Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spørsmål ang. kurser og strømmåler


Anbefalte innlegg

Jeg leier en sokkelleilighet hvor jeg betaler strøm i tillegg til husleie. Det er montert en egen måler til sokkelleiligheten, inne i sikringsskapet til huseier. Dette har jeg sett selv.

 

Strømmen har gått 3 ganger nå de siste par månedene. I går kveld gikk den igjen, noe jeg synes var rart da jeg kun satte på vannkokeren - hver morgen har jeg f.eks på både vannkoker og kaffetrakter samtidig. Men huseieren var ikke hjemme, kun sønnen til huseieren. Strømmen gikk da også på rommet hans og i fellesgangen. Fikk satt på sikringen igjen og strømmen kom tilbake. Spørsmålet mitt er da, siden strømmen gikk både hos meg og hos et par rom hos huseier, og siden det bare var en sikring vi skrudde på - betyr vel det at alt dette går på samme kurs. Betyr det automatisk at jeg sitter å betaler strøm for de rommene som er koblet på samme kurs også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sponser nok huseier da ja.

Kan være feilkobling eller annen feil som ikke huseier vet om.

 

Ta sikringen og la den stå av og se om huseier vet feilen eller må lete.

Vet huseier akkurat hva som må til for å få strøm oppe igjen så har de jo lurt deg bevist. (hvis ikke du har sagt noe til dem nå da)

Uansett så bør du få refundert en del av utgiftene dine på strøm.

 

Foreslå et par mnd gratis etter at det er fikset , avh. av hvor lenge du har bodd der da. Lite strøm som går i gang og sov hvis det ikker varmekablet ovner etc.

Lenke til kommentar

Det stemmer. Slik det normalt sett skal være er at dere har to skap, ett til selve huset og ett til leiligheten. Det skal være en måler i hver, og kursene i skap nummer to(til leiligheten) skal ikke gå til kurser i huset. Eg kjenner ikke til om det finnes en norm eller regelverk som sier at det skal være slik og ikke kan gjøres annerledes, men det er i det minste standard praksis.

 

Men du skal selvfølgelig ikke betale for strøm huseier bruker.

 

Om du er usikker på dette så venter du til flest mulig i huseiers husstand er hjemme, så går du i sikringsskapet og slår av alle kursene som skal gå til deg. Alle lamper og stikkontakter hos deg skal nå være strømløse, og måleren skal stoppe å telle kW.

 

Nå er det flere ting som kan skje:

- Om telleren går er det fortsatt noe som bruker strøm, som du betaler for. Da er det noe galt et sted.

- Om noen i huseiers husstand(inkl huseier) nå kommer og lurer på hvorfor strømmen er borte, vet du at kurser du betaler strøm for, brukes av huseier. Da er det også noe galt et sted.

- Om ikke alt hos deg er strømløst, bruker du noen av kursene til huseier. Her er det også noe galt.

 

Om en eller flere av tingene over skjer, så varsler du huseier om at du krever elsjekk og dokumentasjon av elektriker på hvilke kurser som går hvor, og deretter en gjennomgang av forbruket for å komme til bunns i avviket. Om du har betalt for mye skal du ha dette tilbakebetalt. Det blir vanskelig å dokumentere hvor mye du skal ha tilbakebetalt, men en liten beregning kan holde så du får noe tilbakebetalt.

 

Tipset til Glavalavala om å se om han vet hva som er feil, eller må feilsøke, er også et godt tips. Da vet du om det er bevisst eller ubevisst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...