ha. Hva dette kommer av, vet jeg ikke, men det kan kanskje være at modemet kobler seg til en sender med dårlig signal før det går opp for det at det er en bedre sender i rekkevidde.

 

Selv får jeg rundt 0.8-1.2Mbit nedlastning i gjennomsnitt på ice, noe jeg synes er helt ok for en mobil bredbåndstjeneste. På netcom kan jeg få alt fra 0.6-6Mbit, men dekningen er ikke i nærheten like god som på ice, og jeg mener at sålenge en mobil internettjeneste kan oppnå minst ~600kbit, så er dette "godt nok" for meg, og alt utover dette er bare en ekstra bonus. Derfor foretrekker jeg ice fremfor netcom/telenor selvom hastigheten på ice ofte er tregere der begge har dekning.

 

Mine råd er:

 

- Sjekk dekningen, hvis Ice har dårlig dekning der du bruker det, kan du ikke forvente noe bra hastighet. Hvis Ice ikke har dekning, tviler jeg på at deres konkurrenter kan levere noe bedre alternativ.

 

- Skaff den trådløse ruteren til ice, da denne har bedre rekkevidde og kan plasseres i vinduer med bedre dekning. Ikke forvent å få noe bra signal hvis du sitter i en kjeller med USB-modemet.

 

- Mange glemmer hva slags tjeneste dette egentlig er. Husk også at dette er en "mobil" bredbåndstjeneste, ikke en fast internettlinje, og har derfor begrensning på hvor mye du kan laste ned. Det er ikke i utgangspunktet tiltenkt fast hjemmebruk, selvom noen bruker det fast. Man bruker ikke en batteridrevet lommelykt til å belyse stuen med hjemme hvis man har stikkontakter, lommelykten brukes der strøm ikke er tilgjengelig. Samme gjelder mobilt bredbånd, du bruker det der du ikke har fast nett, og når du har brukt opp kvoten, er det det samme som å ha brukt opp batteriene i lykten.

Jeg vil likevel påstå at ice leverer mer "solid" utstyr for fast bruk enn sine konkurrenter.

 

- Hvis dekningsforholdene er vanskelige, bestill en retningsantenne fra ice og monter den utendørs mot en av senderene til ice, da får du optimal hastighet.

 

 

Område kan det umulig være, i og med at jeg har flyttet den 3 ganger nå, forskjellige steder, Jessheim, Oslo og Asker, og alle stedene er like dårlige:s Jeg har den trådløse ruteren, har på alle antennene og den står i vinduet i 2. etasje! Har ringt ICE, og de sier dekningen her ikke skal være noe problem. Prøvd å koble i nettkabelen da blir det bittelitt bedre men likevel ikke nok til at jeg kommer inn på noe som helst! Denne mnden har jeg ikke lastet ned noen ting, har nesten ikke vært hjemme! Ganske irriterende, for nå må jeg dra på biblioteket for å betale regninger, når jeg egentlig skulle hatt nett!

 

Og en annen ting.. for en stund tilbake når jeg fortsatt bodde hos faren min, hadde han akkurat det samme nettet fra ICE som jeg har nå, da satt jeg, han og kjæresten min på nett samtidig, og det var laaaangt ifra så treigt, mens nå bruker jeg bare en pc:s

Lenke til kommentar

Logg deg inn på kundesidene og sjekk hvor mye du har brukt av kvoten din. Har du brukt opp kvoten din så struper de hastigheten din til maks 200 kb/s.

 

Når jeg har brukt opp kvoten min tidligere så har hastigheten min alltid lagt stabilt på 200 kb/s. Men de siste dagene i november opplevde jeg at jeg bare fikk 100 kb/s etter å ha brukt opp kvoten min.

 

Et lite tips når du har brukt opp kvoten din er å bruke Opera sin turbofunksjon slik at du ikke overfører så mye data ved vanlig nettsurfing. Bruk også adblock, flashblock osv. for å redusere trafikkmengden ytterligere.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvordan noen kan kjøpe et abonnement fra ICE og så gå ut fra at man kan sitte og se på HD-video uten problemer... Ikke at TS har gjort det, åpenbart...

Det er fordi slike løsninger blir markedsført uten at begrensningene nevnes så høyt. De er nevnt. Med liten skrift...

Folk flest tenker at bredbånd er bredbånd og ser kun på maksfarta. Det er ikke rart at det er mange som brenner seg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...