Gå til innhold

Hvilket instrument skal jeg velge?


Nels87

  

21 stemmer

  1. 1. Hvilket instrument skal læres?

    • Gitar
      15
    • Banjo
      5
    • Ukulele
      1


Anbefalte innlegg

Heisann! :)

Jeg vurderer å begynne å lære meg et strenginstrument, evt flere på sikt. Har som mange andre lyst til å lære å spille gitar, men tenker samtidig at banjo eller ukulele også kunne vært morsomme alternativer og vil drive samboeren fra vettet. :p Jeg har hatt helt grunnleggende opplæring i gitar på ungdomskolen, men dette begynner å bli 10 år siden, så jeg stiller så og si likt på alle instrumenter.

 

Noen som har noen mening om hva som er lettest å lære og evt mest moro å spille?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pga. det finnes et mye større fellesskap rundt gitaren ville jeg anbefalt gitar. For meg gjør det ingenting at gitar ikke er så orginalt eller nytenkende iom. så mange spiller det. Til gitar finnes det utrolig mye materiale, både i form av tabs og noter på internett, men også lærebøker og kurs. Hvis du skal lære deg banjo eller ukulele ser jeg for meg at du blir overlatt mye mer til deg selv. Kanskje du ikke liker så godt den musikken du kan spille på disse instrumentene? Da blir det opp til deg selv å lage musikken - kombiner dette med dårlig kreativitet (sånn som meg), og du vil med ett begynne å kjede deg.

Lenke til kommentar

Hvis du satset på å spille i et band med bakgrunnen din ville jeg satset på bass eller trommer da det er "lettest". Ellers gitar.

Her snakker en som tydeligvis ikke har kunnskap.

Jeg vil si at trommer er veldig lett hvis du har god koordinasjon. Så kommer bass og deretter gitar. Slik er det iallefall for meg som spiller synthesizer.

Lenke til kommentar

Hva med cello og fiolin?

 

Det at du ikke har definerte bånd krever nærmest perfekt gehør. Det gjelder ingen av de andre instrumentene her. Du kan bli helt ok på gitar, ihvertfall på et litt lavere nivå uten å ha godt nok gehør til å stemme din egen gitar perfekt, men på fiolin er det bare å glemme.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvis du satset på å spille i et band med bakgrunnen din ville jeg satset på bass eller trommer da det er "lettest". Ellers gitar.

Her snakker en som tydeligvis ikke har kunnskap.

Jeg vil si at trommer er veldig lett hvis du har god koordinasjon. Så kommer bass og deretter gitar. Slik er det iallefall for meg som spiller synthesizer.

For det første: Trommer er generelt det mest krevende musikkinstrumentet, spesielt på et høyt nivå.

Lenke til kommentar

Hvis du satset på å spille i et band med bakgrunnen din ville jeg satset på bass eller trommer da det er "lettest". Ellers gitar.

Her snakker en som tydeligvis ikke har kunnskap.

Jeg vil si at trommer er veldig lett hvis du har god koordinasjon. Så kommer bass og deretter gitar. Slik er det iallefall for meg som spiller synthesizer.

For det første: Trommer er generelt det mest krevende musikkinstrumentet, spesielt på et høyt nivå.

 

Det er ihvertfall krevende å bli en god vokalist hvis du ikke har god stemme.

Lenke til kommentar

Hva med cello og fiolin?

 

Det at du ikke har definerte bånd krever nærmest perfekt gehør. Det gjelder ingen av de andre instrumentene her. Du kan bli helt ok på gitar, ihvertfall på et litt lavere nivå uten å ha godt nok gehør til å stemme din egen gitar perfekt, men på fiolin er det bare å glemme.

 

gehøret trenes jo mer du driver med musikk. Synes din besserwisserhet i denne tråden er helt på trynet. Har du noen som helst utdanning innenfor musikk? Alt du sier er groteskt feil, eller svært negativt.

Lenke til kommentar

Hva med cello og fiolin?

 

Det at du ikke har definerte bånd krever nærmest perfekt gehør. Det gjelder ingen av de andre instrumentene her. Du kan bli helt ok på gitar, ihvertfall på et litt lavere nivå uten å ha godt nok gehør til å stemme din egen gitar perfekt, men på fiolin er det bare å glemme.

 

gehøret trenes jo mer du driver med musikk. Synes din besserwisserhet i denne tråden er helt på trynet. Har du noen som helst utdanning innenfor musikk? Alt du sier er groteskt feil, eller svært negativt.

 

Har du ikke gehør nok til å stemme en gitar, kan du heller ikke trene deg til det. Det er min mening.

Lenke til kommentar

Jeg hadde dårlig gehør da jeg begynte med musikk. Men etter mye øving, gehør-prøver og intervalldiktater så er det meget godt nå.

 

Det jeg synes kom fram best på Videregående innriktning musikk var at talent ikke hadde stor rolle. Noen hadde nok en bedre start enn andre, men i grunn og bunn kunne man rangere nivåene på de i klassen sammen med hvor mye de øvde.

 

De som idag er på konservatoriet øvde flere timer per dag, de som var relativt gode øvde gjennomsnittlig 1-2 timer per dag, de som var dårlige øvde ikke.

 

Mitt tips til trådstarter er å lytte på forskjellige instrument, kanskje føle litt på de i nærmeste butikk. Ikke vær sikker på at du kommer til å like den musikken du gjør idag om 3år, vær åpen og husk at interesset vokser på en desto mer du utøver det.

Endret av Sebbe
Lenke til kommentar

Jeg hadde dårlig gehør da jeg begynte med musikk. Men etter mye øving, gehør-prøver og intervalldiktater så er det meget godt nå.

Jeg kan f.eks tenke på nærmest hvilken som helst sang og synge den i rett pitch uten å ha noen form for referanse. Jeg tror på en måte det ikke kan trenes opp. Jeg har ikke merket noen særlig forskjell i gehør i løpet av alle årene jeg har spilt.

Lenke til kommentar

Når ble absolutt gehør et krav for å spille et instrument?

Det er på ingen måte det, men jeg tror det er nødvendig å starte svært tidlig hvis en skal bli skikkelig god. Hvis en starter sent må en være litt realistisk. Jeg skjønner forresten ikke at noen velger fiolin med det beskjedne kommersielle potensialet og hvor over gjennomsnittet god en måte være hvis en skal tjene penger på det.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hva lytter du på? Større sjanse å utdanne seg innenfor det klassiske feltet og bli ansatt i en symfoni(fortsatt vanskelig) enn hva det er å bli rockestjerne. Dog er det tryggeste å bli lærer. Men nu sporer vi av tema. Tror trådstarter vil ha en hobby ikke karriære.

Jeg hører på det meste. Fordelen den som begynner sent har er at det er en selv og ikke foreldrene som vil det. Det er nok mye lettere å øve mye når en selv har valgt hvilket instrument en skal spille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...