Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Er vold løsningen?


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en rolig oppvekst med tilstedeværende foreldre og gode venner. Jeg har aldri vært i en ordentlig slosskamp. Allikevel tror jeg at jeg vil anse umiddelbar vold som beste løsning i følgende scenarioer. Er det feil? Gi meg gjerne bedre forslag på løsning.

 

Alle har vel sett filmen "Sønner", der to gutter stopper en pedofil med makt. Er det feil? Hadde jeg funnet ut at en jeg kjente var barnemishandler, ville min umiddelbare løsning være å møte opp personlig hos vedkommende og sørge for han sluttet.

 

Jeg grubler titt og ofte på hva jeg ville gjort hvis jeg ser en dame bli voldtatt, og jeg er eneste person i nærheten. Det er selvsagt at jeg foretar meg noe, men hva er det? Skal jeg ringe politiet og løpe min vei? Skal jeg finne et våpen (en stor stein e.l.), liste meg opp til dem, og angripe personen? Skal jeg skrike "HEI!!!!!" og løpe mot vedkommende? Hva hvis han er bevæpnet? Hva hvis han er bevæpnet, og jeg klarer å avvæpne ham. Skal jeg gyve løs på ham? Jeg vil si at det mest naturlige var å se an personen(er han større enn meg? Ser han ut som en som kan være bevæpnet?), og angripe hvis jeg har en stor sjanse for å vinne. Fortrinnsvis med ett eller annet våpen. Jeg ser for meg at jeg ikke ville stoppet å slå selv om han falt i bakken. Voldtekt er bare ikke greit.

 

En annen ting; se for deg at du er på byen med kjæresten(du er gutt, kjæresten jente). En ekkel type går bort til henne mens du er borte(på do e.l.), og han går ikke bort når hun ber henne om det. Du kommer ut og ser dette. Skal man slå først og stille spørsmål etterpå? Endrer det seg om det er på et utested kontra på gaten? Jeg har avtalt med samboeren at hun skal slå med knyttet neve i nesen på vedkommende, og sparke ham i skrittet. Hun slår hardt nok til å briste nesen, og han går nok i bakken om hun kneer ham. Jeg kan ikke se for meg at hun ville komme i nevneverdige problemer av det, mtp at han er fysisk overlegen. Slår gutten tilbake, har jo jeg(og alle andre mannfolk) fritt løyve på å grisebanke fyren til han ikke klarer å gå. Man slår bare ikke jenter.

 

 

Kom gjerne med andre scenarioer der vold er/ikke er løsningen.

 

Postet av anonym: 97179780f3691e9e667091f7950fbcb6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike jeg ser det så kan vold være løsningen. Jeg har vært i slosskamp med mobbere, men jeg fikk nok, og jeg fryktet for mitt liv, og da var det rettferdig selvforsvar.

 

Jeg mener at ingen mennesker har overhode noen rett for å påtvinge seg andre fysisk uten deres godkjenning. Dette ser jeg på som å begrense friheten til andre, som er det motsatte av hva Norge står for.

 

Hvis jeg ser en voldteksmann så ringer jeg politet, hvis han jeg ikke ser noe våpen så skriker jeg ut.

 

I ditt andre scenario tror jeg at jeg bare ville bedt han om å holde seg unna, hvis ikke hadde jeg hentet dørvakten, men hvis han hadde bloitt voldelig så hadde jeg forsvart meg og min kjæreste.

Lenke til kommentar

Hovedregelen er at vold er aldri løsningen. Jeg personlig hater vold som "løsning" på problemer/situasjoner. Jeg ville likevel ikke hatt et sekund dårlig samvittighet, om jeg så skjærte hodet av en fyr som hadde prøvd å voldta kjæresten min.

 

Vold som nødvendig selvforsvar er tillatt ifølge loven, noe jeg synes er riktig. Vold som nødvendig virkemiddel for å stoppe et pågående overgrep er nok heller ingen synd, selv om kanskje ikke loven sier det er greit. Du ville nok uansett neppe blitt straffet, så lenge du ikke påførte unødvendig skade på overgriperen. Men tror ikke noen tilfeller kan rettferdiggjøre at man maler asfalten med hjernefarge.:)

Lenke til kommentar

Hva skjedde med mobberne? Har aldri vært borti noen som har blitt så kraftig mobbet at det har vært fare for legemsbeskadigelse.

 

 

Jeg har vært i den andre situasjonen selv. Da var jeg riktignok full. Jeg og samboeren skulle ut i Oslo, og gikk fra toget mot utestedet. På vei oppover, på stasjonen, gikk en fyr bort til gruppen og holdt rundt henne(mens de gikk). Jeg gikk bak, med en kompis, og "løste verdensproblemer". Vi var i en relativt opphetet diskusjon, og synet av dette tilfeldige mannfolket som holdt rundt min kjære, fikk meg til å se rødt. Jeg spurtet de få meterene frem til gruppen, og dro vedkommende unna med all styrken jeg hadde. Han gikk nesten på trynet. Gruppen stoppet opp, og jeg sto og så på tullingen til han ble borte. Han sa ingenting, bare smøg seg bort.

 

Jeg fikk beskjed av en kamerat at han var en veldig sketchy-looking narkoman som ville kjøpe dop, og at de synes det var sykt at jeg turte å kaste ham bort. Jeg ser ikke den. Samboeren min veier halvparten av det jeg gjør, og har ingenting å stille opp med mot en dopet, fullvoksen mann. Det er vel min plikt å forsvare henne?

 

Jeg ville gjort det samme igjen.

 

Ville du risikert liv og helse for å redde en jente som blir voltatt?

 

Postet av anonym: 97179780f3691e9e667091f7950fbcb6

Lenke til kommentar

Hovedregelen er at vold er aldri løsningen. Jeg personlig hater vold som "løsning" på problemer/situasjoner. Jeg ville likevel ikke hatt et sekund dårlig samvittighet, om jeg så skjærte hodet av en fyr som hadde prøvd å voldta kjæresten min.

 

Vold som nødvendig selvforsvar er tillatt ifølge loven, noe jeg synes er riktig. Vold som nødvendig virkemiddel for å stoppe et pågående overgrep er nok heller ingen synd, selv om kanskje ikke loven sier det er greit. Du ville nok uansett neppe blitt straffet, så lenge du ikke påførte unødvendig skade på overgriperen. Men tror ikke noen tilfeller kan rettferdiggjøre at man maler asfalten med hjernefarge.:)

 

Kan du med hånden på hjertet si at du 100% sikkert hadde sluttet å sparke hvis du avbrøt en voldtekt? Hvis det var en venninne, søster, kjæreste, mor? Det kan ikke jeg.

 

Postet av anonym: 97179780f3691e9e667091f7950fbcb6

Lenke til kommentar

Hva skjedde med mobberne? Har aldri vært borti noen som har blitt så kraftig mobbet at det har vært fare for legemsbeskadigelse.

 

Ville du risikert liv og helse for å redde en jente som blir voltatt?

 

Postet av anonym: 97179780f3691e9e667091f7950fbcb6

 

Jeg brakk nesen hans, og en annen fikk bare blåveiser her og der.

 

Nei, jeg hadde ikke gjort det, med mindre jeg viste helt sikkert at jeg kunne vinne.

 

Kan du med hånden på hjertet si at du 100% sikkert hadde sluttet å sparke hvis du avbrøt en voldtekt? Hvis det var en venninne, søster, kjæreste, mor? Det kan ikke jeg.

 

Postet av anonym: 97179780f3691e9e667091f7950fbcb6

 

Ja, det kan jeg. Jeg har såpass kontroll.

Endret av Narimasu
Lenke til kommentar

Kan du med hånden på hjertet si at du 100% sikkert hadde sluttet å sparke hvis du avbrøt en voldtekt? Hvis det var en venninne, søster, kjæreste, mor? Det kan ikke jeg.

 

Postet av anonym: 97179780f3691e9e667091f7950fbcb6

Nei, jeg kan ikke si det 100%. Kan hende jeg hadde avstraffet ham litt, men jeg hadde nok ikke hentet en stor stein og laget tartarsmoothie av det stygge trynet hans.

 

Vil tro jeg hadde holdt meg unna handlinger som ga meg risiko for straff.

Lenke til kommentar

Hadde kjæresten min ligget i grøfta med en eller annen gris oppå seg, hadde nok ikke han klart å gå igjen. Jeg hadde ikke klart å leve med meg selv hvis jeg ikke hadde ødelagt livet hans i samme grad som han ødela kjærestens.

 

Hadde det vært en tilfeldig person, derimot, så er det ikke verdt det. Da holder det å redde henne.

 

Ville dere ringt politiet før dere gikk for å hjelpe? Gitt at personen er en svak narkoman, som du lett klarer å få dreisen på.

 

Postet av anonym: 97179780f3691e9e667091f7950fbcb6

Lenke til kommentar

Hadde kjæresten min ligget i grøfta med en eller annen gris oppå seg, hadde nok ikke han klart å gå igjen. Jeg hadde ikke klart å leve med meg selv hvis jeg ikke hadde ødelagt livet hans i samme grad som han ødela kjærestens.

Postet av anonym: 97179780f3691e9e667091f7950fbcb6

 

Jeg hadde ikke gjort mer enn det som var nødvendig. Hvis jeg ikke klarer å kontrollere meg, er jeg så mye forskjellig fra de som voldtar og ofte bruker vold mot andre uten selv forsvar?

 

 

Jeg ville ha ringt politet mens jeg løper bort og drar han vekk, også holder han fast til politet kommer.

Endret av Narimasu
Lenke til kommentar

Vold er alltid en løsning. En av mange.

 

Men det er ikke sikkert at det er den beste løsningen. Vold er for meg en god løsning hvis det er det som må til for å forhindre en handling som utføres i øyeblikket. Vold i hevnøyemed er også et løsning, men straks mer vanskelig å håndtere. Men jeg skulle gladelig slått hardt og lenge ovenfor en pedo som har voldtatt. Jeg skulle applaudert pårørende som tok knekken på ABB f.eks hvis det skulle skje i fremtiden.

Lenke til kommentar

I tilfelle voldtekt er det ikke et sekund å kaste bort. Voldtektsmannen forventer ikke forstyrrelser. De er vant til å være dominante og overlegne og voldtar for å pleie denne følelsen. Så jeg hadde løpt rett bort og sparket han over ende. Jeg er ikke helt sikker på hva jeg hadde gjort etterpå. Hvis jeg ikke kan identifiseres, ville jeg kanskje skadet ham så ille at han ikke er i stand til å flykte og så stukket av. Da hadde antakelig offeret ringt politiet, så får de rydde opp. Hvis det er en fare for at jeg ville måtte stå til ansvar for dette, hadde jeg enten sparket ham unna kvinnen og uskadeliggjort ham og holdt ham igjen før jeg ringte politiet, ellers ville jeg nøyd meg med å omøblere trynet hans og forlatt ham slik. Uansett ville jeg nok på et punkt gitt ham et så kraftig spark mellom beina at han hoster opp testiklene sine, bare for at straffen skal stå til forbrytelsen.

 

Ellers er det ofte greit å bruke vold når man føler seg truet. Som regel holder det å gjøre seg stor, være aggressiv og markere revir, men hvis den andre hannen ikke trekker seg unna, må man bruke vold.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...