Gå til innhold

Unge mannlige sjåfører bør ha alkolås, fartssperre og forbud mot å kjøre med passasjerer


Kakeshoma

Anbefalte innlegg

Det jeg mener er at det alltid vil kunne skje ulykker så lenge vi bare er mennesker, og som ung og uerfaren vil man være mer utsatt, at noen i tillegg gjør kunststykket å kjøre berusa eller idiot, kan man da ikke dra alle under en kam fordet..?

 

Så du anser midtrettverk som en dum ide? Fordi du da ikke kan kjøre forbi slik du vil? Siden det er noen "idioter" som havner i andre kjørefeltet i fryktelig feil tidspunkt.

 

"Dra alle over en kam"-argumentet kan være et gyldig argument, om det underbygges. Argumentet i seg selv er intetsigende, ref eksempel over.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Det jeg mener er at det alltid vil kunne skje ulykker så lenge vi bare er mennesker, og som ung og uerfaren vil man være mer utsatt, at noen i tillegg gjør kunststykket å kjøre berusa eller idiot, kan man da ikke dra alle under en kam fordet..?

 

 

Så du anser midtrettverk som en dum ide? Fordi du da ikke kan kjøre forbi slik du vil? Siden det er noen "idioter" som havner i andre kjørefeltet i fryktelig feil tidspunkt.

 

"Dra alle over en kam"-argumentet kan være et gyldig argument, om det underbygges. Argumentet i seg selv er intetsigende, ref eksempel over.

 

Jeg er ikke ute etter en krangel, men jeg er ikke innteresert i å bli kontrollert på den måten de kommer med forslag om..

 

Midtdeler begrenser ikke meg så mye at det gjør noe, men det kan fort begrense hastigheten på f.eks ambulanse/brannbil/politi i utrykkning..

 

Nå er vel møteulykker med dødsfall vanligere enn 18-25-årige gutter som kjører i fylla med døden som resultat, uten at jeg har noe annet enn mine egne tanker å refere til..

 

Hva med å faktisk bruke politiet til å kontrollere mer i helgene da?

Eller at de faktisk rykker ut og stopper den fyllekjøreren jeg ringte om for noen uker siden..?

 

Hvem gruppe ligger på topp når det kommer til fotoboksene da? Joda, menn over 45..

Hvem leder når det kommer til fyllekjøring? Det kan du svare på..

 

 

Edit: Hva gjelder midtdelere, så mener jeg det er en god midlertidig løsning da det kan settes opp fort på utsatte strekninger, men på lang sikt bør man nok tenke på en bedre/breiere vei med flere felter med sandfelle i midten i stedet..

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Jeg er ikke ute etter en krangel, men jeg er ikke innteresert i å bli kontrollert på den måten de kommer med forslag om..

 

Men du er villig til å kontrolleres mer av politi?

 

Midtdeler begrenser ikke meg så mye at det gjør noe, men det kan fort begrense hastigheten på f.eks ambulanse/brannbil/politi i utrykkning..

 

Derfor det også er et krav angående bredden på kanten, kryssningspunkt osv.

 

http://www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Vegnormaler (håndbok 17)

 

Nå er vel møteulykker med dødsfall vanligere enn 18-25-årige gutter som kjører i fylla med døden som resultat, uten at jeg har noe annet enn mine egne tanker å refere til..

 

Det kan så være. Allikevel har man altså statistikk på at 18-19,20-24 er ekstremt overrepresentert blant døde, hardt skadde og skadde.

 

Døde/pr aldersgruppe i forhold til 100%

jmo-awe-fig5.png

 

Hva med å faktisk bruke politiet til å kontrollere mer i helgene da?

 

Sett i mediene i det siste angående Oslo f.eks? Og politiet har da bedre ting til å ta seg tid til. F.eks fartskontroll på motorveiene får å få litt cash i kassa. Eller jage en narkoman fra sprøyta si.

 

Eller at de faktisk rykker ut og stopper den fyllekjøreren jeg ringte om for noen uker siden..?

 

Ingen dum i ide. Sparer kanskje et par døde pr år om de gidder å gjøre noe slikt. Men med tanke på politi så tviler jeg på at du skal håpe på noe slikt i nær fremtid. Lønsj/matpause eller vaktskifte er favorittunnskyldninger til onkel blå.

 

Hvem gruppe ligger på topp når det kommer til fotoboksene da? Joda, menn over 45..

Hvem leder når det kommer til fyllekjøring? Det kan du svare på..

 

Allikvel så er det de unge som dør. Og unge menn dør oftere. At eldre er noe bedre i adferden er det ingen som har hevdet. Men med tallene i bakkant så kan man faktisk si noe om hvor ofte de dør eller skader seg hardt. Og det er......langt mindre enn unge menn.

 

Edit: Hva gjelder midtdelere, så mener jeg det er en god midlertidig løsning da det kan settes opp fort på utsatte strekninger, men på lang sikt bør man nok tenke på en bedre/breiere vei med flere felter med sandfelle i midten i stedet..

 

Det er jeg ikke uenig i. Dog, men med politikere som sitter på penger som de tror er sine egne, så tror jeg nok du bør anse midtdelere som en permanent løsning. Du er nok i pensjonistenes rekker før det går slik du foreslår.

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg ikke skjønner og det er hvorfor dere er så fryktelig imot å prøve og redde livet til flere trafikanter. Midtdelere eller fartssperrer eller hva det nå måtte være er drastiske tiltak, men siden bilistene tydeligvis ikke klarer å ta vare på seg selv så har jeg full forståelse for at samfunnet kommer med slike tiltak.

Lenke til kommentar

Det er en ting jeg ikke skjønner og det er hvorfor dere er så fryktelig imot å prøve og redde livet til flere trafikanter. Midtdelere eller fartssperrer eller hva det nå måtte være er drastiske tiltak, men siden bilistene tydeligvis ikke klarer å ta vare på seg selv så har jeg full forståelse for at samfunnet kommer med slike tiltak.

 

Det er alltid en balansegang hvor det er flere intressenter som ikke bør totalt overkjøres uansett. Trafikk vil alltid medføre skade, takket være den menneskelige komponenten som ikke alltid kan forutsees. Ei heller kan teknikkens komponenter forutses til de fulle. Dessuten må man stikke fingeren i jorda og bli inneforstått at ressursene er ikke uendelige.

 

Men, man vet hva som hjelper. Bedre konstruksjon av veier og "hardware" som er mer tilgivelsesfull når ulykken er først ute. Bedre biler (nyere bilpark) vil f.eks drastisk kutte ned på døde og skadde (selv om noe av gevinsten blir tatt ut ved at farten blir litt høyere, risikoadferd blir litt større osv). Den andre er å fjerne risikomomenter hos føreren som man vet eksisterer. Men det må igjen balanseres opp imot paradokset at erfaring er nøkkelen til en bedre fører. Da har man to motstående interesser, unge menn Vs erfaring.

 

Unge menn. Det en bør da gjøre er å lage en læringskurve for unge menn (og unge kvinner som man kan se nærmer seg unge menn sin kjøremåte selv om de har et stykke opp) slik at de statistisk havner sjeldnere i de situasjonene en vet fører til døde og skadde. F.eks noe så banalt ved å senke forsikringspremien til unge førere hvis de installerer en ferdskriver i bilen.

 

En annen er nettopp det Bratli tar opp. Unge menns risikoadferd sammen med sine passasjerer på natten, og da spesielt i helgene.

Lenke til kommentar

Jeg tror at samme hvilket tiltak som iverksettes så vil de "unge" hyle urettferdig.

 

Jeg er ingen guttunge lenger men jeg kan skrive under på at jeg kjørte som en tulling når jeg var 18 og noen år etter. Ikke hadde jeg det minste peiling heller for den saks skyld.

Og det er nettopp det unge må innse, man blir ikke verdensmester av å ha stått på førerprøva.

Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke ute etter en krangel, men jeg er ikke innteresert i å bli kontrollert på den måten de kommer med forslag om..

 

Men du er villig til å kontrolleres mer av politi?

 

Midtdeler begrenser ikke meg så mye at det gjør noe, men det kan fort begrense hastigheten på f.eks ambulanse/brannbil/politi i utrykkning..

 

Derfor det også er et krav angående bredden på kanten, kryssningspunkt osv.

 

http://www.vegvesen.no/Fag/Publikasjoner/Vegnormaler (håndbok 17)

 

Nå er vel møteulykker med dødsfall vanligere enn 18-25-årige gutter som kjører i fylla med døden som resultat, uten at jeg har noe annet enn mine egne tanker å refere til..

 

Det kan så være. Allikevel har man altså statistikk på at 18-19,20-24 er ekstremt overrepresentert blant døde, hardt skadde og skadde.

 

Døde/pr aldersgruppe i forhold til 100%

jmo-awe-fig5.png

 

Hva med å faktisk bruke politiet til å kontrollere mer i helgene da?

 

Sett i mediene i det siste angående Oslo f.eks? Og politiet har da bedre ting til å ta seg tid til. F.eks fartskontroll på motorveiene får å få litt cash i kassa. Eller jage en narkoman fra sprøyta si.

 

Eller at de faktisk rykker ut og stopper den fyllekjøreren jeg ringte om for noen uker siden..?

 

Ingen dum i ide. Sparer kanskje et par døde pr år om de gidder å gjøre noe slikt. Men med tanke på politi så tviler jeg på at du skal håpe på noe slikt i nær fremtid. Lønsj/matpause eller vaktskifte er favorittunnskyldninger til onkel blå.

 

Hvem gruppe ligger på topp når det kommer til fotoboksene da? Joda, menn over 45..

Hvem leder når det kommer til fyllekjøring? Det kan du svare på..

 

Allikvel så er det de unge som dør. Og unge menn dør oftere. At eldre er noe bedre i adferden er det ingen som har hevdet. Men med tallene i bakkant så kan man faktisk si noe om hvor ofte de dør eller skader seg hardt. Og det er......langt mindre enn unge menn.

 

Edit: Hva gjelder midtdelere, så mener jeg det er en god midlertidig løsning da det kan settes opp fort på utsatte strekninger, men på lang sikt bør man nok tenke på en bedre/breiere vei med flere felter med sandfelle i midten i stedet..

 

Det er jeg ikke uenig i. Dog, men med politikere som sitter på penger som de tror er sine egne, så tror jeg nok du bør anse midtdelere som en permanent løsning. Du er nok i pensjonistenes rekker før det går slik du foreslår.

 

 

 

Kjempebra delt opp med svar og slikt, det greier desverre ikke jeg, så skal gjøre så godt jeg kan :)

 

1: Ja, jeg vil heller kontrolleres hyppigere av politi enn at jeg ikke får kjøre med venner i bilen, eller sønnen min for den saks skyld..

 

2: Joda, men jeg har selv sett ved flere tilfeller at noen legger seg ut for å gi plass til utrykkningskjøretøy, mens andre bremser opp og tror utrykkningsbilene skal på veiskuldra, med andre ord må de kjøre sikk-sakk, noe jeg annser som mindre heldig..

E18 gjennom bamble har forresten bare en sånn tynn pølse fordet det ikke er nok skulder til at det går ann å gi plass, derfor har de lagt denne pølsa med masse "pinner" opp så ambulanse o.l kan kjøre "oppå" den, med andre ord midt i veien..

 

3: Det har mye å gjøre med at de unge ofte ikke har råd til en ny, sikker bil, i kombinasjon med at de er uerfarne, og ikke like reflekterte over f.eks konsekvenser..

 

4: Det blir jo en prioritengssak, og overgrepssaker vil jeg si er viktigere, men hvordan skal de ellers kontrollere at ikke unge er ute å kjører på kvelden?

 

5: Igjen, det har med bilen og erfaringen å gjøre, og hvordan skal man ellers få den erfaringen?

Eldre folk er uerfarne om de begynner å kjøre bil i 30-40-årsalderen de også, skal samme regler gjelde der også?

 

6: Jada, jeg ser den, og det er bedre enn ingenting, men igjen, det er en midlertidig løsning da de ofte bruker et helt felt på en midtdeler fordi skuldra må utvides på begge sider, og det er jo ikke noe ukjent fenomen at biltrafikken ikke blir mindre framover, snarere tvert imot :)

 

 

Jeg ser vi er enige om det meste, men jeg er ikke enig i måten de vil håndtere "problemet"..

Lenke til kommentar

Jeg tror at samme hvilket tiltak som iverksettes så vil de "unge" hyle urettferdig.

 

Jeg er ingen guttunge lenger men jeg kan skrive under på at jeg kjørte som en tulling når jeg var 18 og noen år etter. Ikke hadde jeg det minste peiling heller for den saks skyld.

Og det er nettopp det unge må innse, man blir ikke verdensmester av å ha stått på førerprøva.

 

Det er når man får lappen at man virkelig må begynne å tenke sjøl, så jeg ser ikke problemet der..

Man lærer etter litt tid bak rattet at en handling gir en reaksjon, en annen handling gir en annen reaksjon.

Konsekvenstenking er noe man også får med erfaringen.

Lenke til kommentar

Lengre føreropplæring tror jeg ikke er veien å gå. Bilen er et transportmiddel man er i stor grad avhengig av. Å gjøre det dyrere med lapp, vil f.eks medføre at bilparken blir enda eldre og dårligere.

Godt sagt, helt enig med deg i det. Men det er jo også litt paradoksalt at du sier "... man i stor grad er avhengig av", når du er for tiltakene som medfører såpass alvorlige inngrep i så mange menneskers privatliv. Jeg syntes du undervurderer akkurat denne problemstillingen litt.

Problemet ligger, tror jeg, i hvordan erfaringen kommer, og hvordan en oppnår denne. Sveits har i dag en ordning der unge bilførere kan sette inn en "black box" som registrer kjøredata, dette medfører en kraftig senkning i risikoadferd. Og grunnen er ganske så banal. Fordi hvis man bryter det fører og forsikringsselskap er enige om (kontrakten) forkortes skadeutbetalingen kraftig. Og er det noe ungdom forstår, så er det ting som går ut over lommeboken.

Jeg er enig hensikten din, det at det skal svi i lommeboken. Det er absolutt ikke en dum idé, men en forutsetning for alle slike forslag er at det gjelder både jenter og gutter. Økte strafferammer gir også gode resultater når det gjelder dette, la det svi skikkelig når onkel vinker dem inn. Jeg tror det er et mer realistisk tiltak per i dag.

Edit; når det gjelder grafen din i innlegg 44 så ser du jo med enkelhet at det er i de øvrige aldersgrupper andel døde har gått OPP, mens den i nå omtalte gruppe har gått ned. Det er viktig å få med seg. Noe som også er viktig er å presisere at denne grafen ikke er representativ for antall råkjørere, "kun" for antall døde.

 

Alkolåsen har jeg for øvrig ikke store innvendinger mot, det bør gjelde ALLE. En beruset mann på 50 er absolutt like uønsket i trafikken som en beruset mann på 24. Det bør dog ikke gå ut over eiers lommebok, et påtvunget tiltak som det skal staten selv stå for.

 

Så mener jeg også det er viktig å tenke på de resterende 70% av dødsfall i trafikken, det blir veldig tunnelkjøring å bare fokusere på unge menn kontinuerlig. Jeg snakker om midtdelere, økt beredskap/utbygging innen alle nødetater, firefeltsveier og holdningskampanjer med ekstreme bilder (her har vi godt av å se virkeligheten, det er ALTFOR få slike!).

 

Noe blir jobbet med, annet blir "jobbet" med for så å bli glemt. Vi er tross alt verdens rikeste land og befinner oss snart i 2012. Vi har kommet såpass langt at vi vet hvordan menneskets adferd fungerer, én kan ha påbud og forbud i hytt og pine men visse ting må man faktisk tilpasse menneskets natur. Dette er en tanke Norge AS til vanlig ikke aksepterer, vi er jo alle født som blanke ark :roll: .

 

NEI TIL LETTVINT POLITIKK!

Endret av fjell0ter
Lenke til kommentar

Det er en ting jeg ikke skjønner og det er hvorfor dere er så fryktelig imot å prøve og redde livet til flere trafikanter. Midtdelere eller fartssperrer eller hva det nå måtte være er drastiske tiltak, men siden bilistene tydeligvis ikke klarer å ta vare på seg selv så har jeg full forståelse for at samfunnet kommer med slike tiltak.

Mener du helt alvorlig at midtdelere er drastiske tiltak? Det er veldig effektivt, det hjelper alle (de "resterende" 70% av dødsfall) og det koster ikke allverdens. Å ikke la sønnen på 24 år hente mor og far som har vært på fest en fredagskveld, DET er et drastisk tiltak. Det virker på meg som om du veier den materielle utgiften mer enn en form for ekstremt upraktisk frihetsberøvelse. Så får vi skapt litt arbeidsplasser i samme slengen, som igjen vil gi sin del til økonomien :)

Lenke til kommentar

Edit; når det gjelder grafen din i innlegg 44 så ser du jo med enkelhet at det er i de øvrige aldersgrupper andel døde har gått OPP, mens den i nå omtalte gruppe har gått ned. Det er viktig å få med seg. Noe som også er viktig er å presisere at denne grafen ikke er representativ for antall råkjørere, "kun" for antall døde.

 

Skulle bare mangle at man klarer å senke dødstallene litt fra det hinsides deluxe nivået det har vært på. Nå er det bare hinsides sterkt. Hvis en skulle ha en jevn dødsrate pr kjørte km pr fører skulle blågrønn vært på ~2-5%. Ikke ~20-25%.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Kjempebra delt opp med svar og slikt, det greier desverre ikke jeg, så skal gjøre så godt jeg kan :)

 

1: Ja, jeg vil heller kontrolleres hyppigere av politi enn at jeg ikke får kjøre med venner i bilen, eller sønnen min for den saks skyld..

 

Da er det ikke kontroll du er imot, men at kontroll går utover deg. ;)

 

Er enig at det vil skape brudulje for mange, men det er heller ikke å stikke under stol at unge menn, som kjører på natta, ofte i helgene og med en gjeng likesinnede som passasjerer, og som da tar noen hårreisende risikomanøver, der noen går fryktelig galt. Ved politi, hvis det fungerte, blir det da som en stikkprøve som vil ha dårlig effekt. Tror jeg. Langt enklere, for å gjøre det behagelig for onkel blå, er om man kan faktisk tvinge disse føreren vekk fra veien.

 

2: Joda, men jeg har selv sett ved flere tilfeller at noen legger seg ut for å gi plass til utrykkningskjøretøy, mens andre bremser opp og tror utrykkningsbilene skal på veiskuldra, med andre ord må de kjøre sikk-sakk, noe jeg annser som mindre heldig..

E18 gjennom bamble har forresten bare en sånn tynn pølse fordet det ikke er nok skulder til at det går ann å gi plass, derfor har de lagt denne pølsa med masse "pinner" opp så ambulanse o.l kan kjøre "oppå" den, med andre ord midt i veien..

 

Det er alltid ett moment uansett vei. På 2-feltsmotorvei med flere felt har man eksakt det samme problem, i rushen f.eks. Høyre, venstre eller i midten de skal....her i området svinger venstre felt mot venstre og høyre felt svinger mot høyre slik at utrykning kjører i midten. Man har selvsagt alltid en gjøk som skal prøve å overbevise at alle andre tar feil og gjør da det motsatte med påfølgende gestuleringer fra folka i utrykningskjøretøyene som må bremse kraftig ned.

 

3: Det har mye å gjøre med at de unge ofte ikke har råd til en ny, sikker bil, i kombinasjon med at de er uerfarne, og ikke like reflekterte over f.eks konsekvenser..

 

Absolutt. Neste gang du skulle diskutere med en "sosialist og annet avskum" så bør du minne de på at dødsulykker og skadde er sementert i de "lavere" sosiale lag. Som kommer fra det opplagte at en ungdom som kommer fra en familie der pengene ikke strekker til så meget må altså få seg transport som ikke akkurat holder siste skrik av sikkerhetsutstyr.

 

 

4: Det blir jo en prioritengssak, og overgrepssaker vil jeg si er viktigere, men hvordan skal de ellers kontrollere at ikke unge er ute å kjører på kvelden?

 

Enig, men min påpekning var det absurde. Nemlig at politi eksisterer i liten grad i dette landet, og at politi (uansett i verden) har fokus på "lett" kriminalitet. Dvs en råner som burner dekk (hvis det skulle være ulovlig) er man raskt på pletten. Men om huset ditt ble endevendt og robbet vil de kanskje komme....

 

For å løse sosiale problemer og momenter vil politi sjeldent være løsning. Da eneste de kan er straff, bøter og annet faenskap.

 

5: Igjen, det har med bilen og erfaringen å gjøre, og hvordan skal man ellers få den erfaringen?

Eldre folk er uerfarne om de begynner å kjøre bil i 30-40-årsalderen de også, skal samme regler gjelde der også?

 

Ja, men erfaring her har også en biologisk side. Eldre mennesker er mindre risikovillige enn yngre. Så om en 40 åring og en 20 åring er nye sjåfører vil kanskje 20 åringen være teknisk dyktigere, men viljen til å sette seg selv i situasjoner der teknikken kanskje ikke strekker til vil være større. Her er menn "værre" enn kvinner, og unge menn er de som drar forskjellen mellom kjønn virkelig opp.

 

Problemet er at erfaring, som kommer med mengdetrening, ikke rekker til for en stor gruppe unge menn. De er enten døde eller hardt skadde før erfaringen gir seg utslag. Der ligger paradokset og det vanskelige avveiningsmomentet, hvis man ønsker å få ned tall på døde i den yngre garde.

 

 

6: Jada, jeg ser den, og det er bedre enn ingenting, men igjen, det er en midlertidig løsning da de ofte bruker et helt felt på en midtdeler fordi skuldra må utvides på begge sider, og det er jo ikke noe ukjent fenomen at biltrafikken ikke blir mindre framover, snarere tvert imot :)

 

 

Jeg ser vi er enige om det meste, men jeg er ikke enig i måten de vil håndtere "problemet"..

 

Både og, vil jeg si. Unge menn dør på en annen måte enn andre. Og der ligger litt av problemet. Midtrekkverk redder liv, det vet man. Men klassisk ung mann ulykke er heller utforkjøring etter man har kjørt som bavianer i altfor stor fart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke helt se at en forskjellsbehandling er til å unngå hvis man vil ta problemet ved roten.

Unge menn er ikke ferdig utviklet i hjernen før fylte 21år, noen endog eldre, mens jenter er tidligere utviklet og senteret som vurderer risiko er ferdig utviklet i god tid før fylte 20år.

 

Men nå er det jo ikke bare unge som er i risikogruppen så tiltak som dekker alle med førerkort vil antagelig fungere best.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe mot å bli kontrollert av politiet nei, for de pleier å ta en mer individuell vurdering om hva slags person jeg er, det gjør ikke denne regelen hun vil ha, og siden jeg heller ikke har noe å skjule er det null problem :)

Jeg rammes forresten ikke av dette regelverket, men jeg syns fortsatt lite om at folk skal puttes i bås på bassert på en statistikk som gjelder få i forhold til hvor mange som blir ramma..

 

Det blir det samme som å si at siden skytevåpen dreper i noens hender, så bør det forbys?

De aller fleste bruker det til jakt men siden noen gjør noe som skader mennesker med det, så skal det forbys?

Dette gjelder for så mangt, men fortsatt så gjelder det veldig få selvom de er mer utsatt statistisk sett.

Når jeg var 20, så hadde jeg jobb som pizzabud, og da måtte jeg kjøre på kvelden også.

Andre jeg kjenner kjørte taxi på den tida, disse ville da også måtte slutta da det var ekstrajobb ved siden av skole og kveldskjøring var eneste mulighet i taxi.

 

Med andre ord: De er overrepresenterte hva gjelder ulykker, men det er fortsatt ikke rettferdig å putte alle i én bås fordet noen gjør noe galt!

 

Her er det ei jente på 18 som også har vært uheldig.

 

Edit: Mange av hennes kolegaer har vel også jobbet ganske hardt for likestilling, da blir dette et skritt i motsatt retning...

Endret av Pluggen
Lenke til kommentar

Når jeg var 20, så hadde jeg jobb som pizzabud, og da måtte jeg kjøre på kvelden også.

Andre jeg kjenner kjørte taxi på den tida, disse ville da også måtte slutta da det var ekstrajobb ved siden av skole og kveldskjøring var eneste mulighet i taxi.

 

Og hvor mange kompiser hadde du da ved din side? Det du drar frem har forsåvidt mye med unnskyldninger å gjøre, enn å se hva som er momentet. Det er ikke pizzasjåfører som kjører seg ihjel. For det første så kjører få pizza kl 02.00 på natten samtidig som man oftes er alene, eller med kollegaer og ikke festgjengen. Tvilsomt at en arbeidsgiver hadde vært så glad for om festgjengen satt på. Ikke så veldig mye pizza hadde kommet frem i hel tilstand skulle jeg anta. Men angående yrke, se nedenfor.

 

Med andre ord: De er overrepresenterte hva gjelder ulykker, men det er fortsatt ikke rettferdig å putte alle i én bås fordet noen gjør noe galt!

 

Her er det ei jente på 18 som også har vært uheldig.

 

Edit: Mange av hennes kolegaer har vel også jobbet ganske hardt for likestilling, da blir dette et skritt i motsatt retning...

 

Vet ikke helt hvorfor du tok med jenta på 18, som om det er noe som ikke er forstått at også kvinner kan kræsje, og at de kræsjer med jevne mellomrom de og. Men det er å se den gråe elefanten i en flokk med rosa elefanter.

 

Mitt forslag ville vært;

* Førere 18-19, vil ha forbud å kjøre natt til lørdag og søndag (kl 00-06) uansett.

* Førere 20-24, vil ha forbud å kjøre på natt til lørdag og søndag (kl 00-06) med passasjer.

 

Som du ser, gjelder det begge kjønn.

 

Yrkesførere bør selvsagt ikke være med her, men følge de reguleringer som gjelder for yrkesførere. Men så er heller ikke de som er i målgruppen.

Lenke til kommentar

Dete gjelder da ditt forslag ikke AP-politikeren sitt..

 

Det blir akkurat det samme å si at en jente kan kræsje i ny og ne, mens gutta ikke skal kunne gjøre det uten å få strenge rammer å forholde seg til.

Om fire gutter kræsjer i uka mens bare ei jente gjør det, så ja, de er mer representert, men fortsatt så er det veldig få i det store og det hele.

 

Det blei satt et eksempel for noen år siden med en som festet hver helg, men blei fratatt lappen uten å ha gjort noe galt i en bil, det kan være en løsning, men for meg som har festet kanskje 10 ganger siden jeg fikk lappen for straks 7 år side, og aldri har satt meg bak rattet på en bil i antydning til berusa tilstand en gang, så blir det feil!

 

Det blir det samme som å dømme folk før de har gjort noe galt bassert på hva "alle de andre" gjør, og enn så lenge så er man uskyldig til det motsatt er bevist.

Vi har allerede noen andre regler hva gjelder prikkbelastning for folk i prøveperioden, dette har vel hjulpet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...