Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Egenkapital kan brukes til?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis man har penger på en BSU-konto og bruker disse til å kjøpe leilighet, er det noen restriksjoner på hva man kan bruke pengene til: Sparebeløpet kan kun brukes til kjøp av bolig eller nedbetaling av boliglån. Hvis pengene brukes på noe annet, må den samlede skattefordel som er oppnådd gjennom hele spareperioden (potensielt kr 30 000), tilbakebetales ved neste skatteoppgjør. (Sitat Wikipedia.)

 

Men, med de beløpene man kan spare i BSU-ordningen er så pass lave sammenlignet med hva en leilighet koster, så det skal godt gjøres å få noe til overs. Man må ha penger eller lån i tillegg, og dermed kan man trygt gå ut fra at alle BSU-pengene er gått med til det formålet de skal brukes til, og eventuelle penger man har til overs, også penger som er lånt som "vanlig" boliglån med sikkerhet i boligen, kan brukes til hva man vil. Og noe av det lureste man kan bruke dem til er sannsynligvis å betale ned dyre forbrukslån uten sikkerhet, hvis man har sånt noe.

Lenke til kommentar

Alright =)

 

Det jeg mener er.

 

visst jeg skal ha et lån på 1 450 000 kr så må jeg ha 145 000kr i egenkapital, å la oss si at jeg har spart opp 145 000kr selv for å ta et sånt lån, som da er en sikkerhet til banken om lånet jeg skal ha, dvs egenkapital, å etter leiligheten er kjøpt så vil jeg fremdeles ha de 145 000kr på konto, ikke på BSU, vil jeg da kunne bruke de til hva jeg vil?

 

 

Takk :new_woot:

Lenke til kommentar

Tror du må lære deg litt mer før du skal kjøpe noe. ;)

Egenkapital er det du betaler med egne penger i tillegg til det du låner.

 

Nja, det jeg har gjort er at jeg har lånt hele beløpet, sånn jeg slipper å låne f.eks litt av lånet og betale en del selv å ikke sitte igjen med noe penger.

Lenke til kommentar

Har du lånt penger allerede?

 

Egenkapitalen brukes ved kjøp av bosted. Dvs nesten det samme som at du går i butikken å kjøper en sjokolade for 10 kr. Da kan ikke disse 10 kronene brukes på noe annet. Det er vel logisk nok?

 

Son regel så er det også slik at man får bedre rentebetingelser hvis man har egenkapital eller skaffer en såkalt toppfinansiering gjennom Husbanken (f. eks).

 

Det kan også være at banken deler opp lånet i to, slik at du har lav rente på 90% av lånet mens en noe høyere rente på toppfinansieringen. Eller at renten er høyere på 100% belåningsgrad, enn ved 90%.

 

-B

Lenke til kommentar

Har du lånt penger allerede?

 

Egenkapitalen brukes ved kjøp av bosted. Dvs nesten det samme som at du går i butikken å kjøper en sjokolade for 10 kr. Da kan ikke disse 10 kronene brukes på noe annet. Det er vel logisk nok?

 

Son regel så er det også slik at man får bedre rentebetingelser hvis man har egenkapital eller skaffer en såkalt toppfinansiering gjennom Husbanken (f. eks).

 

Det kan også være at banken deler opp lånet i to, slik at du har lav rente på 90% av lånet mens en noe høyere rente på toppfinansieringen. Eller at renten er høyere på 100% belåningsgrad, enn ved 90%.

 

-B

 

ja, lånet er på 1 450 000, for jeg låner hele beløpt til hva leiligheten koster, og da er 145k egenkapitalen på det lånet, (10% av beløpet jeg skal låne) banken skal vell ikke ha de 145k da? snakket med en som har mer erfaring av meg, han mente da på at de pengene kunne jeg bruke til å betale ned lånet eller fortsette å spare/bruke på ting til leiligheten.

Lenke til kommentar

ja, lånet er på 1 450 000, for jeg låner hele beløpt til hva leiligheten koster, og da er 145k egenkapitalen på det lånet, (10% av beløpet jeg skal låne) banken skal vell ikke ha de 145k da? snakket med en som har mer erfaring av meg, han mente da på at de pengene kunne jeg bruke til å betale ned lånet eller fortsette å spare/bruke på ting til leiligheten.

 

Navnet "egenkapital" sier jo litt om hva det egentlig er.

 

Normalt sett vil du da, hvis man holder diverse avgifter utenfor, stille med 10% av kapitalen for å kjøpe leiligheten selv (egenkapital) og så låne de resterende 90% av banken. Hvis banken derimot har lånt deg 100% av kjøpesummen uten å legge noen begrensninger for bruken av de 145.000 du har på "bok" kan du gjøre hva du vil med de pengene, men da er de ikke egenkapital.

 

Eneste er hvis pengene du har spart står på en BSU konto, da må du bruke disse til nedbetaling av lånet hvis ikke må du betale tilbake skattefradraget du har fått ved å spare i BSU

Lenke til kommentar

ja, lånet er på 1 450 000, for jeg låner hele beløpt til hva leiligheten koster, og da er 145k egenkapitalen på det lånet, (10% av beløpet jeg skal låne) banken skal vell ikke ha de 145k da? snakket med en som har mer erfaring av meg, han mente da på at de pengene kunne jeg bruke til å betale ned lånet eller fortsette å spare/bruke på ting til leiligheten.

 

Navnet "egenkapital" sier jo litt om hva det egentlig er.

 

Normalt sett vil du da, hvis man holder diverse avgifter utenfor, stille med 10% av kapitalen for å kjøpe leiligheten selv (egenkapital) og så låne de resterende 90% av banken. Hvis banken derimot har lånt deg 100% av kjøpesummen uten å legge noen begrensninger for bruken av de 145.000 du har på "bok" kan du gjøre hva du vil med de pengene, men da er de ikke egenkapital.

 

Eneste er hvis pengene du har spart står på en BSU konto, da må du bruke disse til nedbetaling av lånet hvis ikke må du betale tilbake skattefradraget du har fått ved å spare i BSU

 

aah, okey :) har nettopp fått spart det opp, hovudgrunnen til det var for å slippe å ha kausjonist =)

Lenke til kommentar

Det var da ganske merkelig at banken ga 100% lån, for de har jo ingen sikkerhetsgrense via verdien av bolig på denne måten. De 10% dine kan du jo kaste ut av vinduet for den del, så banken er jo ikke sikret med en liten 'buffer' på sikkerhet i bolig slik det kan virke som det er blitt gjort her.

 

jeg fikk låne hele beløpet, men måtte spare 10 % av beløpet jeg lånte.

Lenke til kommentar

jeg fikk låne hele beløpet, men måtte spare 10 % av beløpet jeg lånte.

Høres rart ut. Kanskje du skulle spørre banken om de har noen spesielle betingelser/krav ang. disse oppsparte pengene.

 

Tror jeg må det, ganske greit å vite siden man da kan planlegge litt mer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...