Gå til innhold

Tenkt å starte vaskehjelp- firma


ThaHoward

Anbefalte innlegg

Fikk akkurat jobb som vaskehjelp, har allerede to klienter, og tjener ganske mye penger. Så gikk det opp for meg, hva hvis jeg får flere klienter? Og etterhvert, kanskje også ansatte? Så kan jeg forhåpentligvis håve inn penger.

 

 

Har alltid hatt lyst til å tjene penger, og har hatt mange forretiningsidéer, men de var ikke så seriøse. Nå som jeg har kommet opp med en idé trenger jeg råd til hvordan jeg kan realisere den. Hvor må jeg gå for å få klienter? Og igjen, hva må til for at jeg skal starte egen bedrift? Er 16 år hvis det har noe å si.

 

Har allerede begynt å spørre venner osv, og har også tenkt å henge opp reklame på oppslagstavler på skolen og lignende. Så vet noen om hvordan jeg kan starte opp min egen lille bedrift, og hva som er nødvendig?

Endret av slettet II
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk at når du passerer 50000kr i omsetning så er du pliktet til å betale moms på tjenster.

Du må også betale skatt på uttak av overskudd eller lønn. Det er fort gjort å glemme slike "småting", og ekstremt kjipt å bli skjønnslignet av skatteetaten pga slikt.

 

Arbeidstaker eller næringsdrivende?

 

Hørte noe om frikort, så gjelder ikke dette eller noe sånt? Er som sagt 16 år, og har foreløpig tenkt å ansette folk under 18 år :p

Lenke til kommentar

Du burde først og fremst snakke med Innovasjon Norge. De kommer sikkert til å si at det er 18- årsgrense, men sende deg på noen kurs. Disse kursene er fantastiske å ha med seg, og koster ikke mer enn 2- 300 (subsidiert). Her lærer du om AS, ANS og enkeltmannsforetak.

 

Annet enn det må du vurdere om du skal jobbe svart eller å betale skatt. Dette mener jeg seriøst, da de aller fleste "vaskedamer" jobber svart.

 

Jeg vet ikke hvor du bor, men du må også tenke på markedet rundt deg. Er det mange aktører på markedet. Har du noen komparative fortrinn (pris først og fremst)?

 

I tillegg kan du, i tillegg til å få tak i alle klientene du klarer, å få en fot innenfor bedriftsmarkedet. Det vil si å vaske verksteder, kontorer, butikker etc.

 

Lykke til !

Lenke til kommentar

Du skriver at du tjener ganske mye penger så da vil jeg informere om at det er regler for hvor mye du kan omsette/tjene før du er skatte og avgiftspliktig.

 

Det er helt riktig at alle som tjener mindre enn 39500kr i året ikke er skattepliktige men kan benytte frikort inntil denne grensen. Men når du passerer denne grensen så er du altså pliktig å betale skatter og avgifter og hvis du unnlater å gjøre dette så vil skatteetaten skjønnsligne deg, noe som er en meget ufordelaktig situasjon og havne i da du bare stikker fingeren i været og plukker et tall ut av lufta(mer eller mindre) og sender deg en faktura på straffeskatt på dette beløpet.

 

De kan f.eks finne på å si at denne kroppen har nok tjent minst 500000kr så da må han betale 50% av dette beløpet i straffeskatt. Veldig kjipt å sitte med en regning på 250000kr som må betales i 2 avdrag. :yes:

 

Som nevnt i det andre innlegget så er også vasketjenester en momspliktig vare som det skal betales moms på når omsetningen overstiger 50000kr i året.

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Du burde først og fremst snakke med Innovasjon Norge. De kommer sikkert til å si at det er 18- årsgrense, men sende deg på noen kurs. Disse kursene er fantastiske å ha med seg, og koster ikke mer enn 2- 300 (subsidiert). Her lærer du om AS, ANS og enkeltmannsforetak. Annet enn det må du vurdere om du skal jobbe svart eller å betale skatt. Dette mener jeg seriøst, da de aller fleste "vaskedamer" jobber svart. Jeg vet ikke hvor du bor, men du må også tenke på markedet rundt deg. Er det mange aktører på markedet. Har du noen komparative fortrinn (pris først og fremst)?I tillegg kan du, i tillegg til å få tak i alle klientene du klarer, å få en fot innenfor bedriftsmarkedet. Det vil si å vaske verksteder, kontorer, butikker etc. Lykke til !

 

Har tenkt å snakke med Innovasjon Norge ja. Er det 18 års grense for å starte et lite foretak? I starten så har jeg tenkt å kanskje jobbe svart. Altså helt i starten, men hvis jeg vi ha et vaskekte vaskehjelp- firma burde den kanskje være hvit? Også med tanke på CV.

Bor i Oslo, er dessverre et ganske stort marked her. Men driver å finner ut hvor mye hver enkelt tar betalt. Har tenkt å ta billigere betalt enn de fleste andre. For å få bedriften igang, og senere sette opp prisen. Hørtes ut som en god idé å ekspandere videre til det private markedet etterhvert som jeg har erobret det private :cool: Funker det å sette ut søknader på craigslist? Har også tenkt å lage egen nettside når pengene kommer inn.

 

Du skriver at du tjener ganske mye penger så da vil jeg informere om at det er regler for hvor mye du kan omsette/tjene før du er skatte og avgiftspliktig.Det er helt riktig at alle som tjener mindre enn 39500kr i året ikke er skattepliktige men kan benytte frikort inntil denne grensen. Men når du passerer denne grensen så er du altså pliktig å betale skatter og avgifter og hvis du unnlater å gjøre dette så vil skatteetaten skjønnsligne deg, noe som er en meget ufordelaktig situasjon og havne i da du bare stikker fingeren i været og plukker et tall ut av lufta(mer eller mindre) og sender deg en faktura på straffeskatt på dette beløpet.De kan f.eks finne på å si at denne kroppen har nok tjent minst 500000kr så da må han betale 50% av dette beløpet i straffeskatt. Veldig kjipt å sitte med en regning på 250000kr som må betales i 2 avdrag. :yes: Som nevnt i det andre innlegget så er også vasketjenester en momspliktig vare som det skal betales moms på når omsetningen overstiger 50000kr i året.

 

Tjener hvertfall ikke så mye penger enda. Men skal huske alle de reglene der. Er det lurt å ha regnskapsfører, evt. at jeg er det selv.

 

Vaske-Bakke gjorde det jo meget bra i renholdsbransjen, selv om det endte tragisk for ham personlig.http://no.wikipedia.org/wiki/Svein_Erik_Bakke

 

Leste om han. Det er sånn jeg skal bli, bare bedre :cool: (noe ironisk)

Lenke til kommentar

Høres ut som om du har planer om å gjøre rent bord :)

 

Det virker som om du har litt naiv holdning til det å drive bedrift/tjene penger.

 

Om du går ut og selger deg billigere enn alle andre så får du kunder, men på et eller annet tidspunkt vil det gå opp for deg at du ikke tjener penger på det, eller i værste fall at du taper penger. Utstyr, transport til og fra, forbruksmateriell osv koster penger, og på toppen av det hele skal du betale regninger og lønn til deg selv. Prisen andre har satt er ikke tatt ut av det blå, den er satt etter en vurdering på hvor mye de må tjene for å gå i pluss, etter at alt av utstyr er betalt og lønn er gitt.

 

Når du da tror at du har mange nok kunder, oppdager at du selger deg for billig og taper penger, så prøver du naturligvis å sette opp prisen. Det kan være risky business, da man kan risikere at bedriften/kunden plutselig mener at du priser deg for høyt, og at andre konkurrenter leverer en bedre tjeneste til samme(eller lavere) pris. Alle tjenesteleverandører setter opp prisene sine fra tid til annen, men det er (som regel) gjort etter en nøye vurdering av behovet for å sette opp prisen, prisen i markedet, kvaliteten på tjenesten og risikoen for å miste kunder pga priskonkurranse.

 

I tillegg ser eg du skriver om svart og hvitt arbeid. Eg kjenner ikke bransjen, men svart arbeid er på alle mulige måter ulovlig, og vil straffe seg. Skatteetaten vil naturligvis lure på hvor du får penger til livsopphold fra, og når de da ser at du månedlig får 15-20k inn på konto, uten at det blir registrert at du betaler skatt noe sted, så vil de reagere med å kontrollere ligningen din. Nøye. Om du da ikke kan dokumentere skattbar inntekt vil du bli skjønnslignet og det er på ingen måte en hyggelig opplevelse.

 

Du mister samtidig rett på trygd, sykepenger og lignende ytelser fra NAV. Blir du syk mister du inntekten i perioden du er syk og du har ikke krav på sykepenger. Mao får du influensa og blir liggende i to uker så får du kun halv lønn i den måneden. Skulle du bli langtidssykemeldt sliter du virkelig. De fleste mennesker har økonomiske forpliktelser som krever en viss stabilitet(huslån/leie, strøm, bil, mat, forsikringer, TV, mobil, internett osv), og det krever og at du har en viss stabil inntekt(eller støtte fra NAV).

 

Om du forsøker deg på å gå arbeidsledig i NAV, og motta dagpenger, samtidig som du jobber vil du i tillegg til Skatteetaten også risikere en politianmeldelse fra NAV for trygdesvindel. På lik linje med skjønnsligning er heller ikke dette hyggelig.

 

Og dette er ting du risikerer før du blir 20 år.

 

Når du så kommer opp i årene og nærmer deg pensjonsalder bør du ha sørget for å sette av penger til pensjonen din selv. For når du når pensjonsalder, 67 år, er det ikke et rødt øre å hente i pensjon fra staten. Sosialstøtte er ikke mye å overleve på og må være en særdeles kjip alderdom. Spørsmålet blir da hvor lenge du klarer å holde ut i jobben, dvs om du klarer å jobbe til du blir 67 år eller må sykemelde deg før. Evnt om det er noen arbeidsgivere som faktisk ønsker å ansette en 67-åring med gikt når andre konkurrenter klarer samme jobben på halve tiden(og dermed halv pris).

 

Mitt råd til deg er derfor at du gjør dette lovlig. Lykke til :)

Lenke til kommentar

Inntekten er fortsatt skattepliktig om den er over en viss sum pr år, og det kan slå tilbake det også. Men med skole på dagtid begrenser det seg jo hvor mye man får jobbet og det er da mindre summer det er snakk om(som er lettere å skjule) og kanskje man kommer under kr 39k i året og får frikort.

Lenke til kommentar

Du kommer nok ikke til å tape penger på det, med tanke på at du bor i Oslo, hvor kollektivtilbudet er på topp. Går utifra at du går på videregående, så stipendet vil dekke månedskort. Og som vaskehjelp er det jo normalt at du slipper å betale for det nødvendige materiellet. Min vaskehjelp legger som regel igjen en liten handleliste over ting som må kjøpes inn til neste vask (Grønnsåpe, vindusvask osv.). Lykke til!

Lenke til kommentar

*Snip*

 

Ja altså, jeg vet at jeg sikkert virker useriøs. Har allerede 2 kunder, får 500 hver gang jeg vasker hos han ene, og 400 hos hun andre. Når det kommer til svart arbeid så ville det kun vært for meg som privatperson.

 

 

Gå på skolen, vask svart, ikke ansett andre.

 

Tenker det samme, hvertfall sånn jeg skal starte. Senere så kan jeg lage egen bedrift, både for "moro skyld" og pga. CV og prøve å tjene penger. Har faktisk noen som har meldt interesse om å bli ansatt.

 

 

Du kommer nok ikke til å tape penger på det, med tanke på at du bor i Oslo, hvor kollektivtilbudet er på topp. Går utifra at du går på videregående, så stipendet vil dekke månedskort. Og som vaskehjelp er det jo normalt at du slipper å betale for det nødvendige materiellet. Min vaskehjelp legger som regel igjen en liten handleliste over ting som må kjøpes inn til neste vask (Grønnsåpe, vindusvask osv.). Lykke til!

 

Det er jo bare deilig. Får håpe at jeg lykkes :p

 

------------

 

Vet noen om hvor jeg burde gå til for å få flere kunder? Hvis jeg snakker med Innovasjon Norge, hva kan de hjelpe meg med?

Lenke til kommentar

Er private :) Hvis muligheten byr seg, så vil jeg gå over til bedrifter. Men dette vil mest sannsynlig ikke skje enda, og jeg kommer nok ikke til å bygge meg opp et vaskehjelpimperium, har tenkt å bli spesialjeger.

 

Men takk for tipset ditt! Det skal jeg sannelig gjøre, henge opp posters på oppslagstavlen i matbutikker xD

 

Motivasjonen fra min side er bare å tjene penger. Og tenkte det kunne vært litt tøft å være small time gründer hvis muligheten byr seg.

Men hvis jeg hadde grunnlagt min egen bedrift, så ville jeg selvfølgelig være seriøs. Og jeg kommer til å gjøre det hvis jeg får for mange potensielle kunder, da sånn at jeg kan generere mer penger :w00t:

Endret av slettet II
Lenke til kommentar

Jeg er enig i ALT nomore skriver, men tenkte å kommentere det/tilføye noe:

 

Høres ut som om du har planer om å gjøre rent bord :)

 

Det virker som om du har litt naiv holdning til det å drive bedrift/tjene penger.

 

Om du går ut og selger deg billigere enn alle andre så får du kunder, men på et eller annet tidspunkt vil det gå opp for deg at du ikke tjener penger på det, eller i værste fall at du taper penger. Utstyr, transport til og fra, forbruksmateriell osv koster penger, og på toppen av det hele skal du betale regninger og lønn til deg selv. Prisen andre har satt er ikke tatt ut av det blå, den er satt etter en vurdering på hvor mye de må tjene for å gå i pluss, etter at alt av utstyr er betalt og lønn er gitt.

 

Man må også huske på at veldig, veldig mange i renholdsbransjen jobber svart. Derfor trekker de fra skatt i sine priser, og oppnår derfor en stor fordel. En sekstenåring vil ikke "dukke opp" hos skattefuten. For det første kommer pengene stort sett i cash, for det andre er det snakk om høyere summer enn noen titalls tusen som blir etterforsket. Skal ikke nevne hvitvasking, siden det er ulovlig ;)

 

Når du da tror at du har mange nok kunder, oppdager at du selger deg for billig og taper penger, så prøver du naturligvis å sette opp prisen. Det kan være risky business, da man kan risikere at bedriften/kunden plutselig mener at du priser deg for høyt, og at andre konkurrenter leverer en bedre tjeneste til samme(eller lavere) pris. Alle tjenesteleverandører setter opp prisene sine fra tid til annen, men det er (som regel) gjort etter en nøye vurdering av behovet for å sette opp prisen, prisen i markedet, kvaliteten på tjenesten og risikoen for å miste kunder pga priskonkurranse.

Dette er uten tvil sant. Cluet er å finne kunder som ikke er prisbevisste, og at du skiller deg positivt ut ;) Uten at jeg har noen kilder, andre enn mine egne antagelser, kan det jo tenkes at TS er et "trygg alternativ". Med stadige oppblåsninger av østeuropeere som stjeler vil TS være et mindre risikofylt alternativ siden han/hun er etnisk norsk (?), og derfor er de 100 kronene ekstra verdt det. Bare en tanke !

 

Er det private eller bedrifter du er hos? For private bør du sette opp annonse/oppslag på den lokale butikken(eller mange dagligvarebutikker). Når man er sliten på vei hjem med sure barn etter å ha handlet virker det veldig forlokkende å ha vaskehjelp :)

 

Et utrolig bra forslag!!!

 

Jeg ville forøvrig satse på å ha personer i Holmenkollen som gruppe. Det er flere grunner til det:

  • Betalingsvillige, og svært lite prissensitive
  • For late til å vaske selv, men for arrogante til å kontakte et vaskefirma. De vil tross alt ikke fremstå som late
  • Ved å la deg jobbe for dem vil de føle at de "hjelper deg". Altså en form for selvrealisering.
  • Målgruppen her er antageligvis menn og kvinner i alderen 40- 60. For å være optimistiske kan vi anta at disse er skeptiske til konkurrerende østeuropeere og russere (og andre personer av utenlands opprinnelse)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...